„Zapis socjologiczny” Zofii Rydet
Pierwsze notatki Zofii Rydet (1911-1997) dotyczące „Zapisu socjologicznego” pochodzą z 1978 roku, choć pomysł na cykl narodził się w głowie fotografki już w latach 60. Monumentalny i ambitny projekt, którego podjęła się Rydet nie miał w momencie powstania odpowiednika w polskiej fotografii.
Na „Zapis socjologiczny” składa się kilkanaście tysięcy zdjęć przedstawiających Polaków z miast i wsi, najczęściej pozujących we wnętrzach lub przed swoim domem. Wszystkie fotografie łączy ścisły rygor kompozycyjny - ukazują osoby na tle wybranej ściany ich mieszkania. Do wykonania zdjęć Zofia Rydet wykorzystywała lampę błyskową, zachowując jednocześnie możliwie najszerszy obraz całego wnętrza oraz jak największą głębię ostrości.
Wystawa w Białostockim Ośrodku Kultury prezentuje niewielki wyimek z opus magnum Rydet przedstawiający fotografie z kilkunastu miejscowości. Wśród nich są portrety kobiet, mężczyzn, par, grup pokoleniowych i całych rodzin pochodzące z okresu od końca lat 70. do początku lat 90.
Warto zajrzeć również do zdigitalizowanego archiwum negatywów „Zapisu socjologicznego” dostępnego na stronie zofiarydet.com. Oprócz portretów ludzi we wnętrzach, ciekawą część cyklu stanowi seria zdjęć przedstawiających przedmioty i dekoracje – ołtarzyki, telewizory, martwe natury i wszystko, co z jakiegoś powodu Zofia Rydet uznała za wartościowe.
Zofia Rydet, Autoportret. Zdjęcie: © Fundacja im. Zofii Rydet
Zobacz też:
- W Łodzi otwiera się wyjątkowa wystawa. „St Ives i gdzie indziej” podejmuje dialog między sztuką polską i brytyjską
- Wystawa prac Janusza Tarabuły w Muzeum Narodowym w Krakowie. Artysta należał do słynnej Grupy Krakowskiej
- Pierwsza wystawa w nowym gmachu MSN-u. Na ekspozycji ponad 150 prac polskich i zagranicznych artystów