Kubizm – cechy
Podobnie jak impresjonizm, kubizm zawdzięcza swą nazwę uszczypliwemu komentarzowi niezadowolonego krytyka sztuki. Na widok jednego z obrazów Georges’a Braque’a, krytyk Louis Vauxcelles w ironiczny sposób porównał geometryzujące kształty, które zastosował artysta do sześciennej kostki (fr. le cube).
Geometryzacja to jedna z głównych cech kubistycznych dzieł. Przedmioty i figury często są maksymalnie uproszczone i przedstawione za pomocą geometrycznych form. Dlaczego akurat figury geometryczne? Odpowiedzi należy szukać w twórczości Paula Cezanne’a, którą fascynowali się Pablo Picasso i Georges Braque.
Cezanne w pewnym momencie swojej twórczości doszedł do wniosku, że wszystko, co istnieje w naturze można sprowadzić do 3 brył: kuli, stożka i walca. Artysta zaczął więc śmiało eksperymentować z figurami geometrycznymi. Jego oryginalne koncepcje zainspirowała Picassa i Braque’a do dalszych eksperymentów na tym polu.
Paul Cezanne "Góra św. Wiktorii", 1904. Zdjęcie: wikimedia commons
Kubizm odrzucił również tradycyjne techniki budowania kompozycji i perspektywy. Kubistyczny obraz nie przedstawiał już przedmiotu z jednego punktu widzenia, ale z wielu jednocześnie.
Celem artystów było ukazanie esencji przedmiotów, a nie ich rzeczywisty wygląd. Nie chodziło o naśladownictwo (działanie odtwórcze), ale kreowanie nowego spojrzenia (działanie twórcze).
Tematyka dzieł również nie miała większego znaczenia. Dzieła kubistyczne to głównie pejzaże, martwe natury i portrety, które pozwalały skupić się na formie i strukturze obrazów oraz rzeźb, a nie na warstwie emocjonalnej czy psychologicznej.
Pablo Picasso "Dziewczyna z mandoliną" 1910. Zdjęcie: MoMA
Kubizm w sztuce – fazy
Kubizm zmieniał się i ewoluował na przestrzeni lat. Eksperci wyróżniają 4 fazy kubizmu:
1. Protokubizm
Rozpoczął się ok. 1906 roku, gdy Pablo Picasso i Georges Braque zaczęli eksperymentować z nowymi formami i technikami. W dziełach z tego okresu widoczne są inspiracje geometryzującą twórczością Paula Cezanne’a, odrzucenie perspektywy zbieżnej i zasad mimesis (naśladownictwa).
Georges Braque "Port w Normandii" 1909. Zdjęcie: Wikimedia Commons
2. Kubizm analityczny
Trwający od ok. 1909 do 1912 roku. Ten etap kubizmu charakteryzuje dekonstrukcja obiektów na proste formy geometryczne. Artyści przedstawiają obiekty z różnych perspektyw jednocześnie. Obrazy są ciemne, monochromatyczne.
3. Kubizm hermetyczny
Kubizm hermetyczny przypadł mniej więcej na rok 1912. Był to czas intensywnych eksperymentów, a dzieła z tego okresu są bardzo abstrakcyjne. Artyści sięgają po nowe materiały, np. gazety, fragmenty tapet czy drewna, tworząc podwaliny dla kubistycznego kolażu.
4. Kubizm syntetyczny
Trwał od 1913 roku i kładł duży nacisk na kolor i teksturę dzieła. W kubizmie syntetycznym charakterystyczne było przedstawianie płaskich przedmiotów bez światłocienia, jeden za drugim – tak, by tworzyły kolejne plany na obrazie. W tym czasie popularnością cieszył się kubistyczny kolaż.
Juan Gris "Skrzypce i szachownica" 1913. Zdjęcie: Wikimedia Commons
Najwybitniejsi przedstawiciele kubizmu
Do najsłynniejszych przedstawicieli kubizmu w sztuce należą Georges Braque (1882-1963) i Pablo Picasso (1881-1973). Nie bali się kwestionować dotychczasowych zasad w sztuce i podejmować śmiałych eksperymentów artystycznych. Bezkompromisowość i odwaga w podejmowanych próbach doprowadziła ich do stworzenia i rozwinięcia założeń kubizmu.
Namalowany przez Pabla Picassa w 1907 obraz „Panny z Avignon” uznawany jest przez wielu za manifest i flagowe dzieło kubizmu. Gdy obraz został po raz pierwszy pokazany na wystawie w 1916 roku, wywołał społeczny i artystyczny skandal.
Krytyka dosięgnęła Picassa nie tylko ze względu na zdeformowane, geometryczne ujęcie postaci i zaburzoną perspektywę, ale również przez poruszenie tematu tabu. W „Pannach z Avignon” Picasso uwiecznił 5 prostytutek, co ówczesne paryskie społeczeństwo uznało za bulwersujące.
Pablo Picasso "Panny z Avignon" 1907. Zdjęcie MoMA
Do rozwoju kubizmu przyczynili się również tacy artyści jak:
- Juan Gris (1887-1927)
- Fernand Léger (1881-1955)
- Francis Picabia (1879-1953)
- Louis Marcoussis (1878-1941)
W Polsce wpływy kubizmu można odnaleźć m.in. w twórczości Tadeusza Makowskiego (1882-1932), Leona Chwistka (1884-1944), Andrzeja Pronaszki (1888-1961) czy Witkacego (1885-1939).