Dwa mieszkania w jednym
To niewielkie mieszkanie usytuowane jest na piątym piętrze budynku znajdującego się przy ulicy Pierre Dupont, rzut kamieniem od kanału Saint-Martin. Można odnieść wrażenie, że unosi się nad 10. dzielnicą. Niewielka, ale zachwycająca przestrzeń powstała w wyniku połączenia dwóch mieszkań w jedno. Zostało ono zaprojektowane wokół ściany działowej, stanowiącej prawdziwy kręgosłup projektu. To gruba ściana nośna, w którą wbudowane były dawne przewody kominowe. „Postanowiliśmy oprzeć nasze rozwiazanie na tym kręgosłupie, lokując część nocną po jednej stronie, dzienną po drugiej – południowej”, wyjaśnia architekt Pierre Savajol, założyciel PS Studio, nadzorujący tę gruntowną renowację. Właściciele, para trzydziestolatków, zażyczyli sobie jasne drewno i niebieski kolor. „Były to jedyne informacje, które otrzymaliśmy pod kątem projektu wnętrza. Całą część nocną zaprojektowaliśmy w kolorze niebieskim, różnych jego odcieniach – od łazienki, przez korytarz, aż po sypialnię”, podsumowuje projektant.
W przeciwieństwie do przedpokoju, salon pomalowano na biało farbą marki Farrow & Ball. Oryginalna podłoga z litego dębu została wyszlifowana i zaimpregnowana, podobnie jak w całym mieszkaniu. W tej przestrzeni – utrzymanej w bieli i z dużą ilością jasnego drewna – ton nadaje duży stół z dębu barwionego na niebiesko. Został wykonany na zamówienie (Kann Design). „Wszystko zaczęło się od tego stołu”, mówi architekt Pierre Savajol. Na stole znajduje się metalowy świecznik Drip (Polspotten) i szklanki Tulipe (Ulysse Sauvage). Wokół stoją krzesła Rey z naturalnego drewna (Bruno Rey x Dietiker). Lampa wisząca to Brueghel Silver (Sammode). W bibliotece (od lewej do prawej): dzieło Gloss King Alexa Foxtona, rysunek Jacques’a Merle’a, grafika Jeana Mallarda i lampa Snoopy Achille’a i Piera Giacomo Castiglionich (Flos). Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Dwa kolory
Z jednej strony rozciągają się pomieszczenia nocne i techniczne, z drugiej rozległy, skąpany w świetle salon o orientacji wschód-zachód, którego zaletą jest nieograniczony widok na niebo i miasto. Całość spaja jasna podłoga z dębowego parkietu. W części dziennej wszystkie strefy się przenikają, a salon, kuchnia i przestrzeń do pracy łączą się w jednym pomieszczeniu. Ściany są pokryte białym tynkiem, a pod pięciometrową biblioteczką biegnie ławka, która następnie przechodzi w siedzisko pod oknem, dalej w schowki i biurko. Jest to zabudowa z jesionu, która biegnie wzdłuż ścian, aż do kuchni i szaf do przechowywania. Drewno zostało pokryte bezbarwnym lakierem, aby zachowało naturalny kolor. Jedynymi akcentami kolorystycznymi są tu pomarańczowo-żółte krzesła oraz niebieski stół. „Stół znaleźliśmy wraz z właścicielami w Kann Design. Wszystko zaczęło się od jego intensywnego błękitu, który jest naprawdę piękny. Wokół tego koloru skomponowaliśmy naszą paletę”, wyjaśnia projektant.
Drewniana półka – ławka przechodzi w siedzisko po stronie salonu pod oknami wychodzącymi na południe. Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Przemyślny układ
Paleta kolorów została oparta na głębokich, matowych odcieniach niebieskiego, niekiedy wzbogacona olejowanymi wykończeniami. Przedpokój został zaprojektowany jako element graficzny. Przechodzi się z niego zarówno do sypialni, jak i do łazienki, a pomiędzy nimi znajdują się garderoba, toaleta, schowki, pralnia i pomieszczenie techniczne, również utrzymane w tych kojących odcieniach. W sypialni pomalowane wezgłowie łóżka podkreślają dwa kinkiety Charlotte Perriand. Łazienka, przez którą przechodzi światło wpadające przez okno do sypialni, jest jasną przestrzenią. Znajduje się w niej duża kabina prysznicowa wyłożona płytkami Winckelmans i płytkami szklanymi, podkreślona detalami ze stali nierdzewnej, które powtarzają się również przy umywalce. „Mamy tu przejście rożnych odcieni niebieskiego na różnych powierzchniach. Kolor pojawia się na mozaice w łazience, w postaci ultra błyszczącego niebieskiego w przedpokoju i jako mat w sypialni”, wyjaśnia architekt.
Lampa biurkowa Lotek projektu Javiera Mariscala Lotek dla Artemide. Krzesło Young Lady zaprojektowane przez Paola Rizzatto. Stolik kawowy Sett LN12 projektu Luki Nichetto Matériaux. Oryginalny parkiet z litego dębu, szlifowany i lakierowany. Biurko i ławka z jesionu w jasnym lakierze. Poduszka na ławkę z jasnoniebieskiego lnu. Ściany i sufit pomalowane białą farbą F&B. Białe zasłony z La Redoute. Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Zabudowa obejmuje drewnianą ławkę, szafę, półki, a następnie biurko. Na blacie roboczym znajduje się lampa Lotek projektu Javiera Mariscala Lotek (Artemide). Przed nią stoi krzesło Young Lady zaprojektowane przez Paola Rizzatto, także w tonacji jasnego drewna, pasującej do parkietu i „taśmy” z lakierowanego jesionu. Stolik kawowy Sett LN12 projektu Luca Nichetto. Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
W tonie minimalistycznym
Jeśli z mebli wyłania się pewna prostota, to dlatego, że Pierre Savajol zawsze stara się nadać swoim projektom wyjątkowy charakter poprzez czyste formy. Tworzy coś, co ostatecznie pozostanie jak najdłużej ponadczasowe. „Nie chodzi o to, aby podążać za trendami, wręcz przeciwnie, chodzi o to, aby tworzyć coś wyjątkowego, ponadczasowego. Pracowałem z Flavinem Juddem, synem Donalda Judda. Skupialiśmy się na idei minimalizmu. To coś, co pozostało mi w pamięci i co staram się to wprowadzać do wszystkich moich projektów”, podkreśla architekt. Całość zawiera wiele ukrytych schowków, każda przestrzeń jest optymalnie wykorzystana. Drewno, obecne wszędzie, współgra z gresem ceramicznym i powierzchniami mineralnymi, zwłaszcza w kuchni, gdzie centralna wyspa łączy w sobie jasny jesion i ceramikę. „To mieszkanie jest jednocześnie przestronne i ciepłe, postrzegam je jako oazę spokoju na wysokości, bańkę nad miejskim zgiełkiem”, podsumowuje projektant.
Jasna jesionowa barwa łączy górne i dolne szafki oraz wyspę kuchenną. Całość została wykonana na zamówienie. Blaty robocze i wyspa są wykonane z czystej białej ceramiki, dopasowanej do koloru ścian (Farrow & Ball). Na ścianie znajduje się kinkiet Georga Gisela (Lehni), a na blacie fotografia nr 01 wykonana przez Olivię Haudry. Bateria Fortis Mosa Extend. Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Po lewej stronie przejścia prowadzącego do części sypialnej znajduje się pionowa biblioteczka Ptolomeo Büchersäule 75 projektu Bruna Rainaldiego (Opinion Ciatti). W części sypialnej widać kolor Blueground nr 210 w wykończeniu Glossy (Farrow & Ball). Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Apartament od samego wejścia uderza niebiesko-białą kolorystyką. Zwraca uwagę grubość ściany działowej, która oddzielała dwa mieszkania, które połączono. Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Paleta kolorów, oparta na głębokich, matowych odcieniach niebieskiego, czasem wzbogacona jest olejnymi wykończeniami i nadaje rytm całej części nocnej. Widok z łazienki na przedpokój, zaprojektowany jako graficzna śluza oraz na sypialnię, również utrzymaną w kojących odcieniach niebieskiego. Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Sufit i ściany sypialni, której podłoga pokryta jest oryginalnym, szlifowanym i lakierowanym dębowym parkietem, pomalowano farbą Kittiwake nr 307 o satynowym wykończeniu w górnej części i Belvedere Blue nr 215 o matowym wykończeniu w dolnej części (obie farby marki Farrow & Ball). Nad stolikiem nocnym Radar Side Table (Nomess Copenhagen) znajduje się mały kinkiet Cylindrique projektu Charlotte Perriand (Nemo lighting). Pościel (Bonsoirs). Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.
Łazienka wyłożona jest niebieskimi płytkami mozaikowymi (Winckelmans) i luksferami (La Rochère). Na szafce z szufladami Havback (IKEA) znajduje się umywalka ze stali nierdzewnej (neoro n40) i bateria (Grohe). Kinkiet Mini Glo-Ball projektu Jaspera Morrisona (Flos). Zdjęcie: Jean-Baptiste Thiriet.

Plan mieszkania przed remontem.

Plan mieszkania po remoncie.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD France.
Zobacz także:
Elegancja w wersji mini – mieszkanie w Paryżu
Apartament w Paryżu: posadzka w przedpokoju przypomina letnie bezchmurne niebo
Mała, minimalistyczna przestrzeń pary influencerów w Paryżu