Mamy nowy trend w podróżowaniu! Jak zmienią się nasze podroże w 2024?

Coroczny raport Expedii, globalnej online`owej platformy podróżniczej, to zawsze wnikliwa analiza naszych zachowań turystycznych, które wyraźnie zarysowują trendy w podróżowaniu na kolejny rok. Jak będziemy wojażować w 2024 roku? Może to zabrzmi nieco enigmatycznie, ale podróżnicze hasła - klucze 2024 to m.in.: TikTok, trend "dupes", ChatGPT, set-jetting, vibe i dry-tripping. A teraz wyjaśniamy, co to wszystko znaczy.  

Mamy nowy trend w podróżowaniu! Jak zmienią się nasze podroże w 2024?

Raport Expedia wyznaczył 8 najważniejszych trendów podróżniczych w 2024 roku. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.expedia.com

Proszę Państwa, w 2024 podróżujemy tak: nieoczywiste kierunki podsunie nam trend na TikToku, a ChatGPT ułoży plan zwiedzania. Podążać będziemy szlakiem wyczekiwanych koncertów, a do wyboru konkretnych miejsc zachęcą nas nie influencerzy, ale premierowe filmy i seriale, które zobaczymy m.in. na platformach streamingowych. Hotele? Lepiej, żeby w menu miały drinki bezalkoholwe, bo wakacje z ciężką głową są już passé. A miejsca pobytu, które w internetowych recenzjach turystów nie będą wychwalane słowem „atmosfera” - nie mają co liczyć na tłumy gości. 

Nowe trendy w podróżowaniu

Expedia dysponuje obszernymi danymi podróżniczymi, których analiza staje się podstawą do tworzenia corocznego raportu. W zestawieniu Unpack `24 znajdziemy najciekawsze trendy podróżnicze, które według prognoz, w 2024 roku będą przybierać na sile. - Raport Unpack `24 umożliwia naszym podróżnym być pierwszymi, którzy odkryją i zarezerwują najbardziej pożądane wycieczki, zanim staną się one powszechnie popularne - podkreślają specjaliści z Expedia Group.

Raport opracowany został na podstawie danych podróżniczych, sukcesywnie gromadzonych przez zespół Expedia, a także globalnego badania ankietowego przeprowadzonego wśród 20 000 podróżnych. „Unpack ’24” obejmuje 8 nowych trendów podróżniczych na przyszły rok, od najpopularniejszych destynacji po najnowsze technologie, które z impetem wkraczają do branży podróżniczej.

Podróże set-jetting nowym trendem na rok 2024

W 2024 roku na platformie Netflix pojawi się premiera 4 sezonu "Emily w Paryżu" - serial inspiruje do francuskich wojaży. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.netflix.com

"Set-jetting" to termin, który oznacza podróżowanie do miejsc, gdzie kręcone były popularne filmy i seriale telewizyjne. Tworzy go połączenie słów "set" (plan filmowy) i "jetting" (podróżowanie samolotem). Trend set-jettingu Expedia ogłosiła już w ubiegłym roku i wszystko wskazuje na to, że filmy i seriale będą inspirować do podróży także w 2024 roku. 

- Ponad połowa podróżnych twierdzi, że sprawdzała lub zarezerwowała podróż do danej destynacji po obejrzeniu jej w programie telewizyjnym lub filmie, a 1 osoba na 4 przyznaje, że programy telewizyjne i filmy mają nawet większy wpływ na ich plany podróży niż wcześniej. Podróżnicy stwierdzali też, że programy telewizyjne mają większy wpływ na ich decyzje podróżnicze niż Instagram, TikTok i podcasty - czytamy w raporcie. 

W związku z popularnością tego trendu podróżniczego, platformy: Expedia, Hotels.com i Vrbo sporządziły swój pierwszy Set-jetting Forecast przewidujący, do jakich destynacji zainspirowanych rozrywką podróżnicy udają się w 2024 roku. Ranking powstał w oparciu o informacje o nadchodzących, najgorętszych premierach 2024.

  • Tajlandia - inspiracja - "Biały Lotos" (sezon 3)
  • Rumunia - inspiracja - „Wednesday” (sezon 2)
  • Malta - inspiracja „Gladiator 2”
  • Paryż - inspiracja - „Emily w Paryżu” (sezon 4)
  • Londyn, Bath i Windsor, Wielka Brytania - inspiracja - seria „Bridgerton” i „The Crown” (sezon 6)
  • Korea - inspiracja „Squid Game” (sezon 2)
  • Floryda i Bahamy - inspiracja - nowy serial Apple TV „Bad Monkey”
  • Australia - inspiracja „Faraway Downs” i prequel Mad Maxa „Furiosa”
  • Grecja - inspiracja - szpiegowskim thriller akcji „Argylle”

Trend "dupes" zalewa TikTok i wyznacza kierunki podróży

Taipei to idealna alternatywa dla Seulu. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.expedia.com

Termin "dupes" pochodzi od słowa "duplicare", które oznacza "podwajać" lub "robić kopię", a dziś przede wszystkim rozumiane jest jako tańszy, ale wcale nie gorszy, zamiennik rzeczy drogich, ekskluzywnych. To wskazywanie dostępnych alternatyw dla popularnych produktów,  dosłownie zalewa TikTok i już w tym mijającym roku coraz częściej "dupes" pojawiają się w kontekście podróżniczym.

Jak wynika z raportu Expedii - destynacje roku 2024 będą miejscami niespodziewanymi, czasem bardziej przystępnymi cenowo, a jednocześnie równie urokliwymi, co miejsca już sprawdzone i dobrze znane podróżnikom. Wszystkie miejsca podróżnicze "dupes" (czyli alternatywy dla znanych destynacji) na rok 2024 zanotowały zauważalny wzrost wyszukiwań w ciągu ostatniego roku. Oto najlepsze alternatywy dla topowych kierunków:

  • Taipei (alternatywa dla Seulu)
  • Pattaya (alternatywa dla Bangkoku)
  • Paros (alternatywa dla Santorini)
  • Curaçao (alternatywa dla St. Martin)
  • Perth (alternatywa dla Sydney)
  • Liverpool (alternatywa dla Londynu)
  • Palermo (alternatywa dla Lizbony)
  • Quebec City (alternatywa dla Genewy)
  • Sapporo (alternatywa dla Zermatt)
  • Memphis (alternatywa dla Nashville)

Turystyka koncertowa

Wyjazd na koncert staje się okazją do odkrycia nowych miejsc. To trend podróżniczy, który przybiera na sile. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.expedia.com

W 2023 roku wyczekiwane koncerty muzyczne stały się niezaprzeczalnym trendem turystycznym, napędzającym sprzedaż biletów i wyjazdy. Expedia przewiduje, że turystyka koncertowa będzie nadal jednym z głównych trendów podróżniczych w 2024 roku. Niemal 70 proc. respondentów twierdzi, że lubi wyjazdy na koncerty poza swoim miastem, a ponad 40 proc. przyznaje, że wyjazd na koncert jest pretekstem do odwiedzenia nowego miejsca.  Nieoczekiwane miejsca na liście najlepszych destynacji turystyki koncertowej według Expedii to Kuala Lumpur, Edmonton i Meksyk

Zaskakujący trend Dry-Tripping?

"Sucha podróż" to jeden z ciekawszych, coraz bardziej zauważalnych trendów podróżniczych. Coraz więcej marek wprowadza do swoich ofert napoje bezalkoholowe, branża turystyczna również odpowiada na potrzeby turystów, uzupełniając minibary o opcje bezalkoholowe. Ponad 40 proc. podróżnych twierdzi, że mają zamiar zarezerwować w ciągu najbliższego roku wycieczkę detoksykacyjną, a połowa podróżnych deklaruje zainteresowanie przebywaniem w hotelach oferujących łatwo dostępne bezalkoholowe opcje napojów. Jedna na cztery osoby ankietowane podkreśla, że głównym powodem rezygnacji z alkoholu na wakacjach jest utrzymanie kontroli, poprawa samopoczucia emocjonalnego i fizycznego. Co zaskakujące - udział w wydarzeniach sportowych był głównym powodem, dla którego podróżni zadeklarowali, że będą prawdopodobnie ograniczać spożycie alkoholu podczas podróży.

Vibe Check-In - najważniejszym trendem w planowaniu podróży

Opinie gości, w których pozytywnie ocenia się atmosferę hotelu, będą przy wyborze noclegu w 2024 r. jednym z najistotniejszych czynników. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.expedia.com

Poza poszukiwaniem konkretnych udogodnień czy ocen w postaci gwiazdek, ogólna „atmosfera” hotelu staje się istotnym wskaźnikiem wyboru noclegu przez podróżnych. Liczba recenzji gości, w których pojawia się słowo „atmosfera”, wzrosła niebotycznie - termin ten pojawił się ponad 20 000 razy w recenzjach na Hotels.com w ciągu ostatniego roku. Podróżni szukają noclegów o określonym nastroju - od hoteli w nowoczesnym stylu, przez pokoje retro, po industrialne studia. Ale nie tylko wnętrza budują atmosferę, ankietowani podkreślają, że najważniejszym elementem jest obsługa klienta, która zdecydowanie  przewyższa muzykę, wnętrze czy oświetlenie hotelu.

ChatGPT zaplanuje podróż

Kiedy narzędzia sztucznej inteligencji generatywnej, takie jak ChatGPT, były głównym punktem dyskusji w 2023 roku, używało ich do planowania swoich wojaży tylko 6 proc. podróżnych. W 2024 roku grupa Expedia przewiduje, że podróżnicy z pokolenia sztucznej inteligencji generatywnej osiągną pełnoletność i swoje wyjazdy coraz chętniej planować będą we współpracy z technologią.

Dane z ankiet wyraźnie wskazują, że aż połowa podróżnych jest zainteresowana wykorzystaniem sztucznej inteligencji generatywnej do zaplanowania swojej następnej podróży, a 1 osoba na 3 stwierdza, że AI jest bardzo przydatna podczas planowania podróży. Co napędza ten trend? Zdolność sztucznej inteligencji generatywnej do uproszczenia planowania. Niemal 40 proc. podróżnych podkreśla, że skorzystałoby z tej technologii, aby znaleźć idealne miejsce pobytu, 35 proc. planowałoby aktywności i zajęcia, 33 proc. porównywałoby opcje lotów, a 20 proc. podróżnych zmieniłoby lub anulowało swoje plany podróży.

Jakich atrakcji przy rezerwacji szukamy najczęściej?

Najczęściej o rezerwacji noclegów wakacyjnych decyduje obecność basenu tuż przy hotelu. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.expedia.com

Analiza nawyków rezerwacyjnych podróżnych Vrbo pokazuje, że turyści sięgają po oferty z dużą bazą udogodnień i atrakcji na zewnątrz. Zgodnie z badaniami konsumenckimi przeprowadzonymi na zlecenie Expedia Group, 31 proc. respondentów stwierdza, że jakość udogodnień na zewnątrz domu jest kluczowym czynnikiem decydującym o tym, który domek wakacyjny zarezerwować. Najbardziej poszukiwanym udogodnieniem są baseny - tę opcję podało 46 proc. ankietowanych, jedna trzecia z nich szuka jacuzzi, a około 40 proc. oczekuje obszarów na zewnątrz, takich jak ogrody czy tarasy. Drzewa owocowe i ogródki warzywne również cieszą się popularnością: co ósmy podróżny preferuje takie rozwiązania.

Nowy trend: "Go-ccasion"

W 2024 roku planujemy więcej wyjazdów rodzinnych z różnych okazji. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.expedia.com

Badania przeprowadzone przez Vrbo wskazują na trend podróżniczy 2024: "Go-ccasion", bo okazuje się, że jedna na cztery osoby szuka każdego pretekstu, aby wybrać się w podróż z przyjaciółmi lub rodziną. A w związku z tym, że jedna trzecia podróżnych planuje w 2024 roku więcej takich rodzinnych wyjazdów niż w tym roku, lista powodów do odbycia wspólnej podróży staje się coraz dłuższa. 

Dla par oczywiste są wyjazdy związane z celebracją rocznicy ślubu, ale są też nowe trendy: np. rocznica pierwszej randki. Do wyjazdów motywują coraz częściej rozwody i rozstania.

Rodzice i właściciele zwierząt wyjazdy planują m.in. z okazji urodzin dzieci i pupili, organizują też podróże rodzinne połączone z okazją ujawnienia płci dziecka. Podróżni również decydują się uczcić ważne wydarzenia w życiu osobistym, to np. wyjazdy z motywacją o poinformowaniu najbliższych o orientacji seksualnej, czy świętowanie przezwyciężenia ciężkiej choroby.

Pretekstem do wyjazdu stają się coraz częściej także mniej istotne wydarzenia, jak choćby zmiany pór roku. Jak pokazują badania, jedna na sześć osób planuje w 2024 roku wyruszyć gdzieś każdego miesiąca, bo podróże te małe i te duże stały się wyraźną potrzebą, którą każdy chce zaspokajać.

Expedia Group 

Expedia Group to amerykańska firma technologiczna zajmująca się branżą podróży, zarządzająca agregatorami cen biletów oraz wyszukiwarkami podróży, takimi jak Expedia.com, Hotels.com, Vrbo, Travelocity, Hotwire.com, Orbitz, Ebookers, CheapTickets, CarRentals.com, Expedia Cruises, Wotif i Trivago. Na stronach internetowych firmy można dokonać rezerwacji w ponad 3 milionach obiektów noclegowych oraz lotów obsługiwanych przez ponad 500 linii lotniczych. 

 

 

 


Czytaj więcej