Kubizm w sztuce. Jak odrzucić tradycję i skierować sztukę na nowe tory

Kubizm to kierunek, który odcisnął na sztuce XX wieku największe piętno. Artyści tacy jak George Braque czy Pablo Picasso nie bali się odrzucić tradycji na rzecz nowego, świeżego spojrzenia na sztukę.

Kubizm w sztuce. Jak odrzucić tradycję i skierować sztukę na nowe tory

Pablo Picasso "Panny z Avignon", 1907. Zdjęcie: MoMA

Kubizm – cechy

Podobnie jak impresjonizm, kubizm zawdzięcza swą nazwę uszczypliwemu komentarzowi niezadowolonego krytyka sztuki. Na widok jednego z obrazów Georges’a Braque’a, krytyk Louis Vauxcelles w ironiczny sposób porównał geometryzujące kształty, które zastosował artysta do sześciennej kostki (fr. le cube).

Geometryzacja to jedna z głównych cech kubistycznych dzieł. Przedmioty i figury często są maksymalnie uproszczone i przedstawione za pomocą geometrycznych form. Dlaczego akurat figury geometryczne? Odpowiedzi należy szukać w twórczości Paula Cezanne’a, którą fascynowali się Pablo Picasso i Georges Braque.

Cezanne w pewnym momencie swojej twórczości doszedł do wniosku, że wszystko, co istnieje w naturze można sprowadzić do 3 brył: kuli, stożka i walca. Artysta zaczął więc śmiało eksperymentować z figurami geometrycznymi. Jego oryginalne koncepcje zainspirowała Picassa i Braque’a do dalszych eksperymentów na tym polu.

cezanne

Paul Cezanne "Góra św. Wiktorii", 1904. Zdjęcie: wikimedia commons

Kubizm odrzucił również tradycyjne techniki budowania kompozycji i perspektywy. Kubistyczny obraz nie przedstawiał już przedmiotu z jednego punktu widzenia, ale z wielu jednocześnie.

Celem artystów było ukazanie esencji przedmiotów, a nie ich rzeczywisty wygląd. Nie chodziło o naśladownictwo (działanie odtwórcze), ale kreowanie nowego spojrzenia (działanie twórcze).

Tematyka dzieł również nie miała większego znaczenia. Dzieła kubistyczne to głównie pejzaże, martwe natury i portrety, które pozwalały skupić się na formie i strukturze obrazów oraz rzeźb, a nie na warstwie emocjonalnej czy psychologicznej.

picasso

Pablo Picasso "Dziewczyna z mandoliną" 1910. Zdjęcie: MoMA

Kubizm w sztuce – fazy

Kubizm zmieniał się i ewoluował na przestrzeni lat. Eksperci wyróżniają 4 fazy kubizmu:

1. Protokubizm

Rozpoczął się ok. 1906 roku, gdy Pablo Picasso i Georges Braque zaczęli eksperymentować z nowymi formami i technikami. W dziełach z tego okresu widoczne są inspiracje geometryzującą twórczością Paula Cezanne’a, odrzucenie perspektywy zbieżnej i zasad mimesis (naśladownictwa).

braque

Georges Braque "Port w Normandii" 1909. Zdjęcie: Wikimedia Commons

2. Kubizm analityczny

Trwający od ok. 1909 do 1912 roku. Ten etap kubizmu charakteryzuje dekonstrukcja obiektów na proste formy geometryczne. Artyści przedstawiają obiekty z różnych perspektyw jednocześnie. Obrazy są ciemne, monochromatyczne.

3. Kubizm hermetyczny

Kubizm hermetyczny przypadł mniej więcej na rok 1912. Był to czas intensywnych eksperymentów, a dzieła z tego okresu są bardzo abstrakcyjne. Artyści sięgają po nowe materiały, np. gazety, fragmenty tapet czy drewna, tworząc podwaliny dla kubistycznego kolażu.

4. Kubizm syntetyczny

Trwał od 1913 roku i kładł duży nacisk na kolor i teksturę dzieła. W kubizmie syntetycznym charakterystyczne było przedstawianie płaskich przedmiotów bez światłocienia, jeden za drugim – tak, by tworzyły kolejne plany na obrazie. W tym czasie popularnością cieszył się kubistyczny kolaż.

gris

Juan Gris "Skrzypce i szachownica" 1913. Zdjęcie: Wikimedia Commons

Najwybitniejsi przedstawiciele kubizmu

Do najsłynniejszych przedstawicieli kubizmu w sztuce należą Georges Braque (1882-1963) i Pablo Picasso (1881-1973). Nie bali się kwestionować dotychczasowych zasad w sztuce i podejmować śmiałych eksperymentów artystycznych. Bezkompromisowość i odwaga w podejmowanych próbach doprowadziła ich do stworzenia i rozwinięcia założeń kubizmu.

Namalowany przez Pabla Picassa w 1907 obraz „Panny z Avignon” uznawany jest przez wielu za manifest i flagowe dzieło kubizmu. Gdy obraz został po raz pierwszy pokazany na wystawie w 1916 roku, wywołał społeczny i artystyczny skandal.

Krytyka dosięgnęła Picassa nie tylko ze względu na zdeformowane, geometryczne ujęcie postaci i zaburzoną perspektywę, ale również przez poruszenie tematu tabu. W „Pannach z Avignon” Picasso uwiecznił 5 prostytutek, co ówczesne paryskie społeczeństwo uznało za bulwersujące.

picassso

Pablo Picasso "Panny z Avignon" 1907. Zdjęcie MoMA

Do rozwoju kubizmu przyczynili się również tacy artyści jak:

  • Juan Gris (1887-1927)
  • Fernand Léger (1881-1955)
  • Francis Picabia (1879-1953)
  • Louis Marcoussis (1878-1941)

W Polsce wpływy kubizmu można odnaleźć m.in. w twórczości Tadeusza Makowskiego (1882-1932), Leona Chwistka (1884-1944), Andrzeja Pronaszki (1888-1961) czy Witkacego (1885-1939).

Czytaj więcej