Inspiracją był japoński architekt Kazuo Shinohara
Architekt był pod wrażeniem możliwości zgłębienia historii domu i przeprojektowania go zgodnie ze współczesną koncepcją przestrzeni i światła. Dla Olivera Du Puy, który pracował w zespołach kierowanych przez Normana Fostera, Kengo Kumy i Junya Ishigami, ważne było, aby stworzyć dom, który nie tylko będzie dobrze prezentował się wizualnie.
Stary wąski dom przebudowano tak, że teraz jest dosłownie zalany światłem. Zdjęcie: Tom Ross
Na elewacji pozostawiono oryginalne cegły z XVIII wieku. Zdjęcie: Tom Ross
Szczególnie interesują mnie proste rytuały życia, takie jak kąpiel i gotowanie – przestrzenie, które spowalniają ludzi w ich gorączkowym życiu codziennym, uziemiają ich i przynoszą radość, – mówi Oliver Du Puy. Moim celem jest projektowanie dla zmysłów, bo to one łączą nas ze światem.
Źródłem inspiracji dla projektu Oliver Du Puy było podejście japońskiego architekta Kazuo Shinohary.
Wejście do domu obsadzone jest zielenią, bluszczom pozwolono piąć się po zabytkowej elewacji. Zdjęcie: Tom Ross
Metamorfoza wąskiego domu
Nowy dom nie jest dużo większy od wersji sprzed przebudowy. Parter z kuchnią i salonem architekt otworzył na ogród zaprojektowany przez architektkę krajobrazu Kate Seddon, a sypialnie, łazienki i pralnię przeniósł na piętro.
Aby ujednolicić widok na zewnątrz, wszystkie okna i drzwi zostały wymienione na nowe stalowe z naprzemiennie przezroczystym i nieprzezroczystym szkłem. W ten sposób mieszkańcy mają dużo naturalnego światła, a atmosfera wewnątrz zmienia się wraz z porami dnia i roku.
Z minimalistyczną sofą w jasnym kolorze kontrastują etiopskie krzesła wykonane z ciemnego drewna. Zdjęcie: Tom Ross
Dzięki zabudowanym szafom wnętrze jest uporządkowane, właściwie minimalistyczne. Zdjęcie: Tom Ross
To połączenie z naturą jest dodatkowo podkreślone przez delikatny zielono-szary kolor farby marki Farrow & Ball zastosowany w całym domu. Nad kolorystyką Oliver Du Puy współpracował z projektantką wnętrz Mardi Olą. Gradacja kolorów waha się od szaro-zielonego, musztardowego, aż po różowy i jest konsekwentna w całym domu.
Wykonane na zamówienie stalowe drzwi otwierają widok na ogród i zalewają salon światłem. Stolik kawowy pochodzi od District, a grafika jest autorstwa Barbary Weir. Zdjęcie: Tom Ross
Ulubione miejsce - sypialnia
Ulubionym miejscem właścicieli domu jest sypialnia, zwrócona na wschód, łapią tu poranne słońce i mają widok na drzewa wokół domu.
Zainspirowany japońskimi herbaciarniami, Du Puy podkreślił 3,5-metrowe sufity, odkrywając wbudowane drewniane listwy i belki sufitowe. Równie istotna dla architekta była historia miejsca. Tak utrwalone zostały również gzymsy, rozety sufitowe, kominki i listwy przypodłogowe. Stare i nowe w tym domu zostało starannie poprzeplatane i tworzy spójną przestrzeń.
Sypialnia to ulubione miejsce właścicieli. Duże okno od frontu zapewnia widok na zieleń. Zdjęcie: Tom Ross
Z salonu wychodzi się do prywatnego ogrodu otoczonego zabytkowym murem. Zdjęcie: Tom Ross
W przedpokoju stoi krzesło 2051 Fenis. Podwójne drzwi prowadzą do kolejnego pomieszczenia. Zdjęcie: Tom Ross
Nie brak w tym projekcie także zrównoważonego podejścia. Aby zapewnić prawidłowy bilans energetyczny w pomieszczeniach, Du Puy zastosował farby ścienne na bazie wapna. Ponadto wszystkie oryginalne cegły z rozbiórki zostały odzyskane i ponownie wykorzystane w nowej konstrukcji ściany.
Okna z naprzemiennie przezroczystym i nieprzezroczystym szkłem zapewniają prywatność. Zdjęcie: Tom Ross
W głównej łazience także zastosowano marmur. Zdjęcie: Tom Ross
Druga łazienka pomalowana w pięknym odcieniu zieleni. Zdjęcie: Tom Ross
Wyspa i blat kuchenny wykonane z marmuru Calacatta Vagli. Zdjęcie: Tom Ross
Zabudowa w łazience wykonana na zamówienie. Zdjęcie: Tom Ross
W każdym pomieszczeniu jest dużo światła. Zdjęcie: Tom Ross
Przebudowa zabytkowego wąskiego domu według projektu Olivera Du Puy. Zdjęcie: Tom Ross