Fundacja Rodziny Staraków nagradza młodych projektantów

Zuzanna Spaltabaka i Igor Jansen zwyciężyli w konkursie „Więcej światła” zorganizowanym przez Fundację Rodziny Staraków w ramach nowego programu promującego twórczość młodych projektantów. Efektem jest prototyp porcelanowego kandelabru, stanowiącego autorską interpretację gotyckiej architektury.

Zdjęcia Materiały prasowe
Fundacja Rodziny Staraków nagradza młodych projektantów

Cybersigilism projektu Zuzanny Spaltabaki i Igora Jansena

Program Kunszt to nowa inicjatywa Fundacji Rodziny Staraków, mająca na celu popularyzację rzemiosła artystycznego. „Ma zachęcić do rozwijania autorskich pomysłów, dając szansę na ich realizację i przekonując w ten sposób o potencjale rękodzielniczo wykonanego przedmiotu użytkowego” – tłumaczą organizatorzy. W ramach konkursu Fundacja planuje organizować konkursy dla młodych twórczyń i twórców. Pod koniec ubiegłego roku poznaliśmy laureatów pierwszej edycji pod hasłem „Więcej światła”. Uczestnicy mieli zaproponować współczesną wersję kandelabru. „Na konkurs wpłynęły bardzo różnorodne propozycje, a kandelabr został zredefiniowany na wiele sposobów. Przesłane propozycje prezentowały zróżnicowany warsztat, koncepcje, materiały. Rzeczywiście pokazały, że nie ma granicy między rzemiosłem a sztuką” – podsumowuje koordynatorka programu Kunszt Karolina Zelent-Śmigrodzka.

Nagrody Property Design Awards rozdane. Oto laureaci tegorocznej edycji

Doskonale niedoskonałe

W kapitule konkursu zasiedli: Anna Woźniak-Starak, fundatorka i kolekcjonerka sztuki, Ewa Klekot, antropolożka kultury, Piotr Korduba, historyk sztuki i wykładowca akademicki, projektant Paweł Grobelny, Michał Borowik, kolekcjoner sztuki i malarz Michał Zaborowski. Do finału zaproszono Aleksandrę Zawistowską, autorkę projektu Plasmic, Sebastiana Pietkiewicza, autora kandelabru z Karkonoszy oraz Zuzannę Spaltabakę i Igora Jansena, autorów świecznika pod nazwą Cybersigilism.

Ostatecznie główną nagrodę kapituła przyznała tym ostatnim. Jak tłumaczą laureaci, amorficzna forma zaprojektowanego przez nich kandelabru stanowi interpretację gotyckiej architektury sakralnej, ale też nawiązuje do wzorów z testów Rorschacha, ujawniających obrazy z wyobraźni odbiorcy. „Równie złożone struktury można odnaleźć w naturze i anatomii; organiczne, a jednak często zaskakująco logiczne, doskonale niedoskonałe” – wyjaśniają projektanci.

Cybersigilism

Fragment kandelabru Cybersigilism autorstwa Zuzanny Spaltabaki i Igora Jansena. Zdjęcie: materiały prasowe

„Realizację prototypu rozpoczęliśmy od opracowania geometrii modułów. Zaprojektowane są w taki sposób, żeby można je było łączyć ze sobą, obracając o 120 stopni w płaszczyźnie poziomej i o 180 stopni w płaszczyźnie pionowej. Chociaż w projekcie przewidujemy moduły o trzech wysokościach i zróżnicowanym charakterze, to na potrzeby prototypu założyliśmy wykonanie kompozycji zbudowanej z powielonego jednego z nich” – opowiadają.

Zuzanna Spaltabaka i Igor Jansen

Zuzanna Spaltabaka i Igor Jansen. Zdjęcie: materiały prasowe

Nowa edycja programu Kunszt: Obiekt schówkowy

Fundacja Rodziny Staraków ogłosiła właśnie kolejną edycję programu Kunszt i nowe zadanie konkursowe. Tym razem to nowa interpretacja obiektu do chowania i przechowywania rzeczy. Ma to być forma w skali mebla domowego. „Interesujące są nieoczywiste i praktyczne rozwiązania zainspirowane starymi, tradycyjnymi sprzętami, które miały zastosowanie przez lata w różnych wnętrzach” – czytamy na stronie konkursu. Zgłoszenia można nadsyłać do 6 maja 2024 roku.

Cybersigilism

Projekt Cybersigilism autorzy odlali z ceramiki. Zdjęcie: materiały prasowe

Cybersigilism

Formy do odlewów Cybersigilism wydrukowano z uelastycznionego fotopolimeru. Zdjęcie: materiały prasowe

Cybersigilism

Prototyp kandelabru Cybersigilism. Zdjęcie: materiały prasowe

Plasmic

Aleksandra Zawistowska ze swoim projektem Plasmic. Zdjęcie: materiały prasowe

Kandelabr z Karkonoszy

Sebastian Pietkiewicz ze swoim projektem Kandelabru z Karkonoszy. Zdjęcie: materiały prasowe


Czytaj więcej