Pionierski projekt fotograficzny Zofii Rydet można teraz oglądać na wystawie w Białymstoku

Do 4 maja w Białostockim Ośrodku Kultury można zobaczyć część słynnego „Zapisu socjologicznego” Zofii Rydet, uważanego za jedno z największych dzieł w historii polskiej fotografii.

Pionierski projekt fotograficzny Zofii Rydet można teraz oglądać na wystawie w Białymstoku

Materiał promujący wystawę z fotografią Zofii Rydet z cyklu „Zapis socjologiczny”, seria Ludzie we wnętrzach - Kobiety, Podhale, Chabówka, 1991. Zdjęcie: ©Fundacja im. Zofii Rydet

„Zapis socjologiczny” Zofii Rydet

Pierwsze notatki Zofii Rydet (1911-1997) dotyczące „Zapisu socjologicznego” pochodzą z 1978 roku, choć pomysł na cykl narodził się w głowie fotografki już w latach 60. Monumentalny i ambitny projekt, którego podjęła się Rydet nie miał w momencie powstania odpowiednika w polskiej fotografii.

Na „Zapis socjologiczny” składa się kilkanaście tysięcy zdjęć przedstawiających Polaków z miast i wsi, najczęściej pozujących we wnętrzach lub przed swoim domem. Wszystkie fotografie łączy ścisły rygor kompozycyjny - ukazują osoby na tle wybranej ściany ich mieszkania. Do wykonania zdjęć Zofia Rydet wykorzystywała lampę błyskową, zachowując jednocześnie możliwie najszerszy obraz całego wnętrza oraz jak największą głębię ostrości.

Wystawa w Białostockim Ośrodku Kultury prezentuje niewielki wyimek z opus magnum Rydet przedstawiający fotografie z kilkunastu miejscowości. Wśród nich są portrety kobiet, mężczyzn, par, grup pokoleniowych i całych rodzin pochodzące z okresu od końca lat 70. do początku lat 90.

Warto zajrzeć również do zdigitalizowanego archiwum negatywów „Zapisu socjologicznego” dostępnego na stronie zofiarydet.com. Oprócz portretów ludzi we wnętrzach, ciekawą część cyklu stanowi seria zdjęć przedstawiających przedmioty i dekoracje – ołtarzyki, telewizory, martwe natury i wszystko, co z jakiegoś powodu Zofia Rydet uznała za wartościowe.

Zofia Rydet, Autoportret. Zdjęcie: © Fundacja im. Zofii Rydet 

 

Zobacz też:


Czytaj więcej