Wystawa „Nowa Generacja” na Gdynia Design Days 2024: „Wyłonione projekty reprezentują mocny, wyrazisty głos pokolenia”

"Nowa Generacja” otworzy się premierowo podczas Gdynia Design Days (22-30 czerwca). Wystawa prezentuje selekcję najciekawszych projektów z pięciu polskich uczelni artystycznych. Bez kompromisów, presji rynku i ograniczeń wyobraźni. Młode pokolenie chce żyć i tworzyć po swojemu. Za pomocą projektowania walczy o siebie i o nowy, lepszy świat. Jakie trendy wyłaniają się z eksperymentów nowej projektowej generacji?

Wystawa „Nowa Generacja” na Gdynia Design Days 2024: „Wyłonione projekty reprezentują mocny, wyrazisty głos pokolenia”

Sara Brzostek, Dźwięki przyszłości – publikacja obiektowa. Zdjęcie: Materiały prasowe

W projektach młodego pokolenia jak w soczewce skupia się obraz współczesnego świata: pełnego napięć oraz kontrastów, ale też harmonii i piękna. Projektanci i projektantki szukają nowego. Podważają zastane prawdy, redefiniują stare pojęcia i wzorce, formułują odpowiedzi na wyzwania współczesności w nowym, autonomicznym języku. Co wynika z pokoleniowego manifestu?

Projekty z pięciu uczelni

Wystawa Nowa generacja to wybór najciekawszych projektów studenckich z pięciu uczelni: School of Form Uniwersytetu SWPS, Politechniki Bydgoskiej, Akademii Sztuki w Szczecinie, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wybierając projekty na wystawę, kuratorka Agata Kiedrowicz szukała różnorodności, odwagi projektowej i badawczej, sposobów na regenerację naszych ciał, otoczenia i świata.

Wyłonione spośród blisko stu zgłoszeń projekty reprezentują mocny, wyrazisty głos pokolenia. - Warto puścić ten wielogłos w eter i skonfrontować z melodią świata. Dlatego wystawę można traktować również jako narzędzie badawcze – chcemy usłyszeć głosy odbiorców i odbiorczyń festiwalu, by wspólnie przyjrzeć się temu, co dziś jest dla nas ważne. Jakie trendy społeczne, estetyczne i kulturowe są kluczowe dla nas, twórczej wspólnoty? Nowa generacja zaprasza do obszaru doświadczeń i eksperymentów. Nie podsuwa gotowych recept i jednorazowych produktów. Podąża za intuicją i twórczym instynktem. Otwiera na dialog, refleksję i interakcję - czytamy w zapowiedzi wydarzenia. 

Julia Galewicz, Mimesis. Rzeczywistość jako matryca dla projektowania ubioru. Zdjęcie: Materiały prasowe

Dawid Fik, HIC. Zdjęcie: Materiały prasowe

Maria Ciarka, Terraformy. Wielozmysłowe formy obciążeniowe o charakterze terapeutycznym. Zdjęcie: Materiały prasowe

Anna Molska - Homo ceramicus. Eksperymentalne podejście do ceramicznego druku 3D. Zdjęcie: Materiały prasowe

„Nowa Generacja” otworzy się premierowo podczas Gdynia Design Days, 22-30 czerwca 2024.

PPNT Gdynia, bud. III, piętro I, przestrzeń korytarzowa

Wydarzenia towarzyszące:
Oprowadzanie kuratorskie: 23.06 godz. 12-14
Trendy według Nowej generacji: zmysły, troska i dialog z technologią | Agata Kiedrowicz : 23.06, godz. 18-19, sala koralowa

 


Czytaj więcej