Ze smokiem w Mediolanie, czyli subiektywny przegląd wartych zapamiętania premier

Najbardziej ekscytujące przykłady dizajnu ze świata i tylko sto czterdzieści cztery godziny na wszystko. Subiektywny przegląd wartych zapamiętania wystaw, instalacji i premier podczas Salone del Mobile.

Autor Tomasz Żylski, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc

Ze smokiem w Mediolanie, czyli subiektywny przegląd wartych zapamiętania premier

Specjalna edycja fotelu „Aries" zaprojektowanego przez Aurela K. Basedowa dla Visionnaire. Zdjęcie: Lorenzo Pennati

Gucci Design Ancora w kolorze wina

Odkąd we wrześniu ubiegłego roku Sabato De Sarno, nowy dyrektor kreatywny Gucci, zaprezentował swoją pierwszą kolekcję, świat oszalał na punkcie głębokiej czerwieni „Rosso Ancora”. Nic dziwnego, że jako kurator wystawy przygotowanej przez tę markę na tegoroczny Milan Design Week, towarzyszący targom Salone del Mobile, nadał tę barwę pięciu wybranym ikonom włoskiego dizajnu.

We flagowym sklepie Gucci przy via Montenapoleone można było zobaczyć między innymi wazon „Opachi” Tobii Scarpy czy dywan „Clessidra” autorstwa Nicolò Castelliniego Baldissery na podstawie projektu Piera Portaluppiego (na zdjęciu). Limitowana edycja dostępna jest na stronie słynnego domu mody.

gucci

Zdjęcie: Delfino Sisto Legnani, DSL Studio

Pudła Corbu od Bottega Veneta

„On the Rocks” to nazwa wielkoformatowej instalacji prezentowanej w Palazzo San Fedele dzięki współpracy marek Bottega Veneta i Cassina z fundacją Le Corbusiera. Autorzy wzięli na warsztat drewniany taboret „lc14”, który papież modernizmu zaprojektował w 1952 roku dla swojego domu letniego w Roquebrune-Cap-Martin na Lazurowym Wybrzeżu, inspirując się wyrzuconą przez morze starą skrzynką po whisky.

W kompozycji wykorzystano dwie limitowane edycje mebli: opalanych metodą shou sugi ban i pokrytych charakterystyczną dla Bottegi Venety plecioną skórą. Do sprzedaży trafiło jedynie sto egzemplarzy z pierwszej serii i sześćdziesiąt z drugiej.

Bottega Veneta

Zdjęcie: © Bottega Veneta

Retrospektywa twórczości Alessandro Mendini

„Nie jestem architektem, jestem smokiem” – napisał na jednym z autoportretów Alessandro Mendini. To żartobliwe wyznanie, podkreślające świadomość wpływu, jaki wywierał na otoczenie, zainspirowało kuratora Fulvia Iracego do zorganizowania w Palazzo dell’Arte wielkiej retrospektywy twórczości słynnego włoskiego projektanta. Zgromadził ponad 400 różnych prac pochodzących zarówno z kolekcji prywatnych, jak i publicznych.

alesandro medini

Zdjęcie: © Carlo Lavatori z archiwum Alessandro Mendini

mendini

Zdjęcie: © Delfino Sisto Legnani, DSL Studio; © Triennale Milano

Krzesła do medytacji Nilufar

Dwanaście krzeseł ustawionych w układzie konstelacji Oriona na tle wielkoformatowej mozaiki przedstawiającej dwanaście jabłek. Argentyński projektant Andrés Reisinger we współpracy z założycielką galerii Nilufar Niną Yashar stworzył przy viale Lancetti pełną symbolicznych odniesień przestrzeń medytacji. Instalacji towarzyszyła muzyka specjalnie skomponowana przez artystę. Meble, każdy o innej formie i wykończeniu, dostępne są w limitowanych edycjach.

krzesla do medytacji

Zdjęcie: © Alejandro Ramirez Orozco

krzesla do medytacji

Zdjęcie: © Marcello Maranzan x C41

Czeska manufaktura Lasvit

Wystawa „Re/Creation” zgłębiała temat wykorzystania szkła artystycznego w architekturze. W Palazzo Isimbardi można było zobaczyć przedmioty autorstwa dizajnerów współpracujących na stałe z czeską manufakturą Lasvit. Na dziedzińcu – instalację „Porta” Maxima Velčovskego, dyrektora artystycznego marki. Poszczególne części, wykonane w największym piecu hutniczym w Europie, ukazywały piękno fakturowanego szkła stapianego, które powstaje z kilku warstw w wysokiej temperaturze.

lasvit

Zdjęcie: © Lukáš Pelech Atelier

Boeri w nowej szacie

Przypadające w tym roku stulecie marki Loro Piana zbiega się z setną rocznicą urodzin włoskiej architektki Cini Boeri. Z tej okazji w siedzibie firmy w Cortile della Seta w Mediolanie zorganizowano wystawę kultowych mebli projektantki. Produkowane przez Arflex fotele, kanapy i sofy zyskały jednak nowe obicia z tkanin Loro Piana. Wszystko zgodnie z filozofią Boeri, że meble powinny dopasowywać się do użytkownika i ewoluować zgodnie z jego potrzebami.

loro piana

Zdjęcie: © Aquila Mattia

Połączone narracje Visionnaire

Aurel K. Basedow prowadzi studio wraz z żoną, Dragą Obradovic. Biuro zasłynęło z awangardowych przeróbek mebli vintage. Tym razem wzięło na warsztat własne projekty, opracowane dla Visionnaire. Specjalna edycja, prezentowana w galerii Wunderkammer, obejmowała między innymi fotel „Aries” (na zdjęciu) i parawan Muse”, przetwarzające motywy z abstrakcyjnych obrazów, które Basedow tworzy z wykorzystaniem starych dywanów, zdjęć, cementu i żywicy.

boeri

Zdjęcie: © Lorenzo Pennati

Klub niegrzecznej sztuki

W showroomie marki cc-tapis przy piazza Santo Stefano podczas Salone del Mobile działał „Rude Arts Club”. Kameralna przestrzeń wyposażona w miękkie, pikowane meble oraz dywany z abstrakcyjnymi przedstawieniami intymnych części ciała. Wszystko według projektu brytyjskiej dizajnerki Faye Toogood (poniżej), eksplorującej w ten niekonwencjonalny sposób temat seksualności.

faye toogood

Zdjęcie: © John William

Holandia w Mediolanie

Od mebli po cyfrowe instalacje. W zabytkowych wnętrzach Palazzo Giureconsulti po raz kolejny zaprezentowano najlepsze przykłady holenderskiego dizajnu i rzemiosła. Osiemdziesięcioro pięcioro uczestników na nowo zinterpretowało pojęcia innowacji i ekologii. Rollo Studio pokazało rzeźbiarskie lampy drukowane 3D, marka Every Human oferowała możliwość spersonalizowania perfum z pomocą AI, a Aleksandra Gaca przedstawiła najnowszą kolekcję swoich trójwymiarowych tkanin.

holandia w mediolanie

Zdjęcie: © Aleksandra Gaca

O czym szumią wierzby

W ramach Fuorisalone zwiedzającym udostępniono barokowe wnętrza Palazzo Litta w centrum miasta. Jedną z atrakcji stanowiła tu instalacja Sary Ricciardi „Under the Willow Tree”, przygotowana we współpracy z historycznymi zakładami pasmanteryjnymi Massia Vittorio w Turynie i muzykoterapeutą Paolem Borghim. Specjalne dzwonki mocowane do miękkich, tekstylnych „gałęzi” wydawały nostalgiczne i uzdrawiające dźwięki, przy każdym poruszeniu.

fuorisalone

Zdjęcie: © Studiolabo; © Chiara Venegoni; © Palazzo Litta, 5VIE

Alcova, czyli Mediolan i okolice

Na co dzień prowadzą własne pracownie. On zajmuje się projektowaniem stron i grafiką, ona – architekturą. Pod szyldem „Alcova” organizują w Mediolanie i Miami przegląd niezależnego dizajnu. Odkrywają kolejne, nieco zapomniane miejsca. Tym razem Joseph Grima i Valentina Ciuffi zaprosili do położonej na obrzeżach metropolii modernistycznej Villi Borsani i XIX-wiecznej Villi Bagatti Valsecchi. Oprócz imponujących wnętrz na zwiedzających czekały tam prace ponad siedemdziesięciorga projektantów z całego świata.

villa borsani

Zdjęcie: Piergiorgio Sorgetti; © Villa Borsani; © Alcova 2024

alcova

Zdjęcie: Piergiorgio Sorgetti; @ Harry Thaler; @ Alcova 2024

alcova

Zdjęcie: Piergiorgio Sorgetti; @ Don Cameron; @ Alcova 2024

Solo Ronana Mutina

W Spazio Cernaia marka Mutina zaprezentowała swoją pierwszą kolekcję ceramiki stworzonej do zastosowania na zewnątrz. Serię „Osso & Bottone”, składającą się z prostokątnych płytek z efektownymi nacięciami, zaprojektował Ronan Bouroullec. Premierę w Mediolanie miał też zestaw „Adagio” autorstwa dizajnera: kompozycja dekoracyjnych modułów przypominających materiałowe sploty. To też pierwsze prace sygnowane samodzielnie przez Ronana Bouroulleca, odkąd rozstał się ze swoim bratem, z którym przez trzydzieści lat tworzył ceniony tandem projektowy.

mutina

Zdjęcie: © Giulio Ghirardi

Lampy Loewe - gładkie i ostre

Hiszpańska marka zaprezentowała kolekcję dwudziestu czterech lamp autorstwa dwudziestu czterech artystów. W Palazzo Citterio formom biofilicznym i zgeometryzowanym towarzyszyły kompozycje z bambusa i wikliny. Na zdjęciu wisząca lampa autorstwa Dame Magdalene Odundo, brytyjskiej ceramiczki. Sterczące elementy wykonano ze skóry.

loewe

Zdjęcie: © LOEWE

Zobacz też:


Czytaj więcej