Pracownia ATO na krakowskich Dębnikach. Minimalistyczna przestrzeń silnie zakorzeniona w tradycji japońskiego rzemiosła

Wnętrza pracowni miały stanowić neutralne tło dla prezentowanych wyrobów z ceramiki, a jednocześnie ukazywać prawdziwą naturę wykorzystanych materiałów. Na krakowskich Dębnikach NOWW Studio wykreowało minimalistyczną przestrzeń silnie zakorzenioną w tradycji japońskiego rzemiosła.

Pracownia ATO na krakowskich Dębnikach. Minimalistyczna przestrzeń silnie zakorzeniona w tradycji japońskiego rzemiosła

Właścicielka pracowni, Paulina Górniak, jest absolwentką wydziału rzeźby krakowskiej ASP. Zdjęcie: Wojtek Nowak

„Ato” po japońsku oznacza sztukę. Trudno o lepszą nazwę dla pracowni ceramicznej, która stara się łączyć zamiłowanie do piękna i prostoty z poszanowaniem surowca oraz samej pracy. Zespół pod kierunkiem Pauliny Górniak, absolwentki rzeźby na krakowskiej ASP, zajmuje się tam nie tylko wytwarzaniem z gliny unikatowych przedmiotów, ale prowadzi też popularne warsztaty ceramiczne i rysunkowo-malarskie.

Od niedawna pracownia działa w nowej siedzibie nieopodal Rynku Dębnickiego, kwadrans spacerem od Wawelu. Przestrzeń pełni funkcję showroomu i miejsca spotkań dla fanów ceramiki artystycznej. Niepowtarzalny klimat wnętrza pomogło wykreować lokalne NOWW Studio.

Pracownia ATO

Przestrzeń utrzymana jest w jasnych odcieniach beżu. Fakturowane ściany wykończono glinianym tynkiem. Zdjęcie: Mood Authors

Jak przystało na zakład ceramiczny, ściany głównego pomieszczenia wykończono specjalnym glinianym tynkiem w kolorze piasku. – Miały stanowić tło dla produktów ATO, a zarazem ukazywać pewną surowość i szczerość materiału – mówi założyciel biura Wojtek Nowak.

Pracownia ATO

Wszystkie meble, w tym podłużną komodę ustawioną poniżej monolitycznych półek, wykonano z naturalnego dębu. Zdjęcie: Mood Authors

Główną rolę grają tu ustawione na półkach ceramiczne miski, talerze i kubki, ale uwagę przykuwa też usytuowana centralnie efektowna dębowa lada wykonana przez właścicielkę według pomysłu architektów w jednej z tradycyjnych japońskich technik snycerskich. Przy wejściu zaaranżowano niewielki kącik kawowy ze stolikiem ze szczotkowanej stali, dużą okrągłą lampą z papieru ryżowego i krzesłami „Asserbo” projektu Børge’a Mogensena.

Pracownia ATO

W głównej strefie uwagę zwraca efektowna lada, obrobiona ręcznie za pomocą ciesaka. Zdjęcie: Mood Authors

Więcej znajdziecie w najnowszym numerze magazynu AD Polska.

Zobacz też:

 


Czytaj więcej