Sztuka może zachwycać i oburzać. Może też rozśmieszyć, rozczulić, zaskoczyć. Z pewnością intryguje i wywołuje emocje. Projekt Art Fund realizowany we współpracy z agencją Pablo i The Mil Experience pokazuje, że nasz mózg w kontakcie ze sztuką pracuje niesamowicie.
Technologia, która przekonuje o wartości sztuki
Specjalne słuchawki i ekrany, które zapisują pracę mózgu zwiedzających, będą podróżować po wybranych muzeach w Wielkiej Brytanii przez cały 2024 rok. To było też głównym założeniem projektu, by każdy chętny mógł wziąć w nim udział.
Zaawansowana technologia, rejestrująca na monitorze fale mózgowe podczas podziwiania dzieł sztuki, to nie tylko naukowe doświadczenie, ale przede wszystkim społeczna kampania, promująca wartość sztuki i korzyści z odwiedzania muzeów i galerii.
Sztuka jest angażująca, wywołuje emocje, a kontakt z nią zmienia postrzeganie świata, otwiera nowe perspektywy. Pomysłodawcy projektu przekonują, że doświadczanie sztuki kształtuje mózg i osobowość. Jak mówi Jenny Waldman, dyrektorka Art Fund: "Chcemy zachęcać wszystkich do obcowania ze sztuką i kulturą. Poprzez wizualizację sposobu, w jaki kontakt ze sztuką realnie wpływa na nas, nasze mózgi, mamy nadzieję zainspirować więcej osób do zwiedzania muzeów i galerii znajdujących się w zasięgu ich ręki".
Kampania reklamowana jest także w przestrzeniach publicznych Wielkiej Brytanii. Zdjęcie: @Pablo, mat. prasowe
Fascynujące doświadczenie
Kampania rozpoczęła się wydarzeniem w The Courtauld Gallery. Publiczność oglądała zgromadzone w galerii światowej sławy dzieła ze specjalnymi słuchawkami (elektroencefalografami), w tym czasie ich fale mózgowe były wizualizowane na ekranie, oddając dokładny zapis emocji, które wywoływały w nich kolejne dzieła sztuki. Po zakończeniu doświadczenia uczestnicy mogli zabrać ze sobą spersonalizowany film przedstawiający ich własne fale mózgowe, uchwycone w momencie obcowania ze sztuką. Reakcje pierwszych uczestników są bardzo pozytywne, a samo doświadczenie określają jako "fascynujące przeżycie".