1. A-A Collective, Warszawa, Kopenhaga, Bazylea
A-A Collective tworzą Polak Zygmunt Borawski, Serb Srdjan Zlokapa, Duńczyk Martin Marker Larsen i pół Włoch, pół Japończyk Furio Montoli. Poznali się na studiach w Szwajcarii i od kilku lat wspólnie startują w międzynarodowych konkursach, realizują projekty wystaw, pawilonów i tymczasowych instalacji. Warszawski plac Centralny, między wejściem głównym do Pałacu Kultury a Marszałkowską, to ich pierwsze tak znaczące przedsięwzięcie. Zieleń przenika się tu z kolejnymi warstwami historii miasta. Brukowane alejki odwzorowują układ przedwojennych, nieistniejących dziś ulic, a trawniki obrysy dawnych kamienic. a-a-collective.com
Plac Centralny w Warszawie, proj. A-A Collective. Zdjęcie: UM Warszawa
Przeczytaj też:
2. ACOS, Gdańsk
Biuro prowadzi małżeństwo architektów, którzy raz za razem zdobywają nagrody w konkursie „Wnętrze Roku” Stowarzyszenia Architektów Wnętrz. Anna Stojčev-Młyńska i Stanisław Młyński tworzą przestrzenie mieszkalne oraz obiekty użyteczności publicznej, które harmonijnie przenikają się z otoczeniem. Nazwa ich pracowni jest akronimem wyrażenia „A Collection of Stories”. Zgodnie z tą maksymą w swych projektach świadomie splatają wątki miejsc, ludzi, form, interakcji i aspiracji. acos.design
3. Jan Ankiersztajn, Poznań
Nostalgiczny dieselpunk dla minimalistów. Najnowszy projekt Ankiersztajna to „Periscope” – obiekt, którego użyteczność docenią marzyciele i eskapiści w rodzaju kapitana Nemo. W aluminiowym hełmie ukryto otwory i system luster pozwalający spojrzeć tam, gdzie wzrok nie sięga. Gładka, lecz nieidealnie równa, więc zapraszająca dłonie powierzchnia przypomina wcześniejsze dokonania projektanta, który w eksperymentalnym procesie modeluje blachę aluminiową, korzystając z niemal zapomnianych urządzeń służących dawniej do budowy bolidów. Jego biurko o asymetrycznych krzywiznach, jakby dopiero co zatrzymane po długim pędzie, pokazano na tegorocznej wystawie indywidualnej w Objekt Gallery w Warszawie. Prace Ankiersztajna doceniła też słynna mediolańska galeria Rossany Orlandi. janankiersztajn.com
4. Archigrest, Warszawa
Założyciele biura, Marcin Maraszek i Maciej Kaufman, lubią współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin. – Im szerszy zespół, tym lepiej – mówią. To podejście przynosi efekty. Ich pierwsza znacząca realizacja, park Akcji „Burza” w Warszawie, przy której wspierały ich architektki krajobrazu ze studia topoScape, zdobył prestiżową European Prize for Urban Public Space. W 2025 roku ukończyli wspólnie kolejny stołeczny park, w miejscu dawnej fabryki domów nad Kanałem Żerańskim. O sukcesie przedsięwzięcia świadczy fakt, że mieszkańcy sami otworzyli sobie tę przestrzeń, jeszcze przed jej oficjalnym oddaniem do użytku. archigrest.com
Zalożyciele Archigrest, Maciej Kaufman Marcin Maraszek. Zdjęcie: Vlad Baranov
Przeczytaj też:
5. Leopold Banchini, Genewa
Każdy jego projekt elektryzuje światowe media. Szwajcar Leopold Banchini działa na pograniczu architektury i sztuki, eksperymentując z tradycyjnymi technikami i rzemiosłem. Do jego ostatnich realizacji należą wzniesiony z ubitej gliny dom własny w Maroku, londyńska winiarnia „Goodbye Horses”, z klepiskiem zamiast podłogi, i biała willa nad Jeziorem Genewskim, która zdaje się częścią otaczającego krajobrazu. Ten rok przyniósł architektowi kolejny głośny obiekt: publiczną łaźnię pośrodku skrzyżowania w samym sercu hiszpańskiego Logroño. Banchini tymczasowo przekształcił niedostępną na co dzień fontannę w miejsce rekreacji i oczyszczenia. instagram.com/leopoldbanchini
6. Edyta Barańska, Sopot
Od ponad 20 lat prowadzi autorską pracownię szkła artystycznego. Jej szklane żyrandole, instalacje artystyczne i fontanny są ozdobą prywatnych rezydencji i pięciogwiazdkowych hoteli na całym świecie. Rzeźba „Wings of Freedom” z trzyipółtonowej tafli szkła wita podróżujących na gdańskim lotnisku, a najnowsza instalacja, przypominająca chmurę szklanych ptaków, wnosi artystycznego ducha do Dubai Mall, jednej z największych przestrzeni handlowych na świecie. baranskadesign.com
Przeczytaj też:
7. Katarzyna Baumiller, Warszawa
Projektantka słynie z mocnego i wyrazistego stylu, a jej nazwisko gwarantuje nietuzinkowe, ale ponadczasowo piękne połączenia dla tych zdecydowanie bardziej otwartych i odważniejszych inwestorów. W tym roku to właśnie ona odpowiadała za projekt przestrzeni promujących polski dizajn w Strasburgu i Brukseli z okazji prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. Zadanie polegające na zestawieniu bardzo różnych projektów w dość trudnych wnętrzach biurowych było niełatwe – jej udało się wykreować inspiracje lansujące polskich twórców. katarzynabaumiller.com
Przeczytaj też:
- Polski design w Strasburgu i Brukseli – piękny i pozytywny przekaz
- Wystawa „Regeneracja” – po Brukseli i Strasburgu przyszedł czas na Warszawę
8. BBGK Architekci, Warszawa
Nazwa pracowni to akronim nazwisk ojców założycieli: Jana Beliny-Brzozowskiego, Konrada Grabowieckiego i Wojciecha Koteckiego. O sobie mówią, że są pragmatycznymi idealistami. Wierzą, że architektura powinna być przede wszystkim funkcjonalna i miastotwórcza, a zarazem umożliwiać łatwą adaptację do przyszłości, która zmieni potrzeby użytkowników. Chcą tworzyć miejsca, z którymi mieszkańcy zawsze będą się identyfikować. Tak pomyślany jest zespół mieszkaniowy Nowy Port w Bydgoszczy, tak zaprojektowano też warszawskie osiedle Modern Mokotów z parkiem linearnym, ogrodami na dachach i zielonymi dziedzińcami wspierającymi integrację. bbgk.pl
Jan Belina-Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki, założyciele pracowni BBGK Architekci. Zdjęcie: www.bbgk.pl
9. BDM’A, Warszawa
Pracownia specjalizuje się w projektach architektoniczno-urbanistycznych osiedli mieszkaniowych, regularnie jednak startuje też w konkursach na budynki użyteczności publicznej. W numerze 13. pokazaliśmy realizację ich konkursowego projektu: kampus Głównego Urzędu Miar, wzorcowy dla podobnych obiektów na świecie. Spełnia najbardziej rygorystyczne wymogi m.in. w zakresie temperatury, wilgotności, ciszy. Ujęła nas kameralność tego założenia: rozplanowanie budynków laboratoryjnych wokół hortus conclusus, zielonego zakonnego dziedzińca, który skłania pracowników do wspólnych przechadzek i poufnych rozmów o fontannach cezowych czy nanomaszynach. W takim otoczeniu intelekt musi buzować! Różowy tynk z wykorzystaniem drobinek szlachetnej miki, która odbija promienie słońca, skromnie nawiązuje do lokalnego tumlińskiego piaskowca. bdma.com.pl
10. Sandra Benhamou, Paryż
Przez wiele lat pracowała w branży filmowej w USA. Gdy w 2010 roku już w stolicy Francji zwróciła się ku projektowaniu wnętrz, z miejsca sięgała po naprawdę ambitne tematy. I to nie tylko w dziedzinie prywatnych mieszkań i domów (jak apartament, który prezentowaliśmy w numerze 15.), ale także butikowych hoteli czy ekskluzywnych barów. Od początku kariery projektowała meble na zamówienie. W 2021 roku poszła o krok dalej, wprowadzając na rynek markę Sandra Benhamou éditions. sandrabenhamou.com
Sandra Benhamou. Zdjęcie: Rodrigo Rize dla Invisible Collection
Przeczytaj też:
11. Marek Bimer, Warszawa
Artysta wszechstronny – rzeźbiarz, grafik, rysownik, najlepiej znany dziś jako projektant obiektów świetlnych. Prace, w których łączy materiały naturalne i żywicę, zwykle inspirowane są zjawiskami atmosferycznymi. Świecą na zdjęciach chyba we wszystkich numerach naszego magazynu. Bimer reprezentuje ponadto Polskę na ważnych wystawach międzynarodowych, ostatnio na „Emotions Passion Burgundy. Artigiani Polacchi” czy „Curated Connection: Polish Design Across London. Chapter 1”. instagram.com/bimerstudio
12. Bohinc Studio, Londyn
Słowenka Lara Bohinc w swojej pracy dąży do łączenia innowacji z rzemiosłem, zestawiając współczesne techniki przemysłowe z tradycyjnymi. Projektuje od najmłodszych lat, a jej twórczość od zawsze jest wielowątkowa – rozciąga się od mody i biżuterii przez grafikę aż po ceramikę oraz meble. Bohinc stwierdza, że w każdej z tych dziedzin realizuje to samo podejście. Najważniejsze jest dla niej tworzenie rzeczy pięknych, które dają radość zarówno jej samej, jak i innym. W 2025 roku zachwyciła kolekcją „Betsy”, zestawem skórzanych mebli inspirowanych budową ptasich skrzydeł, które premierę miały podczas Milan Design Week. bohincstudio.com
13. Bottega Ursic, Kraków
Określa siebie architektem, art directorem i kolekcjonerem dobrego dizajnu, jednak to wciąż nie wszystko. Zofia Sobolewska-Ursic kreuje wnętrza prywatne i biurowe, łącząc troskę o relikty przeszłości z nowoczesnym wzornictwem. Tchnie też nowego ducha w mało znane w Polsce rzemiosło – markieterię słomianą. Obiekty wykonane w tej technice prezentowała między innymi na Milan Design Week 2025, kolejne, wzbogacone o elementy reliefowe, autorka pokazała jesienią na przygotowanej przez Galerię Craftica wystawie monograficznej „Natura jest świątynią” w ramach Warsaw Gallery Weekend+. To niewątpliwie antyki przyszłości. bottegaursic.com
14. Lee Broom, Londyn
Jeden z najczęściej nagradzanych brytyjskich projektantów. Podczas tegorocznego London Design Festival zaprezentował monumentalną instalację świetlną „Beacon”, ożywiającą się, kiedy Big Ben wybija kolejne godziny. Konstrukcja została zbudowana w sposób zrównoważony, dzięki czemu po demontażu jej elementy mogą zostać ponownie wykorzystane jako oddzielne oprawy oświetleniowe. Od 2025 roku Broom współpracuje też z marką Lladró, dla której opracował kolekcję lamp z porcelany „Cascade”. leebroom.com
Lee Broom. Zdjęcie: Lladro
Przeczytaj też:
15. Bujnowski Architekci, Warszawa
Rok 2025 przyniósł kolejną nagradzaną realizację edukacyjną biura założonego przez Piotra Bujnowskiego. Budynek szkoły podstawowej przy ulicy Świderskiej w Białołęce wykończono szarą cegłą, która w stolicy kojarzy się z nowoczesną architekturą lat 20. XX wieku. Jak dziś, po stu latach, można nowoczesność rozumieć, pokazują nie tylko oszczędna bryła i jasne, przestronne wnętrza, ale też grzebieniowy rzut, zielone dziedzińce i boisko na dachu – rozwiązania, które pozwoliły architektom zachować wspaniałe dęby szypułkowe rosnące na działce i lepiej spoić architekturę z przyrodą. Wykorzystane tu naturalne oraz trwałe materiały – cegła i drewno – dają szansę, że budynek z wiekiem będzie tylko piękniejszy, w najlepszy możliwy sposób ucząc estetyki: dobrym przykładem. bujnowski.com.pl
16. Il Capolavoro, Sopot
Para architektów, która wiąże na nowo przerwane wątki gdańskiego budownictwa i rzemiosła. Karolina Rochman-Drohomirecka i Jakub Drohomirecki zabytkowym willom i kamienicom przywracają to, co utraciły wskutek dziejowych burz. Od renowacji lub nawet rekonstrukcji przechodzą do pełnej detalu aranżacji, która odtwarza naturalne nawarstwienia epok, stylów, konwencji. Wnętrza pełne aluzji kulturowych wykreować potrafią także w trudnych przestrzeniach współczesnych. Od niedawna działają pod szyldem Il Capolavoro, co oznacza majstersztyk. il-capolavoro.com
17. Carlès et Demarquet, Marsylia
Paul Demarquet i Romain Carlès poznali się w roku 2019 w Marsylii i wkrótce potem założyli tam Atelier Carlès Demarquet. Tworzą meble balansujące między funkcjonalnością a sztuką, gdzie użyteczność nie jest oczywista, lecz intuicyjna. Projektują pojedyncze egzemplarze oraz limitowane serie przedmiotów i mebli, mówiąc o nich, że są „jednocześnie nowoczesne i ponadczasowe, nasycone słońcem i wodą”. Czerpią z kultury Morza Śródziemnego i zatopionych w głębinach starożytnych cywilizacji. Ich projekty niekiedy przywodzą na myśl antyczne rzeźby lub morską faunę i florę. Ten rok uważają za bardzo udany, bo naznaczony ważną współpracą z Indią Mahdavi i początkiem współpracy z Gallery Fumi. Na przyszły rok zapowiadają „nowe, pełne energii obiekty” oraz wystawę w Nowym Jorku. ateliercarlesdemarquet.com
Przeczytaj też:
18. Chmara.Rosinke, Wiedeń
Studiowali w Gdańsku, Linzu i Wiedniu, dziś Anna Rosinke i Maciej Chmara w stolicy Austrii prowadzą studio projektowe. Tu powstała obsypana nagrodami mobilna kuchnia, która otworzyła parze drogę do wielu realizacji związanych ze zmysłem smaku. Są to zarówno środowiska pracy dla konkretnych kucharzy, jak i instalacje artystyczne podejmujące temat społecznych wymiarów gotowania. Ostatnio Rosinke i Chmara zaprojektowali ogólnodostępny salon w galerii Bundeskunsthalle Bonn, gdzie zresztą też można wypić filiżankę kawy. chmararosinke.com
Założyciele Chmara.Rosinke, Anna Rosinke i Maciej Chmara. Zdjęcie: Kuba Dąbrowski
Przeczytaj też:
19. Marijke De Cock, Antwerpia
Przez lata pracy w branży modowej wyspecjalizowała się w projektowaniu haftów i precyzyjnych zdobień z maleńkich koralików. Potem przeniosła tę technikę w inny wymiar, między sztukę, wzornictwo i modę. Bardzo ważne jest dla niej podkreślenie siły rzemiosła i towarzyszącej mu precyzji. Jej płaskorzeźby, obrazy 3D ze szklanych koralików oraz meble były prezentowane w galeriach i podczas prestiżowych targów na kilku kontynentach. Jest szczególnie dumna ze swoich najnowszych dzieł, w których zgłębiała wzajemne oddziaływanie linii, materiału i światła, wprowadzając większe szklane koraliki i elementy rzeźbiarskie. Prace te zostaną zaprezentowane podczas Salone del Mobile 2026. Zapowiada, że zamierza dalej przekraczać granice rzemiosła i materiałów. marijkedecock.be
Przeczytaj też:
20. Colombe Studio, Warszawa
Założycielka biura, Marta Chrapka, z wyjątkową wrażliwością przywraca wnętrzom starych domów to, co zniszczyły wyroki historii – ze stylistyczną sztafetą pokoleń na czele. Pielęgnuje dawne formy architektury i wyposażenia, ale zgrabnie łączy je z nowymi funkcjami. Inspiracje znajduje w starych wzornikach, obserwacjach z podróży i detalach stuletniej willi na Saskiej Kępie, gdzie prowadzi pracownię. Chętnie odwiedzamy projektowane przez nią wnętrza, bo oprócz piękna nie brakuje w nich fascynujących historii. colombe.pl
Przeczytaj też:
- Mieszkanie na warszawskiej Starówce mimo remontu zachowało niedzisiejszy urok
- Nawiązania do estetyki lat 20. XX wieku, stylu Saskiej Kępy oraz przeszłości domu mają inspirować nowych właścicieli
- Północ, południe, Powiśle
21. Vincenzo De Cotiis, Mediolan
Jego realizacje, niezależnie, czy są to wnętrza, meble czy rzeźby, zawsze ukazują fascynację materialnością i upływem czasu. Swoją charakterystyczną stylistykę „doskonałej niedoskonałości” artysta uzyskuje poprzez dekompozycję zastanych elementów i przestrzeni, które składa potem na nowo, dodając kolejne, wyraziście współczesne akcenty. W 2025 roku zaprezentował nową kolekcję stołów z białego brązu łączonego ze szkłem murano, a jego symbolizująca granice instalacja „Ode” trafiła do stałej kolekcji nowo otwartego Fenix Museum of Migration w Rotterdamie. decotiis.it
Vincenzo De Cotiis. Zdjęcie: Martin Morrell
22. Craft of Interiors, Wrocław
To autorskie studio, które od 2012 roku prowadzi Monika Rogusz-Witkoś. W swojej pracy umiejętnie łączy aktualne trendy z historycznym dizajnem, sztuką i rzemiosłem, a przy tym chętnie eksperymentuje z żywymi kolorami i odważnymi formami, jak w ukończonych ostatnio spektakularnych wnętrzach apartamentu w Poznaniu. Specjalnie dla tej przestrzeni opracowała też meble i wyraziste detale, od rzeźbiarskiego barku pokrytego czarnym fornirem, po lustra, lampy i uchwyty szaf. instagram.com/craft_of_interior
Przeczytaj też:
23. Ewa/Thomas Studio, Zurych–Warszawa
Ewa i Thomas Soboczyńscy pracują w Szwajcarii i Polsce, czerpiąc z tego, co ich zdaniem najlepsze w dziedzictwie obu krajów. Ta kulturowa fuzja, połączona z fascynacją światłem i grą detalami, pozwala im projektować wnętrza nieoczywiste, ale ponadczasowe. Chętnie współpracują z rzemieślnikami, ale też sami tworzą rękodzieło. Ostatnio ich portfolio wzbogaciło się o kolekcję rzeźbiarskich uchwytów i wnętrza apartamentu na warszawskiej Woli, w których zgrabnie pożenili japońską powściągliwość i skandynawski minimalizm. ewathomas.studio
Założyciele Ewa/Thomas Studio, Ewa i Tomas Sobczyńscy. Zdjęcie: ewathomas.studio
Przeczytaj też:
24. La Folie, Warszawa
La Folie oznacza szaleństwo, ale realizacje Natalii Malarskiej to obłędne kreacje łączące poszanowanie przeszłości z wrażliwym ujęciem nowoczesności, zawsze twórcze – dalekie od stereotypu. Klucze do sukcesu to, obok talentu, gama ponadczasowych, szlachetnych materiałów oraz najwyższy poziom rzemiosła. Co więcej, w tle pięknych form kryją się zawsze osobowości użytkowników, dla których powstaje dane wnętrze. W te historie chętnie się wsłuchujemy. lafoliestudio.pl
Przeczytaj też:
25. Maciej Franta, Chorzów
Reprezentuje trzecie pokolenie architektów w rodzinie. Od dziadka, Aleksandra Franty, nauczył się, że w architekturze mieszkaniowej na pierwszym miejscu są światło, przestrzeń i zieleń, a nie forma budynku. Tak było w wielokrotnie nagradzanym apartamentowcu Villa Reden w Chorzowie, tak jest w ukończonym niedawno punktowcu w Żorach. Od stycznia 2025 roku Maciej Franta współprowadzi fundację Ładnie, która chce pełnić rolę mediatora między projektantami, politykami i mieszkańcami. Działa też na rzecz ochrony modernistycznego dziedzictwa na Śląsku, angażując się m.in. w zachowanie słynnego „kosmicznego pawilonu” Jerzego Gottfrieda, ostatniej pozostałości po dawnym Ośrodku Postępu Technicznego. frantagroup.com
Przeczytaj też:
26. Fabian Freytag, Berlin
Ten niemiecki architekt wnętrz zdobył uznanie dzięki projektom, w których płynnie łączy język przestrzeni ze sztuką, a wszystko miksuje się z jego nieposkromioną wyobraźnią. Wnętrza, które tworzy są poza trendami – nie dlatego, że je wyprzedzają lub negują – one po prostu są hołdem dla formy i radości tworzenia. Nas uwiódł projektem własnego mieszkania, które zostało pokazane w listopadowo-grudniowym wydaniu „AD Polska” – to wnętrze stworzone niemal jak filmowa scenografia, ale zapraszające do życia. fabianfreytag.com
Fabian Freytag. Zdjęcie: Pion Studio
27. GamFratesi, Kopenhaga
Zanim Stine Gam i Enrico Fratesi stworzyli razem studio projektowe, zdobywali doświadczenia jako architekci w japońskich i skandynawskich pracowniach. Duńsko-włoski duet czerpie z tradycji i eksperymentalnego podejścia do wybranych materiałów i technik. W swoich realizacjach aktywnie wykorzystuje swoje podwójne kulturowe zaplecze, co doskonale widać m.in. w projekcie warszawskiego hotelu PURO, w którym włoska dbałość o detale i proporcje łączy się z duńską prostotą i domowym ciepłem. gamfratesi.com
28. Maja Ganszyniec, Warszawa
Wierzy w ponadczasowość, a nie podążanie za ulotnymi trendami. Od 12 lat prowadzi studio specjalizujące się w projektowaniu mebli i wyposażenia wnętrz – jest też właścicielką marki meblowej Nurt. W 2025 roku w Tarnowskich Górach, skąd pochodzi, odbyła się przekrojowa wystawa podsumowująca dorobek dizajnerki, a jej najnowsze projekty: fotel „Litt”, stolik kawowy „Drum” i pomocniczy „Anker” wyróżniono w plebiscycie „must have” podczas Łódź Design Festival. studioganszyniec.com
Przeczytaj też:
29. Garcé Dimofski, Lizbona
Francuska para wnętrzarzy pokochała Portugalię za powszechny szacunek do rękodzieła i kultywowanie rzemieślniczych tradycji. Clio Dimofski i Olivier Garcé zajmują się nie tylko projektowaniem przestrzeni mieszkalnych. W swoim domu w Lizbonie prowadzą też showroom, w którym można kupić ich autorskie meble. W tym roku portfolio biura wzbogaciło się o serię ośmiu dywanów inspirowanych portugalskim dziedzictwem i nową siedzibę galerii Invisible Collection przy Upper East Side w Nowym Jorku. garce-dimofski.com
Założyciele Garcé Dimofski, Olivier Garcé i Clio Dimofski. Zdjęcie: Inês Silva Sá
Przeczytaj też:
30. Jan Garncarek, Warszawa
Jego lampy, meble, dywany, wykonywane ręcznie, ze szlachetnych surowców i w krótkich seriach (we współpracy z rzemieślnikami oraz artystką Eweliną Mąkosą), są gestem niezgody na dominację masowej produkcji w naszym otoczeniu. Garncarek ma pracownię w dawnej żyrardowskiej barwiarni tkanin, ale jego obiekty kolekcjonerskie zostały docenione przez ważne galerie działające na kilku kontynentach (m.in. Phillia i Studio Twenty Seven). Do estetyki space age i kosmicznych inklinacji („Kometa”, 2025) doszły formy przywodzące na myśl prehistoryczne amulety (jak najnowszy, przeskalowany kinkiet „Baba” z czerwonego trawertynu). To przedmioty, które przypominają o miejscu człowieka w kosmosie. jangarncarek.com
31. The Good Living & Co, Chojnice
Monika Szyca-Thomas pracuje w tym samym warsztacie ślusarskim, który jej dziadek założył w latach 50. Rodzinne tradycje rzemieślnicze, przywiązanie do wysokiej jakości i tego, co wytwarzane lokalnie, przekłada na współczesne formy sygnowane marką The Good Living & Co. Jej meble odrzucają stereotypy, ironicznie łączą chłodny połysk stali i aluminium z romantyzmem falbanek, warkoczy, wachlarzy czy koronek (jak w nowym stoliku „Lacea”). Rok 2025 przyniósł jej m.in. trzy wystawy w ramach Milano Design Week, udział w targach Collectible w Brukseli i Maison Object w Paryżu. A sama projektantka kuratorowała warszawską wystawę „Elysium”, na której pokazała swoją najnowszą kolekcję o tej rajskiej nazwie i osiągnięcia przyjaciół – przedstawicieli młodego pokolenia polskich twórców. thegoodliving.co
32. GoszczDesign, Warszawa
Odważne, spójne, zdeterminowane przez wyrazistą koncepcję projektową – takie są wnętrza, które od 2004 roku tworzy Monika Goszcz. W portfolio jej pracowni znalazły się liczne luksusowe apartamenty i rezydencje, jednak do najgłośniejszych realizacji należy jej własny Concept 11 na warszawskim Starym Mieście – showroom, galeria i przestrzeń eventowa w jednym. Projektantka była też autorką scenografii wystawy „Emotions Passion Burgundy. Artigiani Polacchi”, zorganizowanej przez Galerię Craftica na Milan Design Week 2025. goszczdesign.com
Przeczytaj też:
33. Kacper Gronkiewicz, Warszawa
Choć w portfolio ma przestrzenie biurowe i mieszkalne, rozpoznawalność przyniosły mu przede wszystkim wnętrza restauracji. Kacper Gronkiewicz za każdym razem projektuje bowiem nie tyle architektoniczną oprawę dla sztuki kulinarnej, ile prawdziwe zmysłowe doświadczenia. W ukończonym ostatnio gdyńskim lokalu Butchery & Wine zaprasza do świata inspirowanego malarstwem Wojciecha Fangora, a w wegańskiej Mannie w Warszawie przywołuje twórczość Marii Jaremy i Cezarego Poniatowskiego, zgrabnie łącząc te artystycznie odniesienia z ciepłymi tonami pustynnych krajobrazów. kacpergronkiewicz.pl
Kacper Gronkiewicz. Zdjęcie: Michał Warda
Przeczytaj też:
34. Grynasz Studio, Warszawa
Nie ma wydania „AD Polska” bez ich mebli czy lamp na zdjęciach. Dzieła Grynasz Studio oglądać można również na światowych targach wzornictwa, a nawet w salach Muzeum Narodowego w Warszawie. Od 2010 roku Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz prowadzą jedną z najważniejszych pracowni współczesnego polskiego dizajnu. Do ich cenionych realizacji należą fotele „Bofii” (Bizzarto), sofy „Frame” (Kleiber) i lampy „Apolin” (kaspa), obsypane prestiżowymi nagrodami w Polsce i za granicą. grynaszstudio.com
Przeczytaj też:
35. Hasik Design Studio, Warszawa
Duet twórców przedmiotu – lamp, mebli, dodatków. Projekty Grzegorza Hasika i Tomasza Krzyżanowskiego przypominają układanki starannie dopracowanych kształtów, często można je rozłożyć i złożyć ponownie. Są uważni, cenią trwałość, wolą dodawać niż niszczyć. Wszystko robią sami, od koncepcji po wykonanie. Szlifują każdą krawędź. Dużo i chętnie eksperymentują, a w nauce widzą przyszłość dizajnu. Swoje prace z sukcesem prezentowali w trakcie Milan Design Week 2025, później na wystawie „Romantyczny Brutalizm” w Willi Gawrońskich w Warszawie. hasik.design
Przeczytaj też:
- Mieszkanie na warszawskim Mokotowie – niewielki metraż, ograniczony budżet i świetny efekt końcowy!
- Mieszkanie na niepogodę: 100 metrowy apartament w Alicante to prawdziwa świątynia słońca
36. Hauvette & Madani, Paryż
Samantha Hauvette i Lucas Madani realizują ekskluzywne projekty we Francji i za granicą. Zakres ich działalności jest szeroki – od koncepcji przestrzeni po meble – ale zawsze pracują razem, by „znaleźć odpowiednią równowagę”. Ten rok był dla nich szczególnie ciekawy: zaprezentowali kolekcję mebli m.in. na Salone del Mobile w Mediolanie, targach Matters and Shape w Paryżu oraz na specjalnej wystawie w Artcurial podczas Art Basel Paris. Zrealizowali też kilka projektów mieszkaniowych w Paryżu, a kolejnym kamieniem milowym było rozpoczęcie prac nad wyjątkowym projektem willi w Pradze. Na rok 2026 zapowiadają wprowadzenie na rynek nowej kolekcji mebli oraz projekty wnętrz w Paryżu i Monako. hauvette-madani.com
Przeczytaj też:
37. Henning Larsen Architects, Kopenhaga i 14 innych lokalizacji
Ze stawiania wciąż nowych pytań i podważania status quo uczynili swoją filozofię projektową. Dziś to jedno z największych biur architektonicznych w całej Skandynawii, które z powodzeniem eksperymentuje z różnymi skalami, typologiami i materiałami. Na koncie mają wielokrotnie nagradzaną Harpę w Reykjaviku, będącą połączeniem sali koncertowej i centrum konferencyjnego, niewielką szkołę w Rønde, ze sprasowanej słomy i wodorostów, oraz masterplan dla Stoczni Cesarskiej w Gdańsku, której rewitalizacja właśnie się zaczyna. W 2025 roku ukończyli m.in. nowy kampus Singapurskiego Instytutu Technologii, pomyślany jako część naturalnego ekosystemu, gdzie budynki przenikają się z zielenią i ogrodami deszczowymi. henninglarsen.com
Kampus Singapurskiego Instytutu Technologii, proj. Henning Larsen. Zdjecie: Finbarr Fallon
Przeczytaj też:
38. Herzog & de Meuron, Bazylea i 7 innych lokalizacji
Słynny szwajcarski duet działa na rynku od 1978 roku. I wciąż zaskakuje nowymi pomysłami. Niezależnie, czy są to meble, budynki czy plany urbanistyczne, ich projekty zawsze zdają się jednocześnie racjonalne i ekspresyjne, zachwycając przemyślaną formą i mistrzowsko opracowanymi detalami. Dorobek pracowni, obejmujący tak ikoniczne realizacje, jak Tate Modern w Londynie, Elbphilharmonie w Hamburgu czy Stadion Narodowy w Pekinie, wzbogacił się właśnie o kolejne wyraziste dzieła: pomyślany jako miniaturowe miasteczko Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Zurychu, usytuowany między estakadami budynek ogród mieszczący muzeum Alexandra Caldera w Filadelfii i przeprowadzoną ze smakiem przebudowę nowojorskiego Breuer Building na nową siedzibę domu aukcyjnego Sotheby`s. herzogdemeuron.com
Przeczytaj też:
39. HumStudio, Lizbona–Amsterdam
Ona studiowała projektowanie wnętrz, on projektowanie graficzne. Pierwszego dnia pracy w międzynarodowej firmie w Amsterdamie Brazylijka Carla Radoll i Portugalczyk Bruno Graça wpadli na siebie w windzie i zorientowali się, że szybko znajdują wspólny język. Dziś razem prowadzą biuro, tworzą wnętrza i obiekty rzemieślnicze, ale mają też internetową galerię z wyselekcjonowanymi dziełami sztuki, meblami i ceramiką. Piękna szukają w niedoskonałościach, estetykę wabi sabi łącząc z klimatem grunge, jak w ukończonym niedawno loftowym wnętrzu w Amsterdamie, czy niderlandzkim minimalizmem, jak w projekcie House 342 w Arnhem. humgallery.com
Przeczytaj też:
40. Inainn, Ålesund
„Kompozycja przypomina tetrisową układankę, pozostawioną na skarpie przez roztargnione olbrzymy z nordyckiej mitologii” – pisaliśmy o domu w stylu hytte usytuowanym nad norweskim fiordem, znakomitym projekcie biura Inainn. Dwie bryły, usadowione na skale o różnych wysokościach, podążają za zboczem. Ciemne, drewniane deski z czasem będą płowieć jeszcze bardziej, upodobniając budynek do otoczenia. „Nie chcieliśmy wzbogacać krajobrazu. Chcieliśmy go kontynuować” – komentował Maksymilian Sawicki, który z Hanną Sawicką prowadzi młodą polsko-norweską pracownię Inainn. Dom miał w jak najmniejszym stopniu ingerować w przyrodę, powstać przy użyciu tylko lokalnych materiałów i we współpracy z lokalnymi wykonawcami i producentami – oto zasady odpowiedzialnej architektury. inainn.eu
Założyciele Inainn, Maksymilian i Hanna Sawiccy. Zdjęcie: ONI Studio
Przeczytaj też:
41. Liu Jiakun, Chengdu
Zanim został projektantem, pisał dystopijne powieści. Nic dziwnego, że zdobywca tegorocznego Pritzkera, Chińczyk Liu Jiakun, swoje budynki komponuje zazwyczaj podług tradycyjnej struktury dramatycznej: ekspozycja, zawiązanie akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie. Tak było w przypadku jego pierwszego znaczącego budynku, niewielkiego Muzeum Rzeźby Kamiennej Luyeyuan, tak jest też w jego największym dziele, zespole mieszkaniowo-usługowym West Village w Chengdu czy wielofunkcyjnej przestrzeni na terenie dawnej huty stali w Hangzhou. jiakun.com
Przeczytaj też:
- Ogłoszono laureata Nagrody Pritzkera 2025. „Architektonicznego Nobla” zdobył Liu Jiakun
- Liu Jiakun: najważniejsze realizacje zdobywcy Pritzkera
42. Paweł Jurkiewicz, Warszawa
Projektant wnętrz luksusowych rezydencji, apartamentów i obiektów użyteczności publicznej – od kompaktowych mieszkań po przestrzenie rzędu tysiąca metrów kwadratowych. Wyrafinowane formy oraz najszlachetniejsze materiały wprowadza tam, gdzie wciąż trudno się ich spodziewać, jak w jednej ze swoich najnowszych realizacji: poczekalni kliniki stomatologicznej, w której pacjenci mogą poczuć się raczej jak w butikowym hotelu. paweljurkiewiczstudio.com
Przeczytaj też:
43. Szymon Keller, Barcelona
Polski projektant od lat mieszka i tworzy w Barcelonie. Swoją pracę określa mianem „praktyki kulturowej” i „podróży od morza do morza”, odwołując się do dzieciństwa spędzonego nad Bałtykiem i dorosłości nad Morzem Śródziemnym. „Sunburst”, stworzona przez niego, stale rozbudowywana kolekcja mebli z żywicy, to z jednej strony hołd złożony polskiemu bursztynowi, z drugiej próba uchwycenia ulotnych chwil i wrażeń. instagram.com/szymonkeller
Szymon Keller. Zdjęcie: Kave Home
44. Robert Konieczny, Katowice
Jest perfekcjonistą. Potrafi na ostatniej prostej zupełnie zmienić projekt lub po niemal dekadzie poprawić go, by lepiej służył mieszkańcom. Koncepcję Arki, która jest jego prywatnym domem, dopracowywał przez lata, ale w momencie rozpoczęcia budowy postanowił zacząć wszystko od początku. Niedawno Robert Konieczny zdecydował też upgrade’ować jedną ze swoich najczęściej nagradzanych realizacji: Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie. Projekt zazielenienia otaczającego obiekt placu przygotował pro bono. Władze przyjęły go entuzjastycznie i zapowiadają, że ulepszenia wkrótce wcielą w życie. W 2025 roku portfolio Koniecznego i prowadzonego przez niego biura KWK Promes wzbogaciło się o dwa domy: Yaw House w Beskidach i Dom skrojony w Wilnie, a w Poznaniu rozpoczęła się budowa aparthotelu z wertykalnymi ogrodami na elewacji według projektu pracowni. kwkpromes.pl
Przeczytaj też:
- Galeria PLATO na shortliście Mies van der Rohe Award 2024. Projekt przygotowała polska pracownia
- Niezwykły apartamentowiec w Poznaniu. Pokryta roślinami fasada wyłania się ze wzgórza
- Ksiażka „budynki + idee” Roberta Koniecznego wychodzi poza ramy klasycznych albumów architektonicznych
45. Malwina Konopacka, Warszawa
Do swoich prac ma bardzo osobisty stosunek. Kolejnym ceramicznym obiektom nadaje imiona najbliższych jej osób: mamy, babci, córek i braci. Miłośnicy dizajnu chyba tę więź wyczuwają, bo realizacje Malwiny Konopackiej budzą pozytywne skojarzenia i cieszą się dużym wzięciem. Jej najbardziej kultowy projekt, wazon „oko”, znalazł się już nawet w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i w szkolnym podręczniku do plastyki. Teraz swoje charakterystyczne „wazonowe” wzory artystka przełożyła na wełnianą przędzę, tworząc debiutancką kolekcję dywanów i kilimów. malwinakonopacka.com
Malwina Konopacka. Zdjęcie: Tala Dolgowska
Przeczytaj też:
- Wazon OKO świętuje 10. urodziny! Malwina Konopacka opowiada nam o dekadzie z ceramiką w roli głównej
46. Agnieszka Kossowska, Warszawa
Najchętniej współpracuje z tym, co zastaje w starych murach Poznania, Sopotu czy Berlina. Nawiązuje wyraźne relacje między wnętrzem a architekturą budynku, ale zawsze buduje przestrzenie nowe i żywe, a nie muzealne. Na łamach „AD Polska” prezentowaliśmy projektowane przez nią wnętrza mieszkań w starych kamienicach, owiane ożywczym duchem modernizmu. Ostatnio, dla odmiany, pokazaliśmy zupełnie współczesny apartament, w którym sufit odrywa się od ścian, a podłoga swobodnie się „rozlewa”. www.kossowska.co
Przeczytaj też:
47. Krystian Kowalski, Warszawa
Jeden z najważniejszych polskich projektantów mebli, ceniony nie tylko w kraju. Jego prace należą do oferty wielu popularnych marek, wśród nich Comforty i Noti. Ostatnio dizajner stworzył modułową kolekcję „Smooth” dla firmy Tylko oraz fotel „Botanic” dla włoskiej marki IWC. Meble wypoczynkowe „Loop” zdobyły Red Dot Award 2025 w kategorii Furniture Design. Oprócz zagranicznych zamówień i nagród o pozycji Kowalskiego na arenie międzynarodowej świadczy obecność także na liście AD100 brytyjskiego wydania naszego pisma. krystiankowalski.com
48. Jiří Krejčiřík, Praga
Czeski projektant mebli i obiektów kolekcjonerskich traktuje proces twórczy jak dialog i nieustanną wymianę między przeszłością a teraźniejszością. Tym samym tworzy obiekty, które są współczesną interpretacją europejskiego dziedzictwa i estetyki, a także hołdem złożonym lokalnemu rzemiosłu i tradycyjnym, często zapomnianym już technikom. W 2025 roku na SaloneSatellite w Mediolanie zaprezentował rzeźbiarską ławkę „Arnaud”, a opracowana przez niego kolekcja mebli składanych „Fold-able” zdobyła nagrodę w międzynarodowym konkursie Big See Product Design Award. jirikrejcirik.com
Jiří Krejčiřík. Zdjęcie: Julius Filip
49. Mat Kubaj, Warszawa
Architekt wnętrz, projektant przedmiotu, malarz, a nawet performer. Mat Kubaj to artysta aktywny w bardzo wielu dziedzinach, ale zawsze wyrażający się w sposób spójny pod względem myśli twórczej i stylu. Wnętrza komponuje tak, by pozostawały niedopięte na ostatni guzik. Jest w nich miejsce na osobowość użytkownika i… na kreacyjną rolę czasu. Wiele czerpie z kultury japońskiej, od strojów po czarny tusz, którym lubi malować. Zarazem jest koneserem polskiego wzornictwa powojennego. Tą miłością chętnie dzieli się z innymi, ostatnio we wnętrzach apartamentu dla krakowskiego kolekcjonera i nowej aranżacji biura DAX Cosmetics w Duchnowie. matkubaj.com
50. Piotr Kuczia, Osnabrück
Niemiecki pragmatyzm i ekologiczne podejście do architektury równoważy słowiańską wrażliwością i poetycką wręcz kreacją. Ten pochodzący z Pszczyny architekt znany jest przede wszystkim z wielokrotnie nagradzanych domów solarnych i innych zrównoważonych, zielonych przedsięwzięć, jak produkujące energię piesze kładki w Pekinie. Zaprojektowana przez niego siedziba firmy Linara w Bawarii pokonała ostatnio kilka tysięcy realizacji i znalazła się w finałowej piątce cenionego w Chinach konkursu architektonicznego Idea-Tops. Kuczia jest też jednym z pomysłodawców międzynarodowego konkursu Design Educates Awards, którego finałowa gala w tym roku po raz pierwszy odbyła się w Warszawie, ściągając do stolicy ponad stu gości z całego świata. kuczia.com
51. Kudlička with Partners, Warszawa
Boris Kudlička, nowy dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a przede wszystkim światowej sławy scenograf (znany publiczności od Metropolitan Opera w Nowym Jorku po Tokyo Bunka Kaikan), od kilkunastu lat zajmuje się także architekturą. Do jego dzieł należą wnętrza hotelu Raffles Europejski Warsaw, my prezentowaliśmy spektakularny apartament w historycznej kamienicy przy ulicy Foksal. Portfolio pracowni Kudlička with Partners wciąż się poszerza o prestiżowe realizacje i w kraju, i za granicą – we Włoszech, Szwajcarii, Katarze. kudlickawithpartners.com
Przeczytaj też:
52. Kengo Kuma, Tokio–Paryż–Pekin–Szanghaj–Seul
– Architekci powinni się przeciwstawiać aktualnym trendom; być wobec nich krytyczni – mówi 71-letni Kengo Kuma, który poza prowadzeniem cenionej pracowni wykłada też na Uniwersytecie Tokijskim. I wciąż nie zwalnia tempa. W ostatnim roku jego biuro ukończyło m.in. wieżowiec mieszkalny Branz Chiyoda Fujimi w Tokio, eteryczny pawilon kawiarni w Fukuoce, wykończony drewnem ratusz w Moriyamie oraz skomponowany z rozległych tarasów i balkonów zespół szkolny w Neyagawie. Architekt jest też autorem czterech obiektów na Expo 2025 w Osace, w tym krytego strzechą pawilonu tematycznego Earth Mart, a ostatnio wygrał konkurs na projekt biblioteki w Rzeszowie. kkaa.co.jp
Pawilon Kataru na EXPO 2025 w Osace, proj. Kengo Kuma. Zdjęcie: Iwan Baan
Przeczytaj też:
53. Anupama Kundoo, Mumbaj–Berlin–Puduććeri
Duchowa spadkobierczyni twórców idealnego miasta Auroville, nonkonformistka i eksperymentatorka. Anupama Kundoo wierzyła, że powinniśmy zużywać mniej, unikać standaryzacji i stosować lokalne materiały, jeszcze zanim te postulaty weszły do architektonicznego mainstreamu. W tym roku zaskoczyła gości biennale architektury w Seulu skromną instalacją „Let it Breathe”, stanowiącą hołd dla wyrabianej ręcznie cegły, a na targi książki w Kalkucie zaprojektowała poetycki pawilon z modułowych regałów, z których po zakończeniu imprezy powstały plenerowe biblioteczki w całym mieście. Architekturzentrum Wien uhonorowało ją też dużą monograficzną wystawą. anupamakundoo.com
54. Fernando Laposse, Londyn
W swoich pracach wykorzystuje włókna agawy, trukwy i skórki awokado, ale jego najbardziej rozpoznawalnym dziełem jest Totomoxtle – fornir z barwnych liści meksykańskiej kukurydzy, który wspiera nie tylko miejscowych rzemieślników, ale także zachowanie rodzimych odmian tej rośliny. Fernando Laposse konsekwentnie kwestionuje współczesne metody produkcji i nawyki konsumpcyjne. – Nie jestem projektantem, którego celem jest sprzedaż przedmiotów. Jestem projektantem, którego celem jest przekazywanie idei – mówi. W 2025 roku świętował dekadę swoich twórczych poszukiwań w dziedzinie alternatywnych materiałów i współpracy z lokalnymi społecznościami, a podsumowaniem była wystawa „The first Gold is Green” w Page Gallery w Seulu. fernandolaposse.com
Fernando Laposse. Zdjęcie: Fernando Laposse
55. Sigurd Larsen, Berlin
Duńczyk od 2010 roku prowadzi studio architektoniczne w Berlinie. Dużą część jego portfolio zajmują domy, hotele i szkoły, ale tworzy też meble i wykłada na berlińskim Międzynarodowym Uniwersytecie Nauk Stosowanych. Jego najnowsze realizacje to zarówno efektowny dom wakacyjny w kolorze burgundu, zrealizowany w środkowo-wschodniej Francji z wykorzystaniem konstrukcji dawnej stodoły, jak i zespół hotelowy Michelberger Farm pod Berlinem, nominowany do EU Mies van der Rohe Award 2026. sigurdlarsen.com
56. Lucas y Hernández-Gil, Madryt
Hiszpański duet architektów – Cristina Domínguez Lucas i Fernando Hernández-Gil – znany jest ze swoich wyrazistych i wibrujących kolorami projektów. Międzynarodowe uznanie przyniósł im projekt sewilskiej restauracji Casaplata, z odniesieniami do „Łowcy androidów” i obrazów Giorgia Morandiego. Ostatnio w tym samym mieście zaaranżowali trzy kolejne lokale: Afuego, El Pintón i Aníbal Club. Wszystkie mieszczą się w okazałym, XVI-wiecznym budynku w centrum Sewilli, łącząc pasję projektantów do odkrywania kolejnych warstw historii z zamiłowaniem do wprowadzania nowoczesnych rozwiązań przestrzennych i materiałowych. lucasyhernandezgil.com
57. India Mahdavi, Paryż
Urodzona w Teheranie, wychowana w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Francji, w swoich projektach zdaje się łączyć dziecięcą wręcz radość tworzenia przestrzeni z bezpretensjonalnością i wyrafinowaniem. – Jestem czystym wytworem Bliskiego Wschodu, choć swoje dziedzictwo poznałam dość późno – stwierdziła w jednym z wywiadów. India Mahdavi, mistrzyni śmiałych zestawień kolorystycznych i zabaw z konwencją, ukończyła w tym roku pierwszy w karierze projekt muzealny. Adaptując wnętrza dawnej poczty w Trondheim na siedzibę PoMo Museum, wykorzystała m.in. norweski folklor i architekturę. india-mahdavi.com
India Mahdavi. Zdjęcie: Laura Friedli
Przeczytaj też:
58. Makhno Studio, Kijów
Ukraińskie studio, któremu przewodzi architekt Serhii Makhno specjalizuje się w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych i komercyjnych, oferując również szeroki zakres autorskich produktów – od mebli i oświetlenia po elementy dekoracyjne. Jak mówi Makhno, cechuje je połączenie tradycyjnych technik z formami futurystycznymi i biomorficznymi. To podejście wybrzmiewa w pełni w opracowanych ostatnio przez biuro strukturalnych panelach z gliny, które nie tylko zdobią wnętrza, ale też je izolują i naturalnie regulują wilgotność. makhnostudio.com
59. Dorte Mandrup, Kopenhaga
Od lat konsekwentnie wprowadza tradycyjne rozwiązania architektoniczne w XXI wiek. W projekcie Centrum Morza Wattowego w duńskim Ribe wykorzystała naturalnie zaimpregnowaną przez sól trzcinę, w Centrum Lodowych Fiordów na Grenlandii ze stali i drewna skomponowała uniesioną nad ziemią aerodynamiczną bryłę, by śnieg i woda z roztopów nie szkodziły konstrukcji. Projekty Dorte Mandrup zawsze intrygują przy tym formą i kompozycyjną doskonałością. Tak jest też w przypadku ukończonego w 2025 roku Centrum Zdrowia w Kopenhadze, wzniesionego niemal w całości z drewna, oraz lampy „Oltre” z miodowego onyksu i różowego marmuru dla marki Viabizzuno. dortemandrup.dk
Przeczytaj też:
60. Martin Massé, Paryż
Jak na prawdziwego Francuza przystało, najbardziej ceni rodzime rzemiosło i tradycyjne savoir-faire lokalnych rękodzielników. We współpracy z nimi tworzy nie tylko wnętrza, ale i meble, łącząc proste, acz wyraziste formy i najwyższej jakości materiały: opalane drewno, mosiądz czy marmur. W tym roku Martin Massé wzbogacił swoje portfolio m.in. o limitowaną kolekcją Ippico II, w której trawertynowym stołom o miękkich, opływowych kształtach towarzyszą podobne w wyrazie komody, z zewnątrz wykończone drewnem Ziricote, w środku naturalną skórą. Ukończył też wyrafinowaną aranżację haussmannowskiego apartamentu, wprowadzając w historyczne wnętrza żywiołowość lat 90. XX wieku. martin-masse.com
61. Medusa Group, Bytom–Warszawa–Dubaj
– Nasza architektura karmi się codziennością – mówią Przemo Łukasik i Łukasz Zagała, prowadzący biuro Medusa Group. W portfolio mają nie tylko realizacje stricte architektoniczne, ale też projekty związane z dizajnem i odzyskiwaniem postindustrialnego dziedzictwa. W tym roku portfolio biura wzbogaciło się o nową siedzibę grupy CD Projekt, która stworzyła m.in. kultowe gry z serii „Wiedźmin” i „Cyberpunk 2077”, oraz centrum edukacyjne w Kleczy Dolnej. Tę pierwszą wyróżnia drewniana kratownica porośniętych zielenią tarasów i otwarty plan, dzięki któremu łatwiej dostosowywać wnętrza do bieżących potrzeb, drugą – przestrzenna kompozycja małych domków rozplanowanych wokół dwupoziomowego dziedzińca. medusagroup.pl
Przeczytaj też:
- Przemo Łukasik dla „AD”: Mój dom to dawna lampiarnia, odzyskana przestrzeń poprzemysłowa, która była eksperymentem na sobie samym
- Zabytkowy Szyb Krystyna w Bytomiu odzyska dawny blask. Powstaną tu biura i lokale użytkowe
62. Daniel Mencel, Chorzów
Przez lata uczył się rzemieślniczo opracowywać drewno tak, by powstawały meble ściśle związane z naturą materiału. Wykorzystuje tradycyjne techniki obróbki, a równocześnie przywiązuje wielką wagę do jakości wykonania każdego obiektu. Niedawno otworzył nowy warsztat, gdzie w większej niż wcześniej przestrzeni rozwija własną kolekcję mebli – również wypoczynkowych, wyplatanych sznurkiem i tapicerowanych skórą. danielmencel.com
Daniel Mencel. Zdjęcie: danielmencel.com
63. Metafor, Gdynia
Wojciech Mierzwa działalność projektową prowadzi pod nazwą Metafor od 2014 roku i od początku stawia na zrównoważoną produkcję i technologie oparte na wykorzystaniu ekologicznych materiałów z recyklingu. Tworzy przedmioty, których się nie zapomina, jak krzesło „Antropo” (we współpracy ze szwedzką firmą Sculptur) – wykonane z materiałów kompozytowych opartych na drewnie i z zastosowaniem druku 3D. Drewno jest też materiałem wykorzystanym do produkcji lamp z serii „Legra”, które doceniamy za innowacyjny wygląd. Ma je w ofercie firma KASPA. metafor.pl
64. Anna Milczanowska, Warszawa
– Moja ceramika jest głęboko związana z kobiecością, surową mocą żywiołów i starożytnym rytuałem podtrzymywania ognia – mówi artystka. Naczynia z dolnośląskiej gliny wypala metodą jamową, jedną z najstarszych w historii ludzkości, wymagającą ogromu cierpliwości i pokory wobec sił natury. Przedmioty stworzone przez artystkę, przypominające kuliste, księżycowe kratery, emanują prostotą, surowością i niezwykłym wybarwieniem, będącym efektem przenikania się kolorów ziemi. www.nula.art
65. Mjölk Architekti, Liberec
O założonym w 2008 roku studiu architektonicznym było głośno w tym roku, bo to właśnie Mjölk stali za koncepcją czeskiego pawilonu na Expo w Osace. My doceniamy pawilon, który zaprojektowali w swoim rodzinnym mieście przy Leśnym Basenie (Lesní koupaliště) – popularnym w okolicy kąpielisku. Budowla doskonale wpisuje się w otaczający ją las, nie przytłacza krajobrazu, a jednocześnie zapewnia komfort pływakom – miejsce do przebrania i stanowiska piknikowe. Patrzysz i myślisz – jak fajnie być Czechem w Libercu! mjolk.cz
66. mode:lina, Poznań
Prowadzący biuro Paweł Garus i Jerzy Woźniak w swoich projektach w oryginalny sposób modelują formy i chętnie eksperymentują z nowymi materiałami. Stąd liczne nagrody w kraju (Wnętrze Roku Stowarzyszenia Architektów Wnętrz) i za granicą (A’Design Awards). Obecni są także w mediach – wraz z NOKE Architects nagrywają podcast „Nokelina on air”, w którym biorą na tapet tematy zawodowe na ogół nieobecne w szkolnictwie akademickim. W 2025 roku zwrócili naszą uwagę mobilnym stoiskiem marki Pair Pair Full w Hongkongu, wnętrzami restauracji Fine Spot we Wrocławiu, butiku marki Orska w Katowicach i nową odsłoną biura Wyborowa Pernod Ricard w Warszawie. modelina-architekci.com
Restauracja Fine Spot we Wrocławiu, proj. mode:lina. Zdjęcie: Patryk Lewiński
Przeczytaj też:
67. NArchitekTURA, Kraków
Prowadzona przez Bartosza Haducha interdyscyplinarna pracownia działa w obszarze urbanistyki, krajobrazu, architektury, wnętrz, grafiki i wzornictwa. Najszerzej znana jest jednak ze znakomitych plastycznie przestrzeni wystawienniczych. Scenografie wystaw „Botticelli opowiada historię” na Zamku Królewskim w Warszawie i „Królewski Rembrandt na Wawelu” otrzymały nagrody w kolejnych edycjach konkursu Wnętrze Roku Stowarzyszenia Architektów Wnętrz (2023 i 2024), a my czekamy na kolejne. narchitektura.pl
68. Ola Niepsuj, Warszawa
Ilustratorka i graficzka, która zdobyła na całym świecie niezliczone nagrody, chętnie działa też na polu architektury wnętrz – w kooperacji z pracownią NOKE Architects. Zaprojektowała m.in. mozaikę do niecki basenu hotelu Glar czy tapiserię obiegającą ściany restauracji Wyraj, osobiście pomalowała ladę w barze Va Bene Cicchetti. Współtworzy także markę Ludism, w której słowiańskie mity przenosi na niwę rzemieślniczych dodatków do wnętrz, mebli oraz biżuterii. olaniepsuj.com
Ola Niepsuj. Zdjęcie: UNIQLO
69. NOKE Architects, Warszawa
Karol Pasternak i Piotr Maciaszek przekraczają granice architektury, wnętrzarstwa i rzemiosła. Z zespołem swojej pracowni, NOKE Architects, tworzą zjawiskowe sklepy, bary, restauracje, apartamenty i wille. Kochają twórcze współprace, czego dowodzi nie tylko ich najnowsza realizacja: eteryczna aranżacja perfumerii w Warszawie. Wraz z Olą Niepsuj stworzyli markę Ludism i kolekcję przedmiotów inspirowanych światem słowiańskich legend, a z pracownią mode:lina nagrywają podcast „Nokelina on air”, w którym otwarcie mówią o wyzwaniach zawodu. nokearchitects.com
Przeczytaj też:
- Dom na roztoczańskiej wsi. Ciepło bije z naturalnych materiałów i wyeksponowanych reliktów historii miejsca
- Wnętrza hotelu Glar. NOKE Architects stworzyli opowieść o złotej erze wyspy Wolin
- Wnętrza Va Bene Cicchetti docenione za granicą. Warszawski lokal nagrodzony!
70. NOWW Studio, Kraków
– W swoich projektach staram się zawsze wychodzić od materiału – mówi architekt Wojtek Nowak, założyciel krakowskiego NOWW Studio. Nietypowe wykończenia i meble skupuje na zapas, gdy tylko wpadną mu w oko. Trzyma je w niewielkim magazynie z nadzieją, że będzie je mógł wykorzystać w kolejnych realizacjach. Tak było z czarnymi, opalizującymi płytkami z lat 60., którymi ostatnio wykończył zabudowę w zabytkowej kamienicy na Starym Mokotowie. Z kolei we wnętrzach krakowskiej restauracji BAR drewno i marmur w kolorze burgundu zestawił z drukowanymi 3D, amorficznymi elementami z biotworzywa. nowwstudio.com
Przeczytaj też:
- Pracownia ATO na krakowskich Dębnikach. Minimalistyczna przestrzeń silnie zakorzeniona w tradycji japońskiego rzemiosła
- Pejzaż z fornirem: mieszkanie pary melomanów na warszawskim Starym Mokotowie
- Restauracja w zabytkowej kamienicy. Biel i czerwień to nawiązanie do japońskiej symboliki
71. Obiekty Studio, Katowice
Jak przystało na absolwentkę Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, w swoich projektach dąży do uproszczenia funkcji i redukcji zbędnych elementów, ale nieobca jest jej także spontaniczna ekspresja i twórcza żywiołowość. Prowadząca Obiekty Studio Gosia Kotyczka wypracowała już swój własny, rozpoznawalny styl, oparty na kontrastowych zestawieniach wzorów, faktur i form. W swojej najnowszej realizacji, mieszkaniu miłośniczki teatru tańca na warszawskiej Pradze, z powodzeniem połączyła postmodernistyczną ekspresję stylu Memphis z powściągliwością Bauhausu. instagram.com/obiekty.studio
Przeczytaj też:
72. Aleksander Oniszh, Warszawa
Dla pracowni stolarskiej porzucił świat architektury. W krótkich seriach wykonuje surowe w wyrazie krzesła, stołki, stoliki, stoły. Jego meble łączą nieokiełznanie natury z rzemieślniczym skupieniem na detalu. Współtworzy stowarzyszenie Nów. Nowe rzemiosło, brał udział w głośnej wystawie Visteria Foundation w ramach Milan Design Week 2025. Wyrazem międzynarodowego uznania dla jego twórczości stał się wpis w „Homo Faber Guide” – przewodniku Michelangelo Foundation po najlepszych pracowniach rzemieślniczych świata. oniszh.com
Aleksander Oniszh. Zdjęcie: Tomo Yarmush
73. Alicja Patanowska, Wrocław
Ceramiczka i autorka instalacji rzeźbiarskich podejmuje ważne i aktualne tematy, zwłaszcza problem nadmiernej eksploatacja zasobów Ziemi („Gdybym była glebą, płakałabym teraz”, 2024; „My jesteśmy pogodą” i „Fontanna 1. Historia wielu splotów”, 2025). Jej najnowsza praca – instalacja „Efekt Fali” w Ogrodzie Johna Madejskiego przy Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, złożona z 2 tysięcy reliefowych kafelków, przypomina, że każde nasze działanie, choćby najdrobniejsze, ma konsekwencje… które do nas wrócą. patanowska.com
Przeczytaj też:
- Instalacja polskiej artystki w Victoria & Albert Museum! „The Ripple Effect” niesie ważne przesłanie
74. Paulíny Hovorka Architekti, Bańska Bystrzyca
Słowaccy architekci Martin Paulíny i Braňo Hovorka mają w dorobku wiele realizacji biurowych, mieszkaniowych i przemysłowych. Przez blisko trzy dekady działalności wypracowali własny, indywidualny styl, co wielokrotnie doceniało jury lokalnych konkursów architektonicznych. Na koncie mają m.in. nagrodę Słowackiej Izby Architektów za siedzibę firmy Phoenix Zeppelin i czeskiego Instytutu Projektowania Wnętrz za restaurację Kút 12 w Bańskiej Bystrzycy. Ich najnowszy projekt to nowoczesne siedlisko we wsi Banka: przeszklony dom wraz z zabudowaniami gospodarczymi wkomponowanymi w istniejący, naturalistyczny ogród. pha.sk
75. PL.architekci, Poznań
Wiele domów tej cenionej pracowni, prowadzonej przez Bartka Bajona i Katarzynę Cynkę-Bajon, ma w sobie wspaniałą dramaturgię, ale najnowszy wręcz podważa prawa fizyki – olbrzymie betonowe stropy zdają się wisieć nad ziemią. To jednocześnie nawiązanie do najlepszych tradycji modernizmu i ukłon w stronę potęgi kamienia, tego, co w nas pierwotne i jaskiniowe. To też architektura wołająca: „Szanuj zieleń”, w tym wypadku piękny, krzywy pień starej sosny, którą wyeksponowano, choć wymagało to gimnastyki (więcej w sekcji wnętrza). www.plarchitekci.pl
Przeczytaj też:
- Dom S pod Poznaniem projektu PL.architekci. Nietypowy rzut pozwolił wpisać w podłużną działkę 440-metrowy parterowy dom
- Dramaturgia kontrastów w poznańskim domu. Jest jak ukryty w lesie monolit z „Odysei kosmicznej” Kubricka
76. Plutarco, Madryt
Założyciele studia, Ana Arana i Enrique Ventosa, zamiłowanie do eksperymentów formalnych łączą z pasją do gotowania i spotkań z przyjaciółmi. W swoim madryckim biurze prowadzą otwartą przestrzeń, w której organizują cykliczne pokazy cenionych mistrzów kulinarnych. Ostatnio przeprowadzili się do nowego domu w dzielnicy Salamanca, traktując ponadstuletni budynek jak poligon doświadczalny dla prawie wszystkich niezrealizowanych dotąd pomysłów, także na wielofunkcyjną kuchnię i miejsca do biesiadowania. Nowością w ich portfolio jest też kolekcja całkowicie tapicerowanych krzeseł „Sistema”, którą opracowali dla marki Rabadán. plutarco.design
Założyciele Plutarco, Ana Arana i Enrique Ventosa. Zdjęcie: plutarco.design
77. Gisbert Pöppler, Berlin
Gisbert Pöppler znany jest z mistrzowskich połączeń kolorystycznych i materiałowych, ale na pierwszym miejscu zawsze stawia potrzeby klientów. Gdy jeden z nich zdradził, że najbardziej lubi leżeć na podłodze i słuchać muzyki, architekt zaprojektował mu wyjątkowo przytulny dywan i stół, który wygląda dobrze nawet od spodu. – Takie detale mają znaczenie – podkreśla. Swoich zleceniodawców zabiera do galerii, stolarni i kamieniołomów, by wspólnie szukać mebli i materiałów. Do jego ostatnich realizacji należą wnętrza zabytkowej willi w Hagen i domu nad Hawelą, dla którego opracował autorskie wyposażenie. Na 100-lecie przeniesienia Bauhausu do Dessau zaprojektował własną wersję kultowego wazonu „Halle” Marguerite Wildenhain. gisbertpoeppler.com
Przeczytaj też:
- Soczyste kolory i surowy socrealizm. Zaglądamy do berlińskiego showroomu Gisberta Pöpplera
- Zagłębie koloru: nowe życie zabytkowej willi w Hagen
78. Projekt Praga, Warszawa
Znana warszawska pracownia architektoniczna, prowadzona przez Karolinę Tunajek i Marcina Garbackiego, w tym roku rzuciła nas na kolana. Gmach Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego łączy brutalistyczną muskulaturę ze zniuansowanymi podziałami elewacji i ciekawym detalem. Jest tu miejsce i na surową geometrię kasetonowych stropów, i na iluzje trójwymiarowości (posadzka atrium). Zieleń w postaci wyrośniętych traw, pnączy i barwnych bylin miękko kontruje beton. Brak klimatyzacji czyni budynek ekojaskółką. Oby zwiastował architekturę trochę mniej wygodną, ale za to odpowiedzialną. projektpraga.pl
Przeczytaj też:
79. Ruda Studio, Odessa
Oleksandra Rudenko założyła swoją pracownię, żeby tworzyć wyrafinowane przedmioty z prostych materiałów, np. słomy, którą wykorzystuje w markieterii. Swoje prace artystka przestawia jako hołd dla tradycji rolniczych Ukrainy, ale też rodzimego pejzażu. Kształt abażurów lamp z kolekcji „Roots of Home” jest nawiązaniem do strzech kryjących stare wiejskie chaty. Mimo trwającej od blisko czterech lat wojny Oleksandra i jej współpracownicy działają w Odessie. ruda.com.ua
80. Christopher Sitzler, Berlin
Postrzega architekturę jako dialog między przeszłością a teraźniejszością. Zamiast pracować z nowymi budynkami, woli przekształcać istniejące przestrzenie, podkreślając ich piękno i wyjątkowość. W swoich realizacjach promuje świadomą, zrównoważoną architekturę, co ostatnio zapewniło mu miejsce na niemieckiej liście AD 100, a w 2025 roku zaprojektowane przez niego mieszkanie w Berlinie zdobyło główną nagrodę w prestiżowym konkursie „Best of Interior”. sitzler.info
Apartament w Berlinie, proj. Christopher Sitzler. Zdjęcie: Franz Grünewald
81. Maciej Siuda, Warszawa
Warszawski architekt, którego cenimy za próbę „otworzenia architektury” w niełatwym, skupionym na kontroli środowisku szkolnym (kompleks oświatowy przy ul. Zaruby w Warszawie). W 2025 roku jako kurator współtworzył wystawy w dwóch polskich pawilonach: w Wenecji i Londynie. Obie w kontemplacyjny sposób ujęły kwestie tyleż przyziemne, ile egzystencjalne. Pierwsza to „Lary i penaty” na Biennale Architektury w Wenecji (z Aleksandrą Kędziorek, Krzysztofem Maniakiem, Katarzyną Przezwańską). Aranżacja poruszająca temat bezpieczeństwa i obecności bóstw opiekuńczych w architekturze ujęła nas surrealistycznym humorem (niezapomniana święta gaśnica w aureoli z muszli). Druga ekspozycja, „Zapisy czekania” (z Jakubem Gawkowskim i Moniką Rosińską), to opowieść o doświadczaniu upływającego czasu, w którą twórcy zaangażowali m.in. zakopiańskich snycerzy, przypominając światu o ich rzemieślniczym kunszcie. Tę prezentację, kontestującą pęd, w jakim żyjemy na co dzień, jury London Design Biennale 2025 nagrodziło medalem „za najlepsze odniesienie się do głównego tematu biennale”, który brzmiał „Surface Reflections”. maciejsiuda.com
82. Splot, Warszawa
Odrodzenie sztuki kilimu jak każdy sukces ma wielu ojców (i matek), ale Przemysław Cepak należy do najważniejszych tu postaci. Zaprosił do współpracy tkaczki z Bobowej i założył studio Splot, które wznawia najlepsze wzory z okresu międzywojennego (Zofia Stryjeńska, Józef Czajkowski) i epoki PRL-u (Maria Bujakowa, Danuta Paprowicz-Michno), a także tworzy modele zupełnie współczesne. Projektują dla niego m.in. Edgar Bąk, Piotr Niklas, Ola Kotarska, Dominika Krogulska-Czekalska, Zofia Strumiłło. splotkilim.com
83. Marina Tabassum, Dhaka
Świadomie rezygnuje z wielkoskalowych projektów, wierząc, że ograniczenia są najbardziej pożądaną rzeczą we współczesnej architekturze, a o swoje budynki dba jak o żywe istoty, traktując je jako część złożonego ekosystemu. W 2025 roku Marina Tabassum po raz drugi zdobyła prestiżową nagrodę Agi Chana, tym razem za system modułowych domów z bambusa i blachy falistej, które można szybko złożyć i zdemontować, a w ogrodach Kensington zbudowała pawilon Serpentine. Efektowna drewniana konstrukcja, inspirowana tradycyjnym weselnym namiotem, skrywała plenerową bibliotekę z wybranymi przez architektkę książkami popularyzującymi bengalską kulturę. marinatabassumarchitects.com
Przeczytaj też:
84. Nao Tamura, Nowy Jork
Wychowana w Japonii, dziś mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Nao Tamura szuka harmonii w sprzecznościach, starając się pożenić wschodnią i zachodnią wrażliwość, naturę z technologią, a delikatność z odwagą twórczą. Zwykle z rewelacyjnym skutkiem, tak jak w nowym wystroju sklepu marki Issey Miyake w Tokio, gdzie wykorzystała inspiracje zarówno efemerycznymi plisami, jak i liniami produkcyjnymi zakładów krawieckich. Do jej ostatnich realizacji należą również blaszana konsola „Origata”, nawiązująca do konstrukcji tradycyjnego kimona, i drewniana lampka „Vosco”. naotamura.com
Lampa VOSCO, proj. Nao Tamura. Zdjęcie: Ambientec
85. Stephanie Thatenhorst, Monachium
W swojej pracowni architektka zatrudnia same kobiety. Może dlatego jej realizacje są zawsze odważne i zaskakujące. Z jednej strony eklektyczne, pełne kolorów i kontrastów, z drugiej – minimalistyczne i nastrojowe. Te nieoczywiste zestawienia tworzą przestrzenie wyjątkowe i emocjonalne, które – jak podkreśla sama Thatenhorst – są „zdolne poruszać ludzi”. W 2025 roku ukończyła m.in. dwa elektryzujące domy nad jeziorem Starnberg, butik w Innsbrucku, klinikę stomatologiczną w Monachium i otworzyła swój nowy showroom, a nakładem wydawnictwa Callwey ukazała się jej monografia pod wymownym tytułem „Love & Passion”. stephanie-thatenhorst.com
86. TopoScape, Warszawa
Nadają znaczenie miejskim nieużytkom i pojawiającej się samoistnie dzikiej roślinności. Prowadzące studio Justyna Dziedziejko i Magdalena Wnęk należą ostatnio do najbardziej pożądanych architektek krajobrazu w Polsce. Wspólnie z biurem Archigrest zrealizowały dwa warszawskie parki: wielokrotnie nagradzany Park Akcji „Burza” i Żerański, razem z pracownią Piotra Bujnowskiego stworzyły zagospodarowanie terenów nowej podstawówki na Białołęce, a z Grupą5 Architekci – zespołu mieszkalno-usługowego Bohema na Pradze. W 2026 roku zakończy się pierwszy etap wielofunkcyjnego kompleksu Kozielska Park w Katowicach, w którym zaaranżowana przez projektantki zieleń ma być równoprawnym partnerem architektury. toposcape.pl
Przeczytaj też:
87. Toprojekt, Rybnik–Helsinki–Katowice
To firma rodzinna z blisko 40-letnim doświadczeniem. Do pracowni prowadzonej przez Marka i Joannę Wawrzyniaków z czasem dołączył ich syn, Karol. Dziś zespół liczy 17 osób, a na koncie ma wiele nagradzanych realizacji. Są mistrzami architektonicznego detalu. Nie uciekają od najnowszych technologii i metod projektowych, ale odpowiedzi stale poszukują też w tradycji. Chcemy, żeby każdy kolejny projekt był lepszy od poprzednich – mówią. W ostatnim roku portfolio biura wzbogaciło się o zespół hotelowy Heritage Resort, na potrzeby którego wykorzystano zabudowania pocysterskiego dworu w Rybniku, oraz ośrodek szkoleniowy Izby Lekarskiej w Gdańsku, który ma też służyć okolicznym mieszkańcom. toprojekt.com
88. Hugo Toro, Paryż
Ten francusko-meksykański architekt, mimo stosunkowo młodego wieku, dostaje od zleceniodawców praktycznie wolną rękę. W paryskiej restauracji Pur’ Hugo Toro zaprojektował wszystko, nawet obręcze na serwetki i uniformy personelu. Z upodobaniem miesza zmysłowe kolory, faktury i materiały, a stylistykę fin de siècle łączy z żywiołową estetykę ery disco. W tym roku ukończył iście scenograficzne wnętrza hotelu La Minerva w Rzymie i restaurację Marlow w Monako. Wystawą obrazów w paryskim Institut culturel du Mexique zadebiutował też jako artysta wizualny. hugotoro.com
Przeczytaj też:
- Jak w kryjówce Batmana. Pełne kontrastów mieszkanie młodego architekta
- Secesja w rytmie disco: żywiołowe wibracje w historycznym domu w sercu Paryża
89. Patricia Urquiola, Mediolan
Projektantka od ćwierćwiecza wciąż zadziwia inwencją. Równie poważnie traktuje kolor, formę i ekologię. Słynie przede wszystkim jako autorka mebli, choć komponuje też wnętrza. W trakcie Milan Design Week 2025 zaprezentowała nową odsłonę butiku Santoni. Ostatnio dla marki Mater stworzyła stoliki wykonane z kompozytu opartego na włóknach z recyklingu oraz odpadowym plastiku. Współtworzyła też instalację „Po drugiej stronie wzgórza” na 19. Biennale Architektury w Wenecji oraz wystawę-instalację „Transitions” na biennale we Florencji, ukazującą jej podejście twórcze. patriciaurquiola.com
Butik Santoni w Mediolanie, proj. Patricia Urquiola. Zdjęcie: Luca Rotondo
90. Kelly Wearstler, Los Angeles
Jest prawdziwą celebrytką wśród projektantów, a jej styl bywa określany jako „wyluzowany luksus”. Nazwisko Kelly Wearstler to marka sama w sobie. Teraz firmować nim będzie nową platformę wspierającą twórców, od sztuk plastycznych przez muzykę po sport. Inauguracją przedsięwzięcia pod nazwą „Side Hustle” była tegoroczna wystawa „Again, Differently” w rezydencji projektantki w Beverly Hills. W 2025 roku zaprezentowała też swoją najnowszą kolekcję dywanów. Jak przystało na gwiazdę, światowa prapremiera odbyła się we wnętrzach Teatro Geronimo podczas Tygodnia Designu w Mediolanie. kellywearstler.com
Przeczytaj też:
91. Adam Wierciński, Poznań
Architekt, który projektuje kompleksowo. Tworzone przez siebie wnętrza uzupełnia autorskimi elementami wystroju architektonicznego i meblami. W ten sposób niezależnie od ograniczeń budżetu buduje indywidualny charakter miejsca. Działanie w różnej skali, od małych lamp poprzez budynki, pozwala mu lepiej doświadczać i rozumieć przestrzeń. Jego własne mieszkanie, które pokazaliśmy w numerze 11., zdobyło nagrodę w ostatnim konkursie Wnętrze Roku Stowarzyszenia Architektów Wnętrz. wiercinski-studio.com
Przeczytaj też:
- Polak zaprojektował restaurację w Kopenhadze. We wnętrzu króluje drewno i subtelne polskie akcenty
- Graficzne i nowoczesne małe mieszkanie w Poznaniu
- Na cześć kątów prostych – mieszkanie w Poznaniu
92. Ben Willett, Los Angeles
Ma wykształcenie architektoniczne i bogate doświadczenie w projektowaniu przestrzeni. Jego nowa kolekcja luster to obiekty na styku rzeźby i użytkowości. Są zakorzenione w języku architektonicznym, który definiuje twórczość Bena Willetta: czyste linie, spokojna monumentalność i materiały zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne. Na rok 2026 przygotowuje nową kolekcję mebli, która – jak tłumaczy – „koncentruje się na objętości, sylwetce i poczuciu życia z funkcjonalną sztuką”. willettspace.com
Przeczytaj też:
93. Wronska-Boutet Studio, Paryż
Natalia Wronska, właścicielka pracowni, kształciła się oraz praktykowała w Anglii i Szkocji, ale pochodzi z Kolbuszowej – miasta o wspaniałych tradycjach meblarskich. Dziś pieczołowicie przywraca urodę wnętrzom XIX-wiecznych kamienic, osobiście wyszukuje na pchlich targach brakujące elementy wystroju architektonicznego. Nie waha się jednak wprowadzać tam wzornictwa powojennego – brutalistycznych mebli, ceramiki, którą sama kolekcjonuje, a także ikon polskiego dizajnu – z krzesłem „Skoczek” na czele. wronska-boutet.com
Założycielka Wronska-Boutet Studio, Natalia Wronska. Zdjęcie: wronska-boutet.com
Przeczytaj też:
94. WWAA, Warszawa
Rozpoznawalność przyniósł im pawilon polski na Expo 2010 w Szanghaju, z elewacją ze sklejki inspirowaną ludową wycinanką, i pomyślany jako ekoedukacyjna wioska Służewski Dom Kultury w Warszawie. Odtąd studio prowadzone przez Natalię Paszkowską i Marcina Mostafę realizuje projekty w różnej skali, od budynków wielorodzinnych po ekspozycje muzealne i scenografie. Zawsze o wyrazistej formie, z dodatkowym walorem dydaktycznym. Taka jest też nowa stołeczna podstawówka ich autorstwa: modelowy obiekt uwzględniający opracowane przez Paszkowską wytyczne dla nowoczesnych szkół. wwaa.pl
95. Zofia Wyganowska, Warszawa
Architektka wnętrz, której styl można smakować m.in. w najnowszym lokalu cukierni Lukullus w Galerii Mokotów, a także w dowolnym salonie perfumerii Mood Scent Bar. Każdy jest inny! Znaki rozpoznawcze projektów Wyganowskiej to gama materiałów najwyższej klasy, choć wytworzonych ze świadomością ekologiczną w tle (trwałość!), perfekcyjnie opracowany detal oraz bardzo zmysłowa gama nasyconych barw i wyrazistych faktur w nastrojowym świetle. Ich uroku najlepiej doświadczyć osobiście. zofiawyganowska.com
96. VAUST Studio, Berlin
Wielokrotnie nagradzane studio projektowe tworzy obiekty i wnętrza – inspirują się brutalizmem i ruchem arte povera. Sygnowane przez Vaust drewniane i kamienne stołki czy betonowe stoły zawsze robią wrażenie. Na koncie mają zarówno przestrzenie prywatne, w których własne projekty łączą z ikonami dizajnu, jak i butiki czy showroomy. vaust.studio
Założyciele VAUST Studio, David Kosock i Joern Scheipers. Zdjęcie: Noel Richter
Przeczytaj też:
97. VUUV, Székesfehérvár
Zanim węgierska architektka Anna Lébényi na dobre zajęła się projektowaniem mebli, wzięła udział w kilku warsztatach z permakultury i obróbki drewna. – Całkowicie „wyprały mi mózg”, ale w najlepszym tego słowa znaczeniu – mówi. Dziś wspólnie z trzema projektantkami: Eszter Kunos, Liliáną Mészáros i Lillą Oszvald prowadzi studio VUUV, które zajmuje się tworzeniem domowego wyposażenia w limitowanych seriach, od intarsjowanych siedzisk i szafek po szkło artystyczne. Do ich ostatnich realizacji należy rzeźbiarskie krzesło „Lāni” z fornirowanym wzorem z klonu i orzecha oraz kolekcja dekoracyjnych drewnianych wykończeń z figuratywnymi przedstawieniami zwierząt. vuuvworks.com
98. Cyryl Zakrzewski, Poznań
Rzeźbiarz, który własną drogę odnalazł w świecie sztuki stosowanej. Z bloków sklejki tworzy meble i obiekty o organicznych kształtach. W ten sposób – za sprawą materiału, formy, funkcji – przerzuca mosty pomiędzy światem natury a potrzebami człowieka. Jego dzieła stały się częścią projektu Craftica Anny Woźniak-Starak, były eksponowane podczas Milan Design Week 2025. A teraz Zakrzewski, znany też jako CyrylZ, jest pierwszym Polakiem, którego prace należą do stałej ekspozycji w galerii Rossany Orlandi. cyrylzakrzewski.com
99. Aleksandra Zawistowska, Amsterdam
Najnowsze prace Zawistowskiej (Szkło Studio) wywodzą się z fascynacji sztuką XVII wieku. W 2025 roku odbyły prawdziwe międzynarodowe tournée, pokazywano je w nowojorskiej galerii Silence Please × Adorno (dla której powstały szklane czarki „Chawan” do matchy), warszawskiej Willi Gawrońskich oraz w Isola Space podczas Dubaj Design Week. Kieliszki Zawistowskiej trafiły też na sesję przygotowaną przez „New York Times Style Magazine”, ilustrującą artykuł o „dziwnym i chybotliwym szkle, które, wyparłszy formy minimalistyczne ostatnich dekad, zdobi dziś eleganckie stoły”. Przy takich stołach chętnie oddalibyśmy się dekadenckim przyjemnościom i rozmowom o transcendencji we współczesnym rzemiośle. szklo.studio
Aleksandra Zawistowska. Zdjęcie: Szymon Adamczyk
100. Aleksandra Żeromska, Walencja
Wie, że świat nie potrzebuje więcej przedmiotów banalnych. Dlatego ceramika, którą projektuje, przenosi użytkowników do krainy fantazji. Od figurek porcelanowych („Imaginary Flowers” i „Unusual Friends” dla marki Lladro, „The Forest Spirits” dla firmy Bosa) przez zastawę stołową (m.in. ptasi serwis do kawy „Kawki”) aż po wielobarwny żyrandol „Seasons” – i dalej. We współpracy z kaflarnią Kafel-Kar stworzyła markę „Królik”, która wytwarza trójwymiarowe płytki ceramiczne jak z bajki. aleksandrazeromska.com
Przeczytaj też:
- Projektantka Aleksandra Żeromska o swoim serwisie do kawy "Kawki"
- Płytki, które pobudzą wyobraźnię. Królik to nowa inicjatywa Aleksandry Żeromskiej i Kaflarni Karny