Niewielki, nowoczesny dom na angielskiej wsi

Ten kameralny, położony niedaleko Londynu dom, o powierzchni 65 metrów kwadratowych, to realizacja studia HUTCH design. Zaprojektowany z myślą, aby harmonijnie wtopił się w otoczenie, łączy nowoczesną architekturę, naturalne materiały i dużą ilość światła, z minimalistycznymi, designerskimi akcentami.

Autor Nicolas Milon

Zdjęcia © Helen Cathcart
Niewielki, nowoczesny dom na angielskiej wsi

Ten kameralny dom o powierzchni 65 m2, położony w podlondyńskiej wsi, to realizacja studia HUTCH design. © Helen Cathcart

W okolicach Londynu, ale wystarczająco daleko, aby znaleźć się w sercu angielskiej wsi, na skraju lasu, z widokiem na wzgórza i pola, mieścił się opuszczony, rolniczy budynek - z cegły, betonu i azbestu. Był w opłakanym stanie, kiedy nowi właściciele postanowili zamienić go w dom mieszkalny. 

Architekt i projektant Craig Hutchinson, odpowiedzialny za renowację i przemianę budynku w niewielką, wakacyjną posiadłość, mówi: „To była stara, opuszczona posesja. Naszym celem było zaprojektowanie relaksującego wnętrza - schronienia w naturze. Projekt musiał respektować otoczenie pod względem materiałów, skali i proporcji, zachowując jednocześnie współczesny charakter”.

Zadaniem studia HUTCH design była częściowa rozbiórka, modyfikacje architektoniczne budynku, a także zaprojektowanie jego wnętrza i dekoracji, które korespondują z naturą i krajobrazem - motywami przewodnimi projektu.

Fragment salonu z dużymi oknami sięgającymi od podłogi do sufitu, otwierającymi się na okoliczną wieś. Wokół niskiego stołu z giętego metalu (Spazio Leone) znajdują się siedziska Camaleonda autorstwa Mario Belliniego oraz taboret z czarnego drewna (Only Rural dostępny w Provisions Store). Dywan o długim włosiu (Cappelen Dimyr). Wisząca lampa z włókien roślinnych (Pinch). Na tarasie krzesło P3 od Tito Agnoli. © Helen Cathcart

Kominek z betonu

Zamiast dzielić dom na pomieszczenia lub traktować go jako otwartą przestrzeń - co paradoksalnie sprawiłoby, że wydawałby się mniejszy - architekt zaproponował wnętrze, które „owija się” wokół centralnego punktu - kominka wykonanego z betonu strukturalnego. Po prawej, korytarz kieruje w stronę kuchni, po lewej natomiast, przez bibliotekę z jesionu prześwituje sypialnia i otwarta wnękowa wanna.

Aby maksymalnie zwiększyć przestrzeń, zastosowano przesuwne drzwi i przeszklenia. „Różne strefy życia wzajemnie się przenikają, dlatego z każdego pomieszczenia roztacza się imponujący widok na wzgórza i wiejski krajobraz”.

Craig Hutchinson nawiązuje do chat Tudorów, czerpiąc inspiracje z angielskich domów z ciężkimi słomianymi dachami, potężnymi kominkami i ścianami wykonanymi z plecionej słomy, o widocznej strukturze. Świadczą o tym solidne elementy konstrukcji: kolumny, sosnowy dach, który z wiekiem pokrywa się patyną, oraz oryginalny kominek z betonu. 

Centralnym punktem jest duża ściana z betonu strukturalnego z małym kominkiem. We wnękach półki i biblioteczka z jesionu (@jacobalexanderstudio), która otwiera się na strefę nocną. Rzeźbione drewniane dodatki autorstwa Jamie Gaunt i ceramika od Ash and Plumb tworzą harmonijne połączenie z surowymi materiałami budowlanymi: naturalnymi tynkami (Clayworks), drewnianą podłogą (Horning od Domus Tiles) i ręcznie wytwarzaną terakotą (Bert & May). Zdjęcie: © Helen Cathcart

Naturalne materiały

W projekcie, główny akcent położono na naturalne, czasem surowe materiały i elementy, które odcieniami ziemi nawiązują do natury i krajobrazu, takie jak: drewniane podłogi, zabudowa z jesionu angielskiego oraz terakota, kontrastująca z betonem i dużymi przeszkleniami. 

Połączenie twardości i miękkości, brutalności i minimalizmu, luksusu i skromności - to cechy charakterystyczne dla studia HUTCH design, które wyznaje jednocześnie projektowanie współczesne, brutalistyczne i kontekstowe. Podobne podejście dotyczy samego procesu budowy, w który angażują rzemieślników z każdej dziedziny: od układania desek podłogowych, kładzenia glinianego tynku na ścianach, po ręcznie wykonywane przedmioty, dzieła sztuki i rzeźby, które zdobią przestrzeń. „Co istotne przy projektowaniu małego domu, utrzymaliśmy spójną i holistyczną wizję, aby nie stwarzał wrażenia ciasnego. Nie zapominajmy, że jego wielkość to zaledwie 65 m2”.

Kuchnia z dużym oknem dachowym, prezentuje wiele zastosowanych przez HUTCH design materiałów naturalnych: od kafli ściennych, przez blat z jesionu, podłogi z drewna stojącego i ręcznie wykonaną terakotę, po tynk. Naczynia kuchenne z kutej stali (Alex Pole). Miski i talerze ceramiczne (Jono Smart). Zdjęcie: Helen Cathcart

Holistyczne podejście

Aby meble zachowały spójny charakter z podstawowym konceptem domu, czyli wizją ucieczki z miasta do serca wsi, HUTCH design zaproponowało miks ręcznie robionych, drewnianych przedmiotów, które tworzą atmosferę ciepła i komfortu, z kontrastującymi, ikonicznymi dziełami od projektantów. Znajdziemy tu siedziska Camaleonda autorstwa Mario Belliniego, rzeźbioną lampę podłogową Papiro stworzoną przez Sergio Calatroniego, krzesło i donicę Loop od Willy’ego Guhla oraz stolik Post Modern z giętego metalu ze Spazio Leone. Uzupełnieniem tej kolekcji, są ręcznie robione dodatki z toczonego drewna marki Ash and Plumb, Jamie Grant i Pacha Design, ceramika od Jono Smart oraz akcesoria kuchenne z kutego żelaza autorstwa Alexa Pole’a. 

Wykonane z naturalnych tkanin, wiszące lampy, pełnią funkcję zarówno użytkową, jak i ozdobną. „Chcieliśmy stopić dom z jego pięknym otoczeniem… Bez względu na to, czy znajdujemy się w salonie - przytulnym i kojącym, dzięki kominkowi - czy siedząc we wnękowej wannie patrzymy przez duże okno, widzimy spokój pól, wzgórz i dzikich kwiatów”. 

Na drewnianym stoliku pomocnicznym Clyde (Pinch) znajduje się ceramika (Jono Smart), obok, lampa Papiro autorstwa Sergio Calatroni (Monument). Zdjęcie: Helen Cathcar

Garderoba (@jacobalexanderstudio) wykonana jest z jesionu i metalu, podobnie jak kuchnia. Leżanka i pufa Little Petra (&Tradition w Nine United). Zdjęcie: Helen Cathcart

Dookoła sypialni roztacza się widok na łąki pełne dzikich kwiatów. Krajobraz dzielą sosnowe filary. Łóżko (Ercol). Zdjęcie: Helen Cathcart

Drewniana podłoga koresponduje z jesionową zabudową, zacieranym tynkiem i betonowymi elementami. Zdjęcie: Helen Cathcart

Wbudowana w podłogę wanna, jest jednocześnie ostentacyjna, jak i absolutnie dyskretna: tutaj nic nie powinno zasłaniać widoku na otaczającą przyrodę. Z tego miejsca widać też część dzienną, po drugiej stronie biblioteczki. Stołek pomocniczy i półka na wannę (Pacha Design). Zdjęcie: Helen Cathcart

Drewno sosnowe, z którego wykonane są widoczne elementy konstrukcyjne i dach, wraz z upływem czasu pokrywają się patyną  Wewnątrz, gamy odcieni oddają wielość naturalnych materiałów. Zdjęcie: Helen Cathcart

Dzięki temu, że naturalne materiały zostały potraktowane w projekcie HUTCH design priorytetowo, odcienie domu odzwierciedlają i uzupełniają otaczającą go przyrodę. Zdjęcie: Helen Cathcart

Dom jest skierowany na południe, z widokiem na pola, lasy i polany - aż po horyzont. Zdjęcie: Helen Cathcart

HUTCH design stworzył miejsce spokoju i ciszy, w harmonii z naturą i otoczeniem. Zdjęcie: Helen Cathcart

Plan domu

 

Materiał oryginalnie ukazał się w AD France

Czytaj więcej