Między Paryżem a Mediolanem
Rzut kamieniem od Avenue Montaigne, naprzeciwko Hôtel Saint-Régis, położone jest paryskie pied-à-terre biznesmena, który na co dzień mieszka w Mediolanie. W stolicy Francji spędza tylko trzy dni w tygodniu. Paryskie lokum ma wiele zalet: taras, duże okna, funkcjonalny układ, i oczywiście wyjątkowe wykończenie. „Mieszkanie miało wielki potencjał – przede wszystkim unikalny jak na paryskie warunki taras, znajdowało się na ostatnim piętrze, co gwarantuje dużo światła oraz niczym niezakłócony widok”, podkreślają Raphaëlle Robert i Guillaume Fantin ze studia Le Cann. Nie mając z góry ustalonego kodu estetycznego dla tego mieszkania, duet czerpał inspiracje z osobowości oraz pochodzenia właściciela. "To bardzo elegancki młody człowiek, ceniący klasykę, na wskroś paryski, ale pochodzący z Włoch”. W rezultacie powstało projekt na pograniczu wpływów z Paryża i Mediolanu.
W salonie kamienna podłoga z kostki Hainaut współgra ze ścianami pomalowanymi farbą wapienną. Zasłony Escuro Shell (Romo) rozpraszają światło. Przed aksamitną sofą Médicis (Nobilis) stoi stolik kawowy Soleil ze słomianą intarsją Jean Michel Frank (Ecart international). Kratka wentylacyjna z kwadratowymi perforacjami ze szczotkowanej stali nierdzewnej znajduje się obok niklowej lampki do czytania Addison (Vaughan). Okrągły dywan z czarną lamówką został wykonany na zamówienie. Zdjęcie: Alice Mesguich.
Aksamit, kamienna kostka, drewno jaworowe, szczotkowana stal nierdzewna, wapienne tynki: studio Le Cann pokazuje swoje mistrzostwo w dobieraniu materiałów, tworzeniu dialogu i równocześnie gry kontrastów. Powyżej stołek Curule autorstwa Pierre`a Chareau (Ecart international) oraz szklany kinkiet Dolce (Veronese). Zdjęcie: Alice Mesguich.
Przenikające się przestrzenie
Chociaż mieszkanie pełni w pewnym sensie funkcję apartamentu hotelowego, studio Le Cann uwzględniło w nim w pełni wyposażoną, funkcjonalną kuchnię, tak aby można było organizować kolacje na tarasie w letnie dni. "Taras od początku był pomyślany jako kontynuacja mieszkania, co skłoniło nas do wyboru materiału podłogowego: kamienia Hainaut, przypominającego paryski bruk w kwadratowym formacie". Cała przestrzeń jest ze soba połączona: wejście, sypialnia, salon, gabinet. Wszystko to w przenikającym siebie układzie, którego odrębne strefy są zaznaczone przez rytm listew pod delikatnym, łukowatym sklepieniem.
Białe, błyszczące fronty szafek kuchennych podkreślają mat ścian reszty mieszkania. Duet Le Cann lubi wprowadzać biel jako kontrast. Roleta z lnu Escuro Shell (Romo) dodaje paryskiego akcentu. Zdjęcie: Alice Mesguich.
Kuchnia jest oddzielona od mieszkania, ale jednak otwarta. Geometria linii podkreślona jest tutaj dodatkowo poprzez kamienne kostki na podłodze, zabytkową lampę sufitową w stylu Louisa Kalfa z lat 60. oraz mosiężne dzieło Variation autorstwa Gaultiera Rimbaulta Joffarda. Zdjęcie:Alice Mesguich.
Klasycznie, ale nie w duchu Haussmanna
Po zorganizowaniu planu mieszkania wokół źródeł naturalnego światła, które wpada poprzez duże okna oraz otwór w suficie, studio Le Cann ujednoliciło całość za pomocą ozdobnych listew i wprowadzając symetrię. Sypialnia oddzielona jest od reszty mieszkania garderobą. Pod kopułą z otworem okiennym w suficie umieszczono kabinę prysznicową, a na wprost niej umywalkę. Projektanci skupił się szczególnie na symetrii konstrukcji architektonicznej. Nadało to projektowi klasyczny, elegancki charakter. Uwzględniono obszerne gzymsy oraz podkreślono otwory drzwiowe. Są to klasyczne elementy, ale w nowoczesnej odsłonie, ponieważ styl Haussmanna nie pasował do nowoczesnej koncepcji projektu.
Część sypialna jest otwarta na główny pokój: beżowa kolorystyka, kamienne płytki Hainaut, lustrzane szafki nocne oraz toaletka ze szczotkowanej stali nierdzewnej komponują się z całością mieszkania. Kwadratowe reflektory wbudowane w sufit pasują do kamiennego bruku na podłodze. Za wezgłowiem znajduje się rzeźba z mosiądzu i brązu L`Ange Blessé autorstwa Jacquesa Limousina. Z przodu widać stołek Curule autorstwa Pierre`a Chareau (Ecart international). Zdjęcie: Alice Mesguich.
Umywalka, baterie i chromowane akcesoria tworzą klasyczny klimat, który pasuje do geometrycznej przestrzeni. Zdjęcie: Alice Mesguich.
Nad kabiną prysznicową znajduje się otwór okienny, który podkreślony jest dużym okrągłym gzymsem. Gra luster zwielokrotnia geometryczne kształty. Zdjęcie: Alice Mesguich.
Mistrzowska gra kontrastów
Elementy lustrzane zacierają granice i oszukują oko. Stal nierdzewna, którą projektanci uwielbiają, występuje na kratkach wentylacyjnych, meblach, a nawet w formie paneli ściennych. W kuchni lakierowane fronty podkreślają mat zastosowany w pozostałej części mieszkania. „Interesujące jest to, że we wnętrzu, które nie jest białe, wprowadza się biel jako kontrast, aby dodać mu trochę życia". Lniana roleta to element typowego paryskiego stylu. Urok tego mieszkania tkwi w mistrzowskiej grze kontrastami i skojarzeniami między Paryżem i Mediolanem, klasyką i Art Dèco, beżem i bielą, kamieniem i aksamitem. Sukces zapewniają wyważone kontrasty.
Na biurku wykonanym na zamówienie ze szczotkowanej stali nierdzewnej znalazła swoje miejsce rzeźba Les Yeux Noirs z kości i czarnych pereł, ręka z brązu Chandigarh i praca Absence, a także gwasz na tekturze Oliviera Thomé. Przy biurku ogrodowe krzesło z kutego żelaza. Różne style zderzają się tu ze sobą, podobnie jak materiały, tworząc niepowtarzalny urok. Zdjęcie: Alice Mesguich.
Efektowna słomiana intarsja zdobi stolik kawowy Soleil Jeana Michela Franka (Ecart international). Zdjęcie: Alice Mesguich.
Taras z widokiem na hotel Saint-Régis. Szpaler z roślin (Bureau Végétal) izoluje mieszkanie od ulicy. Stół z kutego żelaza i kamienia Tavel pozwala latem ucztować podczas biznesowych kolacji. Podłoga wykonana jest z kamienia Hainaut i jest przedłużeniem podłogi w mieszkaniu. Zdjęcie: Alicja Mesguich.
W sercu tarasu otoczonego roślinami (Bureau Végétal) znajduje się duża kanapa wykonana na zamówienie z tkaniny Ohana (Thevenon), z poduszkami Blumont Stripe (Schumacher). Z przodu widać stolik kawowy Pevero z drewna tekowego (Unopiu). Kinkiety Pilar ze szczotkowanej stali nierdzewnej (Inédit Lighting). Zdjęcie: Alice Mesguich.
Plan mieszkania i tarasu w Paryżu. Projekt LeConn.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD France.
Zobacz też:
- Pastelowe mieszkanie z widokiem na Pałac Kultury. Miękkie, zaoblone kształty dodają mu uroku
- Kataloński modernizm w nowoczesnym wydaniu