Projekt przedszkola w Czechach
Bryła przedszkola, subtelnie osadzona w stoku i zanurzona w istniejącym krajobrazie, wtapia się w otoczenie bez sprzeciwu, dostosowując się do niego, zamiast weń ingerować. Elewacja, obłożona deskami sosnowymi harmonijnie komponuje się z otoczeniem, raz wyłaniając się, raz znikając wśród dorodnych drzew.
Podłużna forma budynku została podzielona na dwie strefy funkcjonalne: przestrzeń dla dzieci oraz część techniczną. Poszczególne pomieszczenia w układzie horyzontalnym łączy korytarz, natomiast w układzie wertykalnym łącznikiem jest centralna klatka schodowa.
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Parter zajmują cztery sale, ułożone parami wokół wspólnych dziedzińców, które pełnią jednocześnie funkcję półosłoniętych wejść. Przez te przeszklone przedsionki, kolorystycznie i wizualnie powiązane z salami, dzieci przechodzą do swoich szatni, stopniowo odbywając podróż od części wspólnych do znajomego środowiska.
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Na piętrze znajduje się przestronna, wypełniona naturalnym światłem sala, przeznaczona do aktywności ruchowych oraz różnego rodzaju spotkań. Stąd roztacza się widok na okolicę, w tym historyczne centrum Fulneku oraz zabytkowy zamek. Taras z rozległym zielonym dachem, który również widać z okien sali, przestrzennie i wizualnie łączy się z otaczającym krajobrazem.
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Martin Málek
Wystrój sal opiera się na motywie kwadratu, który widoczny jest tu w różnych skalach i formach: jako belki stropowe, ramy okienne, panele akustyczne, modułowe meble, ruchome skrzynie do przechowywania czy klocki LEGO. Ponadto, każda sala ma otwarty układ z wyraźnie zaznaczonymi strefami przeznaczonymi do różnych aktywności.
Zdjęcie: Martin Málek
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Martin Málek
Co więcej, wszystkie sale mają przypisane poszczególne kolory – co ułatwia dzieciom intuicyjne poruszanie się po tych przestrzeniach. Taki kolor pojawia się wtedy również w należącej do danej sali szatni, łazienkach i strefach wydawania posiłków. Same sale pozostają neutralne kolorystycznie – przeważa tu biel, sklejka brzozowa i polerowany beton.
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Podczas pracy nad projektem, architekci z pracowni XTOPIX zorganizowali dla dzieci warsztaty graficzne, podczas których powstała autorska „czcionka przedszkolna”, którą następnie wykorzystano w oznakowaniu budynku i poszczególnych pomieszczeń. Inicjatywa miała na celu aktywne zaangażowanie dzieci w tworzenie swojego przyszłego otoczenia, wzmacniając jednocześnie ich poczucie przynależności i sprawczości.
Zdjęcie: XTOPIX
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Ondřej Tylčer
Zdjęcie: Martin Málek
Zobacz też:
- Plac Centralny w Warszawie: rozplanowanie zieleni przypominało tu grę w statki
- Futurystyczne osiedle mieszkaniowe w Meksyku inspirowane wieżą Babel
- Spokój na horyzoncie: efektowne wieże, platformy i tarasy widokowe