Repertuar sezonu 2024 / 2025 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
W październiku 2024 na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zagości balet „Peer Gynt” Henrika Ibsena. Mimo że „Peer Gynt” to niezwykle trudny do wystawienia poemat dramatyczny o poszukiwaniu własnej drogi życiowej, reżyserowi Edwardowi Clugowi udało się oddać fantastyczną atmosferę przygód tytułowego antybohatera z wykorzystaniem niezwykle współczesnego języka wizualnego, a przy okazji w przekonujący sposób oddać jego wewnętrzną drogę ku dorosłości.
Pierwszą premierą operową w nowym sezonie będzie „Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego. Trzecia opera w dorobku polskiego kompozytora opowiada historię bohaterki, która skrywa mroczny sekret. Akcja opery rozgrywa się w XVII wieku i porusza wątek niepokojów religijnych. Premiera „Czarnej maski” w reżyserii Davida Pountneya odbędzie się w listopadzie 2024. Kierownictwo muzyczne inscenizacji obejmie Bassem Akiki.
W grudniu 2024 odbędzie się premiera cyklu Łukasza Godyli „Wòlô Bòskô”. Opierając się na tradycyjnych tekstach i melodiach kaszubskich wybranych przez pochodzącego z regionu śpiewaka Damiana Wilmę, kompozytor stworzył pieśni na baryton i fortepian. Historia Hanuszki i Jaśka może przywodzić na myśl „Piękną młynarkę” Schuberta, ale w przypadku utworu Godyli zostaje ona opowiedziana z wykorzystaniem folkloru i języka kaszubskiego, które bardzo rzadko pojawiają się w muzyce poważnej. Wersję sceniczną cyklu na scenę kameralną przygotuje Jarosław Kilian.
Luty 2025 to premierowy miesiąc opery „Simon Boccanegra” Giuseppe Verdiego. Ta tragiczna historia miłosna ukazana na tle rozgrywek politycznych średniowiecznej Geniu zostanie przeniesiona do postapokaliptycznej przyszłości po katastrofie klimatycznej. W operze zobaczymy m.in. debiutującą Agnieszkę Smoczyńską, a także Sebastiana Catanę i Jacopo Fiesco. Orkiestrę poprowadzi Fabio Biondi.
W kwietniu 2025 miłośnicy opery będą mieli szansę zobaczyć aż dwie premiery: „Ariadnę na Naxos” Richarda Straussa oraz „Ducha wojewody” Ludwika Grossmana. Pierwsza z nich skupia się na losach dwóch głównych postaci: młodego Kompozytora oraz tytułowej Ariadny porzuconej przez Tezeusza. Dwie historie i dwa zupełnie różne zakończenia zaprezentuje Mariusz Treliński. O oprawę muzyczną zadba Lothar Koenigs. Na przeciwległej szali znajduje się „Duch wojewody”, opera komiczna, która oferuje szczęśliwe zakończenie perypetii miłosnej. W roli reżysera zobaczymy Cezarego Tomaszewskiego, natomiast orkiestrę poprowadzi Marta Kluczyńska.
W maju 2025 na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zadebiutuje opera „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda, która zostanie wykonana w wersji koncertowej pod dyrekcją Patricka Fournillier.
W nowym sezonie Teatr Wielki będzie kontynuować cykl Preludiów premierowych, koncertów i recitali w Salach Redutowych, będących innym spojrzeniem na kameralne, bardziej osobiste oblicze kompozytorów, których dzieła będą miały premierę w Teatrze Wielkim.
W czerwcu 2025 Krzysztof Pastor na warsztat weźmie historię Prometeusza. Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego w swoim najnowszym balecie postanowił rozwinąć mit przy muzyce Philipa Glassa i Mozarta.
W nadchodzącym sezonie na scenie Teatru Wielkiego nie zabraknie spektakli z poprzednich lat. Będą to zarówno dzieła współczesne, jak „Ślepy tor” Krzysztofa Meyera i „Pinokio” Mieczysława Wajnberga, a także pozycje z kanonu operowego: „Carmen”, „Czarodziejski flet”, „Straszny dwór”, „Cosi fan tutte”, „Madame Butterfly”, „Tosca” oraz baletowego: „Dama kameliowa”, „Don Kichot”, „Giselle”.
Sprzedaż biletów na wydarzenia w sezonie 2024 / 2025 ruszy we wtorek, 21 maja o godzinie 11:00. Tego dnia będzie można zakupić bilety ze specjalną zniżką 21%.
W oczekiwaniu na nowy sezon polecamy: