"Dobrze zrobiony projekt zmienia życie, uszczęśliwia. Staram się tłumaczyć klientom, że to, co nas otacza na co dzień, jest ważne. Wystarczy się zastanowić, ile razy dziennie dotykamy czy korzystamy z danego przedmiotu. Wstajemy rano, patrzymy w lustro, puszczamy wodę w kranie i ważne jest czy jest to dla nas wygodne. Kiedy pracuję nad projektem i zwracam uwagę na takie drobiazgi, początkowo ludzie są zdziwieni, ale gdy rozmawiam z nimi, po czasie dostrzegają różnicę w użytkowaniu," - opowiada Anna Jurasz, założycielka Stellar Studio, która stworzyła projekt wnętrza podkrakowskiej odrestaurowanej willi z lat 20.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Wyrafinowana paleta kolorów
Willa po metamorfozie to 200-metrowa, pełna światła, przestrzeń. Właścicielom zależało na przytulnym wnętrzu dla rodziny, wzbogaconym o odważne akcenty kolorystyczne, nadające wnętrzu charakteru i odzwierciedlające ich osobowości. Z jednej strony mamy tu nawiązania do eleganckiej klasyki - postarzane lustro, sztukaterie, frezowany kamienny kominek, z drugiej - współczesne odważne rozwiązania, jak otwarty salon kąpielowy czy ściana wykończona miedzianymi płytami.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Inwestorzy to młodzi ludzie pracujący w reklamie. Mają dobry gust. Rozumieli proces projektowy, oczekiwali od architektki konkretnych propozycji, a potem zostawili wolną rękę.
Anna Jurasz sięgnęła po wyrafinowaną paletę zakorzenioną w naturze. Wykorzystała szałwiową zieleń, ochrę, terakotę, beż, rdzę i błękit.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Grafika Opalińskiego w holu
Na posadzkę w holu trafiła angielska mozaika Original Style, na ścianach zastosowano tradycyjny, zatarty tynk cementowo-wapienny, bez dodatkowych gładzi oraz gipsowe sztukaterie wykonane w podkrakowskiej rodzinnej manufakturze.
Anna zaprojektowała też wzór barierki wykonanej ze stali, schody wykończone dębowym drewnem, ze stopniami lakierowanym na kontrastową czerń i podstopnicami w złamanej bieli.
Jedynym meblem w holu jest lekka konsolka z harmonijkowymi drzwiczkami, nad którą wisi grafika Tomka Opalińskiego.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Ściana malowana przez polską artystkę w salonie
W salonie na jednej ze ścian powstała zaprojektowana do tego wnętrza i wykonana przez artystkę Martynę Krawczyk-Kawiorską kompozycja ścienna z barwionych tynków.
Gdy architektka zaczynała pracę nad projektem, był tu już betonowy sufit oraz ściana z odkrytej czerwonej cegły: “zaproponowałam zeszlifowanie szorstkiego betonu i pomalowanie go na biało, co sprawiło, że stracił on ciemno-szary kolor. Zdecydowaliśmy się też zostawić cegłę i wykorzystać jej strukturę, jednak zmieniliśmy jej barwę na beż, który na początek nie był tak oczywistym wyborem. Inwestorom kojarzył się z latami 90. Ale ja wiedziałam, że ta barwa sprawi, że sporych rozmiarów przestrzeń stanie się przytulniejsza”, wspomina Jurasz.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Klasyki designu w jadalni
W jadalni nad długim dębowym stołem wisi stalowo-szklana lampa niemieckiej marki Atelier Areti. Krzesła to kilka klasycznych projektów z giętego drewna oraz bordowy polipropylenowy model Milà projektu Jaimego Hayóna dla Magis.
W tej części domu stanęły meble projektu Ani - regał z dębowego barwionego na czarno forniru i sękatego dębu oraz niski, długi sideboard z czarnymi stalowymi elementami mocowanymi do posadzki i sufitu.
Otwarty salon kąpielowy w sypialni
Sypialnia i łazienka gospodarzy mieści się na drugim poziomie willi. W łazience rodziców toaletę zamknięto w boksie, co pozwoliło nie montować drzwi pomiędzy sypialnią a łazienką. Choć początkowo w projekcie planowano zastosowanie szklanych drzwi, po tym jak właściciele chwilę pomieszkali i oswoili się z pomysłem, podjęli decyzję, by zostawić tę przestrzeń otwartą.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Na podłodze wykorzystano kafle terazzo w jasnym i ciemnym odcieniu. Zostały pocięte i ułożone we wzór zaplanowany przez projektantkę oraz uzupełnione wstawkami z mosiężnych profili. Na blat przy umywalce wybrano marmur calacatta w matowym wykończeniu. Ciepła dodają niebieskie, wąskie płytki ceramiczne.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Klienci lubią zestawienie czerwieni z zielonym. Zastosowano je w łazience dzieci i na klasycznych w formie frontach kuchennych szafek. Na podłogi kilku pomieszczeń trafił kamień, w kuchni to cięte trawertyny. Wyspę oraz blaty wykonano z terazzo. Czarne akcenty to proste ramy szafek z lustrzanymi plecami, barowe krzesła i nietracący na aktualności model lampy Flowerpot projektu Vernera Pantona z 1968 roku.
Podkrakowska willa z lat 20. po renowacji. Projekt: Stellar Studio. Zdjęcie: Piotr Gęsicki
Jak we wszystkich projektach Stellar Studio i w tym wnętrzu widać różnorodność materiałów, co nadaje pomieszczeniom warstwowości. Nawet gdy detal się powtarza, by odmienić charakter przedmiotu, wprowadzony zostaje inny kolor lub faktura. Ania studiowała architekturę, jednak szybko się zorientowała, że to praca przy wykończeniu wnętrz daje jej największą satysfakcję. “Projektowanie kubatury nie pasuje do mojej energii. Projektuję wnętrza przede wszystkim dlatego, że szybciej mogę zobaczyć efekt i mieć bezpośredni wpływ na życie moich klientów”, dodaje architektka.