Tych sztuk teatralnych nie można ominąć

Przedstawiamy wam gorące nowości prosto z desek teatrów w Polsce. Sztuki, które poruszają, dają do myślenia i nie pozostawiają obojętnym. Te 5 teatralnych przestawień, choć różni tematyka, łączy wspólny mianownik — głęboka wiwisekcja kondycji współczesnego człowieka. 

Tych sztuk teatralnych nie można ominąć

Zdjęcie: Getty Images

„Młody mężczyzna”, reż. Katarzyna Kalwat, Wrocławski Teatr Współczesny

Zdjęcie: Filip Wierzbicki

Adaptacja autobiograficznej powieści Annie Ernaux, czyli ubiegłorocznej laureatki literackiej Nagrody Nobla. Główny temat? Romans 54-letniej kobiety z mężczyzną młodszym o 30 lat. Istota opowieści? Wyzwolony głos kobiety. W rolach głównych: Ewelina Paszke-Lowitzsch i Dominik Smaruj.

„Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć”, reż. Marcin Liber, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków

Zdjęcie: Bartek Barczyk dla Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie

Spektakl poświęcony jest losom jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej polityki w ostatnich dekadach. Andrzej Lepper, twórca Samoobrony i niejako samozwańczy trybun ludowy, życie miał ciekawe, a jego finał był tragiczny, bo zakończył się samobójstwem. Analiza burzliwej działalności politycznej stanowi też świetny pretekst do przyjrzenia się reprezentowanym przez Leppera grupom społecznym – często mocno doświadczonym przez transformację lat 90.

„Na pierwszy rzut oka”, reż. Adam Sajnuk, Teatr Polonia, Warszawa

Zdjęcie: Katarzyna Kural-Sadowska/materiały prasowe

Adwokatka z sukcesem broniąca gwałcicieli sama pada ofiarą przemocy seksualnej. W efekcie ma się pojawić na sali sądowej w zupełnie innej roli, co przy okazji całkowicie przemeblowuje jej system wartości. Poruszający, bardzo aktualny spektakl z Marią Seweryn w roli głównej.

„Wyzwolenie”, reż. Jan Klata, Teatr Wybrzeże, Gdańsk

Autor plakatu: Szymon Szymonowicz. Zdjęcie: Materiały prasowe/ teatrwybrzeze.pl

Tym razem przyglądamy się polskości przez pryzmat słynnego dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Potrzeba narodowego wyzwolenia napotyka sporo wyzwań w postaci wpisanych w polskość wad, kompleksów czy ograniczeń. Równie ciekawy jest interpretator klasycznego dzieła – Jan Klata.

„Wariacje enigmatyczne”, reż. Artur Tyszkiewicz, Teatr Ateneum, Warszawa

Zdjęcie: Krzysztof Bieliński

Pisarz i laureat Nagrody Nobla, a przy okazji – zgorzkniały dziwak – mieszka samotnie w willi na wyspie pod kołem podbiegunowym. Pewnego dnia zjawia się dziennikarz, który chce z nim przeprowadzić wywiad. Prowadzi to do nietypowego, tragikomicznego pojedynku, w tle którego pojawia się – a jakże – porzucona kobieta. Na scenie znakomity duet: Krzysztof Tyniec oraz Grzegorz Damięcki.

Czytaj więcej