"Dobro" po polsku. Książka o zadziornym, polskim szczęściu

Czy narzekanie jest polskim dobrem narodowym? Czy "święty spokój", o którym tak marzą Polacy naprawdę nas uszczęśliwia? No i po co tyle przeklinamy? Książka "Dobro" to autoironiczny obraz Polaków. O tym, jacy jesteśmy, jak żyjemy i dlaczego właśnie tak jest najlepiej. Autorki przekonują w tym zbiorze humorystycznych tekstów, że Polak to szczęśliwy człowiek. I czytając tę książkę, poczuje to każdy. Serio!

Czy polski styl życia może być sposobem na osiągnięcie szczęścia? Prawdopobnie jeszcze tego nie wiecie, ale autorki książki "Dobro" przekonują, że właśnie tak jest. Zdjęcie: Materiały prasowe

Duńczycy mają "hygge" - ciepło, przytulność, umiejętność cieszenia się chwilą (o stylu hygge pisaliśmy w kontekście wnętrz - o tym, jak zaprosić duńskie hygge do własnego domu).

A Polacy mają rosołek, schabowego, sałatkę warzywną, serniczek, gościnność i polskie ciepełko. Do tego język polski zdolny do zdrobnień, które nas zbliżają niesamowicie. Przekleństwa, dzięki którym żyje się łatwiej. Narzekanie, żeby pozbyć się negatywnych emocji. A od świętego spokoju - wolimy "krzątactwo".

Oto polskie dobro, a właściwie wiele dóbr i polskie szczęście, o którym Danuta Nierada oraz Renata Carenzo napisały tak, że każdy Polak w książce "Dobro" przejrzy się jak w lustrze i dojrzy, że szczęście to dokładnie to, co już ma. 

Autorkami książki "Dobro" są: Renata Carenzo i Danuta Nierada. Zdjęcie: Materiały prasowe

Renata Carenzo to autorka konceptów popularnych kampanii reklamowych, bestsellerowych książek kulinarnych oraz restauracji. Pisze i stylizuje książki oraz scenariusze filmów i teledysków promujących Polskę, współtworzy Festiwal Jabłonki, gotuje i cieszy się życiem.

Drugą autorką książki "Dobro" jest Danuta Nierada, specjalistka w dziedzinie strategii komunikacji, mediów i tworzenia treści, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i nowoczesnych. Scenarzystka filmowa. Dyrektorka kreatywna Fundacji State of Poland. Promotorka m.in. polskiej sztuki, kultury, innowacji i technologii zarówno w kraju, jak i za granicą. 

Język polski nas... uszczęśliwia

"Dobro" nie jest książką językoznawczą, ale autorki zwróciły uwagę, że już nasz język daje nam sporo dobrego. Inni, ucząc się polskiego, łamią sobie na nim język. Ale nie my.  - Język polski daje nam możliwość bycia szczęśliwszym narodem niż inne - mówi Renata Corenzo. Autorka wskazuje tu dwie funkcje naszego języka, które sprawiają, że żyje nam się zdecydowanie lepiej. - Pierwszą nazywam funkcją wybuchową, dzięki której dajemy upust emocjom, a druga to funkcja budowania bliskości z całym wachlarzem zdrobnień, które mamy do dyspozycji - mówi autorka książki "Dobro"

Książka "Dobro" została stworzona przy współpracy z najlepszymi grafikami i fotografami pokazuje nasz polski świat w wyjątkowej oprawie, którą cechuje obfitość zarówno w podejściu do estetyki jak i podejściu do życia. Zdjęcie: Materiały prasowe

Narzekanie jest naszym... skarbem narodowym

Polacy potrafią narzekać, jak nikt! Na pracę, na poniedziałek, na dzieci, na pogodę  (bo ta przecież nigdy nie jest dobra). Autorki w książce "Dobro" piszą, że narzekanie to nasza narodowa specjalność i w sumie to nie ma się czego wstydzić, a nawet to narzekanie... pielęgnować trzeba. - Od narzekania mamy lepszy humor. Dla Polaka to narzekoterapia, to psycholog za darmo. Wpadasz do znajomego, narzekasz i wypuszczasz te negatywne emocje - mówi Renata Carenzo. 

- Właściwie to całemu światu chcemy polecić narzekanie. Myślimy, że to jest dobry sposób na to, żeby świat był szczęśliwszy. Narzekanie jest pozytywem i naszą zaletą, wbrew pozorom - dopowiada Danuta Nierada. 

Szczęście po polsku

Na nasze polskie szczęście składają się też: majsterkowanie, robótki ręczne, działki, magiczne lasy, śledź z cebulką, kombinowanie, pączki, solidarność, gar bigosu, humor i wiele wiele innych. Wszystko to mamy i bardzo rzadko doceniamy. Książka "Dobro" przekonuje, że Polacy to szczęśliwy naród - wystarczy zmienić perspektywę!

Wydawcą książki jest State od Poland – fundacja powołana w celu prezentacji Polski w nowoczesnym, innowacyjnym, inspirującym i oryginalnym kontekście. Skupia się na propagowaniu i promocji unikalnych miejsc, osiągnięć, technologii, sztuki czy osobowości, zarówno w kraju jak i za granicą. Powstała po to, by pokazać, że Polska to Wielka Rzecz. We wszystkich dziedzinach życia.

 

 

 

 

Czytaj więcej