Wystawa „Jak rozmawiać z płanetnikami” w BWA Wrocław. Kryzys wodno-klimatyczny na własne życzenie

Kilka dni temu odnotowano najniższy w historii pomiarów poziom wód w Wiśle. Wyniósł on zaledwie 25 cm. W ten wodny klimat płynnie wpisuje się najnowsza wystawa we wrocławskim BWA. „Jak rozmawiać z płanetnikami” skupia się na wodzie jako życiodajnym płynie i jednocześnie wspólnym dobru, które, jako ludzie, bez zająknięcia dewastujemy.

Wystawa „Jak rozmawiać z płanetnikami” w BWA Wrocław. Kryzys wodno-klimatyczny na własne życzenie

Agnieszka Mastalerz ( z Michałem Szaranowiczem), "Śluza", 2018, instalacja wideo, muszle ostryg. Zdjęcie: BWA Wrocław

Wodny świat po polsku

Patronujący wystawie płanetnicy to demoniczne postaci z mitologii słowiańskiej odpowiedzialne za zjawiska atmosferyczne, w szczególności występowanie opadów i burz. Nasi przodkowie wierzyli, że jeśli uda się zyskać ich przychylność, „chmurnicy” ochronią ich przed druzgocącą suszą.

Dziś, kiedy kryzys klimatu przejawia się w kolejnych powodziach i suszach (jak te, które nawiedziły nasz kraj w ostatnich miesiącach), a anomalie pogodowe stały się nową normą, człowiek odczuwa coraz silniejszą potrzebę kontrolowania natury. Sami stajemy się płanetnikami, szkoda tylko, że w ich niszczycielskiej odsłonie.

Agnieszka Mastalerz ( z Michałem Szaranowiczem), "Śluza", 2018, instalacja wideo, muszle ostryg. Zdjęcie: BWA Wrocław

Prace prezentowane na wystawie we Wrocławiu ukazują złożoność katastrofy klimatu, odnosząc się do zjawisk pogodowych i praktyk związanych z wodą. Za pomocą różnorodnych środków wyrazu – szklanych i ceramicznych obiektów, wideo, gry, tkanin i fotografii – artystki i artyści poruszają takie zagadnienia, jak regulacja rzek, dostęp do wody pitnej, modyfikacja pogody. Dotykają również problemów społecznych związanych z wodą: nierówności, przestępczości i korupcji. W końcu woda to nie tylko podstawa wszelkiego życia i element wielu rytuałów oraz zwyczajów (religijnych czy świeckich), ale również narzędzie wykorzystywane w konfliktach. Woda traktowana jest również przez wielu jako zasób do spieniężenia.

Kornelia Dzikowska-Demirska, "I wkład i negatyw", 2016, kolekcja Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Zdjęcie: Iwo Książek

Jedną z artystek biorących udział w wystawie „Jak rozmawiać z płanetnikami” jest Cecylia Malik. Prezentowane w BWA spódnice należą do założonego przez nią kolektywu Siostry Rzeki. W tych barwnych strojach członkinie kolektywu protestują przeciwko polityce wodnej państwa polskiego. Innym atrybutem, który Siostry Rzeki chętnie wykorzystują podczas swoich protestów, są dobrze wszystkim znane zielone tabliczki z nazwami rzek. Inspiracją artystyczną dla kolektywu stanowi etnografia i rodzime tradycje ludowe.

Siostry Rzeki. Zdjęcie: Tomasz Kaczor

Wernisaż wystawy „Jak rozmawiać z płanetnikami” w galerii SIC! BWA Wrocław odbędzie się w piątek, 13 września o godz. 19. Wystawę będzie można oglądać aż do 10 listopada.


Czytaj więcej