Synowa Moneta też była artystką. Blanche Hoschedé-Monet namalowała blisko 300 pejzaży

Słysząc nazwisko Monet, od razu myślimy o wybitnym malarzu impresjonistycznym. Ale była jeszcze jedna artystka, która nosiła to nazwisko i która również zasłynęła swoimi impresjonistycznymi kompozycjami. Mowa o Blanche Hoschedé-Monet – przybranej córce i później synowej Claude’a Moneta.

Synowa Moneta też była artystką. Blanche Hoschedé-Monet namalowała blisko 300 pejzaży

Obraz Claude'a Moneta przedstawiający młodziutką Blanche Hoschedé przy sztaludze oraz jej siostrę Suzanne, 1887. Los Angeles County Museum of Art. Zdjęcie: Wikipedia Art Project

Życie i twórczość Blanche Hoschedé-Monet

Blanche Hoschedé-Monet urodziła się w 1965 roku w Paryżu. Claude’a Moneta poznała jako dziecko, gdy ozdabiał salon w letniej posiadłość jej rodziny. Gdy Blanche była nastolatką i jej rodzina doświadczyła trudności finansowych, Monet zaprosił matkę i rodzeństwo przyszłej malarki, by zamieszkali z jego rodziną w Vétheuil pod Paryżem. Po śmierci żony Moneta w 1879 roku, artysta ożenił się z Alice Hoschedé, a Blanche została tym samym jego przyrodnią córką. Osiemnaście lat później, Blanche poślubiła najstarszego syna Moneta, Jeana.

Claude Monet, "Blanche Hoschedé", 1880. Zdjęcie: Wikipedia Art Project

Ze wszystkich dzieci będących pod opieką Claude’a Moneta, to właśnie Blanche Hoschedé-Monet zainteresowała się malarstwem. Namalowała blisko 300 obrazów, głównie pejzaży, co wyróżniało ją na tle artystek związanych z ruchem impresjonistycznym jak Mary Cassatt czy Berthe Morisot, które przedstawiały przede wszystkim sceny we wnętrzach. Blanche wolała malować w plenerze w towarzystwie Claude’a.

Po latach jej brat wspominał, jak Blanche ładowała na taczki płótna, farby, sztalugi i ciągnęła je przez pola, czasem nawet wczesnym rankiem, byle tylko uchwycić piękno natury w konkretnym świetle. Gdy Claude Monet malował słynne widoki Sekwany o poranku, towarzyszyła mu (i wiosłowała) właśnie Blanche.

Blanche Hoschedé Monet, "La Moisson", ok. 1885. Kolekcja prywatna. Zdjęcie: Wikipedia

Patrząc na obrazy Blanche Hoschedé-Monet, nietrudno zauważyć podobieństwo do dzieł Moneta. Nic dziwnego – w końcu przez wiele lat to właśnie autor „Nenufarów” był jej nauczycielem i mentorem. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej pracom Blanche, zauważymy kilka różnic między nią a Monetem.

Blanche często malowała ten sam obiekt, ale z różnych perspektyw – z kolei Monet malował ten sam obiekt, ale z tej samej perspektywy, tylko o różnych porach dnia. Poza tym kompozycje obrazów Hoschedé-Monet są bardziej przemyślane. Dla Moneta liczyło się uchwycenie ulotnej chwili i atmosfery. Kompozycja była sprawą drugorzędną.

Blanche Hoschedé-Monet, "La vieille cote à Canteleu", ok. 1900. Zdjęcie: Wikipedia

Jak wspomina jej brat w biografii artystki wydanej w 1961 roku „Blanche malowała dla samej przyjemności malowania”. Artystka nigdy nie zabiegała o sławę. Zresztą, trudno byłoby wyjść z cienia słynnego teścia, nawet nosząc jego nazwisko (i będąc kobietą w zdominowanym przez mężczyzn świecie sztuki).

Pierwsza solowa wystawa artystki miała miejsce rok po śmierci Moneta w Galerie Bernheim-Jeune. W 1931 roku odbyła się kolejna, a przez następne lata Blanche pokazywała swoje obrazy na paryskim Salone des Indépendants i na Salon de Vernon. Jej prace zyskały sobie przychylność krytyków.

Blanche Hoschedé-Monet, "Le jardin à Giverny", 1928. Zdjęcie: Wikipedia

Blanche Hoschedé-Monet zmarła w 1947 roku, a większość jej obrazów trafiła do różnych francuskich muzeów, w tym najwięcej do Muzeum w Vernon. Co ciekawe, instytucja w zeszłym roku zmieniła nazwę na Muzeum Blanche Hoschedé-Monet, by uczcić artystkę. Oprócz 8 obrazów i 1 rysunku Blanche można tam znaleźć również dzieła innych impresjonistów. Kilka prac Blanche można zobaczyć również w Domu Moneta w Giverny – słynny ogród przy posiadłości, który wielokrotnie pojawiał się na obrazach Moneta, uwieczniła na płótnie również i jego synowa.

Claude Monet, "Dans les bois à Giverny", 1887. Zdjęcie: Wikipedia Art Project

 

Zobacz też: 

 
Czytaj więcej