Architektura i ceramika – duet idealny
Horyzontalna kompozycja ceramiczna zdobi ścianę stołówki pracowniczej w nowej siedzibie firmy Colliers International mieszczącej się w warszawskim biurowcu The Form. Pokryte zielonym szkliwem i matową błękitną angobą reliefowe elementy, odbijają światło wpadające przez przestronne okna, o każdej porze dnia pokazując nieco inne oblicze. Praca Magdy Jurek łączy walory kolorystyczne i przestrzenne, balansując na krawędzi abstrakcji i figuracji.
Kompozycja "POLA 37", proj. Magda Jurek. Zdjęcie: Mood Authors
Jak przyznaje sama autorka, inspiracją dla kompozycji „POLA 37” były koncepcje przestrzeni idealnych, utopijnych wizji miast, w których elementy antropogeniczne pozostają w harmonii i dialogu z naturą.
- Fascynują mnie projekty utopijnych miast: La Citta Ideale Leonarda da Vinci, Palmanova, Miasta Ogrody, La Ciudad Lineal Arturo Soria y Mata, a w szczególności te modernistyczne, jak Nowa Huta, Liniowy system ciągły Oskara Hansena czy założenia Le Corbusiera. - mówi Magda Jurek - Wszystkie miały być remedium na bolączki swoich epok. Uwodzi mnie zawarta w nich wiara w sprawczość architektury. Przekonanie, że miasto jako organizm społeczny i przestrzenny, może wpłynąć na ludzką naturę.
Kompozycja "POLA 37", proj. Magda Jurek. Zdjęcie: Mood Authors
Kompozycja "POLA 37", proj. Magda Jurek. Zdjęcie: Mood Authors
Kompozycja w The Form przywodzi na myśl plan miasta, choć jej perspektywa pozostaje niejednoznaczna. W pracy można odnaleźć elementy modernistycznej architektury, m.in. białe ściany ze światłocieniem podkreślonym błękitną angobą, geometryczne podziały, pilotis unoszące bryłę budynku, systemowość oraz wszechobecną zieleń. W projekcie „POLA 37” elementy te, choć inspirowane rzeczywistymi strukturami ulegają dekonstrukcji i rozproszeniu.
Kompozycja "POLA 37", proj. Magda Jurek. Zdjęcie: Mood Authors
Najnowsza realizacja Magdy Jurek stanowi rozwinięcie wcześniejszych prac z serii „POLA”, w których artystka odnosiła się do modernistycznych projektów, integrujących sztukę z architekturą i do związanej z nią praktyki tworzenia monumentalnych ceramicznych obrazów. Projekt „POLA 37” stanowi dialog z tradycją, a jednocześnie wyraz nadziei na ponowne włączenie sztuki ceramicznej do przestrzeni architektonicznych.
Kompozycja "POLA 37", proj. Magda Jurek. Zdjęcie: Mood Authors
Magda Jurek (Pani Jurek). Zdjęcie: Mood Authors