Jakie lampy są modne?
Oświetlenie ma dziś wszelkie prawo stać się elementem definiującym wnętrze. Lampy i żyrandole nie są już praktycznymi detalami wykończenia. Domagają się poważniejszego traktowania. Zatem jakie lampy są modne? Cóż, wyznaczników jest wiele.
Wiszący żyrandol Vesper projektu Lee Brooma
Zainspirowany z jednej strony prostymi liniami brutalistycznych rzeźb, a z drugiej oświetleniem modernistycznych katedr, do absolutu doprowadza ulubioną grę brytyjskiego projektanta z kontrastami. Wykonany z wytłaczanego aluminium, dostępny w kolorach anodyzowanego złota lub srebra, żyrandol Vesper bada delikatną równowagę w kompozycji prostokątnych kostek, które płynnie połączono podświetlonymi kulami z opalowego, zmąconego szkła. Lekka rzeźba w najlepszym wydaniu.
Żyrandol Vesper, projektant Lee Broom. Zdjęcie: Arthur Woodcroft
Odwrócony żyrandol Starfall, Moooi
Gwiazdy świecą jaśniej w ciemności. Mając to na uwadze, Anna Lindgren i Sofia Lagerkvist ze szwedzkiego studia Front zaprojektowały dla Moooi odwrócony żyrandol Starfall. Na tę okrągłą lampę wiszącą składa się 30 ramion z diodami LED. Zakończono je dekoracyjnymi soczewkami, które łamią i rozpraszają strumień światła. W połączeniu z czarnym, połyskującym wykończeniem budują estetykę kolacji pod rozgwieżdżonym niebem.
Żyrandol Starfall. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Moooi
Lampa Gavin Silence Leaf, Olev
Są trzy korzyści z posiadania tej lampy. Po pierwsze, samo światło zaprojektowano tak, aby było przyjazne dla oczu. Jego intensywność można regulować. Po drugie, wewnętrzny korpus lampy został wykonany z porowatych materiałów dźwiękochłonnych i pełni funkcję panelu akustycznego. Po trzecie wreszcie, mamy tu modny design biofiliczny, czyli prawdziwe liście bluszczu, paproci i eukaliptusa, które zapewniają duchowy komfort. Specjalna powłoka sprawia, że nie wymagają konserwacji. Nic nie zakłóci atmosfery zen.
Lampa wisząca Gavin Silence Leaf, Olev. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Olev
Lampa podłogowa Stanley, Terzani
Nowe dzieło Dodo Arslana dla Terzani zawdzięcza swoją nazwę genialnemu Stanleyowi Kubrickowi, a kształty – jego filmowemu arcydziełu: „2001: Odyseja kosmiczna”. Z wnętrza lampy podłogowej Stanley światło wydobywa się podłużnymi szczelinami, tworząc trzy krystalicznie czyste ostrza.
To, jak zaznaczają producenci, kosmiczna wizja. Jakby ktoś nam otwierał drzwi do nowych galaktyk. Szereg dostępnych wykończeń, które można dostosować do własnych wymagań, daje szansę na unikatowe doznania.
Lampa podłogowa Stanley, Terzani. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Terzani
Lampa Eitie, Cassina
Czysta geometria zmaterializowała się w serii oświetlenia Eitie firmy Cassina. Lampa, pierwotnie zaprojektowana jako instalacja świetlna na ścianach Centrum Badawczego Fundacji Benetton, została teraz wykonana w wersjach wiszącej, stołowej i podłogowej.
Każda lampa Eitie składa się z dwóch lub trzech linii świetlnych, które dzięki zaawansowanym technologicznie okrągłym łącznikom można różnie komponować. Połączenia pozwalają odchylać poszczególne elementy o 30 stopni, aby uzyskać nowe efekty. Każde ramię można całkowicie obrócić, dostosować jego położenie i jasność światła do potrzeb.
Minimalistyczna? Oczywiście. Prosta? Nie ma mowy!
Lampa Eitie, Cassina. Zdjęcie: Paola Pansini
Lampa wisząca Stellantis, Paolo Castelli
Ci, którzy szukają wyrazistych, scenograficznych efektów, powinni zwrócić uwagę na wiszącą lampę Stellantis autorstwa Paola Castellego. Złożona z sześciu wykonanych na zamówienie stożków ze szkła murano, zamocowanych na pionowym mosiężnym pręcie, ma spektakularną zdolność rozpraszania opalizujących odbić światła. Wbudowany ściemniacz gwarantuje, że w każdej chwili można okiełznać tę magię.
Lampa wisząca Stellantis, Paolo Castelli. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Paolo Castelli
Lampy stołowe Magic Mushroom, Diesel Living
Kształt lampy stołowej Magic Mushroom marki Diesel Living nawiązuje do psychodelicznego stylu retro z lat 60. XX wieku. Przezroczysty klosz wykonano ze szkła o nieregularnej powierzchni, która przypomina ciecz w ruchu. Po naciśnięciu włącznika światło przefiltrowane przez szkło tworzy na ścianie iluzję wodnej tafli. Obiekt emanuje spokojem i rozświetla przestrzeń. W staranności wykonania widać udział firmy Lodes, która pielęgnuje swoje długie rzemieślnicze tradycje.
Lampy stołowe Magic Mushroom, Diesel Living. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Lodes
Lampa podłogowa Nuvola, Baxter
Nowa lampa podłogowa Nuvola, zaprojektowana przez Draga & Aurel dla firmy Baxter, przekazuje nam mocne wibracje... z epoki kamienia. W pracach znanego duetu widać nawiązania do pop-artu, lat 70. XX wieku i gęstej, żywiołowej atmosfery nowojorskiego klubu Studio 54. Ten monolityczny obiekt z kloszem z włókna szklanego, występujący w trzech różnych rozmiarach, wydaje się jednak idealnym dodatkiem do każdego nowoczesnego wnętrza.
Lampa podłogowa Nuvola, Baxter. Zdjęcie: Fabrizio Cicconi
Ręcznie montowana lampa Verna, Pilke
Wykonana z certyfikowanej sklejki brzozowej, ręcznie montowana lampa Verna firmy Pilke może być odkryciem dla miłośników zrównoważonego designu. Stworzona przez fińskiego projektanta Sima Serpolę, ma wszystkie najlepsze cechy nordyckiego designu: prostotę, elegancję i minimalizm. Dzięki trzem różnym rozmiarom sprawdzi się zarówno w dużej, jak i w małej przestrzeni.
Lampa Verne, Pilke. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Pilke
Lampa wisząca Campanula, Barovier & Toso
Wisząca lampa Campanula projektu duetu Garcia Cumini, nazwana na cześć drobnego wiosennego kwiatu (dzwonka), wprowadza do wnętrza lekkość i świeżość. Modułowa konstrukcja pozwala stworzyć aż osiem wersji tej lampy z wykorzystaniem różnych kształtów, kolorów i faktur. Stożki każdego szklanego kielicha wykonano z weneckiego kryształu.
Lampa wisząca Campanula, Barovier & Toso. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Barovier & Toso
Lampa wisząca Bamboo Forest, Brokis
Przyroda jest niewyczerpanym źródłem inspiracji, ponadczasowym i zawsze aktualnym. Obecnie jednak wzorowanie się na niej to trend gorętszy od innych.
Japońska projektantka Fumie Shibata w swojej ostatniej pracy dla Brokis wzięła na warsztat łodygi bambusa. Każda szklana część Bamboo Forest została zrobiona ręcznie i ma charakterystyczny pierścień, w którym materiał gęstnieje. Różne położenie węzła na łodygach pozwala tworzyć asymetryczne kompozycje.
Lampa wisząca Bamboo Forest, Brokis. Zdjęcie: Martin Chum
Lampa wisząca Phenomena, Bomma
Zgodnie z naukami Platona zjawiska (gr. phainomenon) są jedynie cieniami wiecznych i doskonałych form. Są zatem nierzeczywiste. Nic dziwnego, że taką nazwę wybrano dla tej kolekcji firmy Bomma, nie najnowszej, ale dla nas niezmiennie urzekającej. Ręcznie dmuchane szkło przybiera nieuchwytne, przejrzyste formy. Tyle filozofii w pozornie prostym przedmiocie.
Lampa wisząca Phenomena, Bomma. Zdjęcie: Studio Salaris
Kolekcja lamp Pit, Cangini & Tucci
Kolekcja lamp Pit marki Cangini & Tucci ma niesamowitą zdolność. Przywołuje beztroskie wspomnienia z dzieciństwa. Okrągłe kule z łagodnie zabarwionego dmuchanego szkła przypominają bańki mydlane i zdołają rozjaśnić nawet najbardziej ponury dzień. Łącząc kilka wersji tego modelu, zyskamy możliwość podziwiania ich różnych odcieni.
Kolekcja lamp Pit, Cangini &Tucci. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Cangini &Tucci
Lampa podłogowa Column, A-N-D
Ostatnio obserwujemy ponowne zainteresowanie estetyką starożytnej Grecji. W projektowaniu oświetlenia pojawiają się kształty kolumnopodobne. Kolekcja Column (nomen omen) marki A-N-D jest tego doskonałym przykładem. Klasyczna, ponadczasowa, ma w sobie symetrię oraz porządek, a co najważniejsze, pasuje do wnętrz w niemal każdym stylu.
Lukas Peet zaprojektował ją w konstrukcji modułowej, w dwóch średnicach (17,5 i 30 cm) oraz z możliwością ustawienia w poziomie i w pionie.
Lampa podłogowa Column, A-N-D. Zdjęcie: dzięki uprzejmości A-N-D
Lampa na biurko Model 566, Astep
Ojciec racjonalnego oświetlenia Gino Sarfatti stworzył oryginalną lampę Model 566 w 1956 roku. Przez lata jego pomysły nie straciły na aktualności, nic więc dziwnego, że marki oddają hołd dziedzictwu włoskiego projektanta.
Współczesny Model 566, odkurzony przez firmę Astep, nadal imponuje skalą redukcji, jakich dokonał Sarfatti, ale ma kilka ulepszeń. Oprawę wyposażono teraz w żarówkę LED Cornalux. Podstawę, pierwotnie żeliwną, wykonano ze stopu aluminium, magnezu i miedzi. Nowy materiał zapewnia lepszą odporność na korozję, nie powoduje zanieczyszczenia powietrza podczas produkcji i nadaje się do recyklingu. Czas zawsze sprzyja prawdziwym arcydziełom.
Lampa Model 566, Astep. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Astep
Lampa stołowa Forma, ClassiCon
Nowe odczytanie organicznego trendu zaproponował Christian Haas, opracowując dla ClassiCon lampę stołową. Zainspirowany klasycznym designem lat 40. i 50. XX wieku, zredukował jej formę i wykonał ją z litego drewna jesionu oraz orzecha.
Asymetryczna sylwetka i lekko pochylony klosz naśladują krzywizny spotykane w przyrodzie, tworząc ciepłą, przytulną atmosferę. Na biurku, kredensie, półce lub stoliku nocnym – Forma będzie prezentować się świetnie, gdziekolwiek się ją postawi.
Lampa stołowa Forma, ClassiCon. Zdjęcie: Daniel Breidt
Żyrandol wiszący Margot, Italamp
Żyrandol wiszący Margot – podobno nazwany na cześć królowej Małgorzaty Walezjuszki – projektu Roberty Vitadello wniesie do wnętrza solidną dawkę przepychu. Wykonany ręcznie z kryształu i szkła artystycznego czerpie inspirację z ponadczasowej klasyki.
Podczas gdy najbardziej oczywistą scenerią dla takiego obiektu wydaje się salon, w zaproponowanych przez Italamp aranżacjach pojawia się on nawet nad małym, czteroosobowym stołem w jadalni.
Żyrandol Margot, Italamp. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Italamp
Żyrandol J-US, Luceplan
Powtórzenie i asceza znalazły wspólny język w żyrandolu J-US firmy Luceplan. Bazując na typologii lamp wiszących, Alessandro Zambelli wybrał formę współczesną, choć nie futurystyczną. Postawił na smukłość elementów oraz mocne linie, ukrywając przed wzrokiem wykorzystane tu innowacje technologiczne.
Żyrandol dostępny jest w różnych konfiguracjach, a tworząc kilka poziomów ramion, możemy zwiększać jego średnicę.
Żyrandol J-US, Luceplan. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Luceplan
Żyrandol 2097/75, Flos
W 1958 roku Gino Sarfatti zaprojektował żyrandol 2097, aby unowocześnić tradycyjne lampy Murano. Zamiast ukrywać metalową konstrukcję pod warstwami błyszczącego szkła, głównymi aktorami w tym projekcie uczynił aluminiowy korpus, przewody i żarówki, czyli elementy czysto techniczne.
W przeddzień urodzin projektanta Flos ponownie powraca do oryginalnego pomysłu, zwiększając teraz liczbę żarówek do 75 i wybierając nowe, całkowicie białe, matowe wykończenie.
Żyrandol 2097/75, Flos. Zdjęcie: Adrianna Glaviano
Lampa stołowa Melt, Tom Dixon
Zniekształcona asymetrycznie forma, metalizowane lustrzane wykończenie i niezwykła jasność sprawiły, że lampa Melt to nasz kolejny ulubieniec autorstwa Toma Dixona. Formowanie wtryskowe z rozdmuchem i zaawansowany technicznie proces metalizacji próżniowej zamieniają poliwęglan oraz pas folii miedzianej w bulwiaste kule.
Lampa Melt, Tom Dixon. Zdjęcie: Pete Navey
Lampa wisząca Thalea, FontanaArte
Równowaga między sztuką a wzornictwem przemysłowym w kloszu Thalea od FontanaArte bierze się z zamiłowania tej marki do światła i koloru. Projekt stworzyli Paolo Rizzatto i Francesco Librizzi.
Paleta barw jest szeroka i waha się od ciepłych do chłodnych odcieni, łączonych w różne kompozycje na zasadzie harmonii lub kontrastu. Są tu dwa źródła światła – liniowe i punktowe. Pierwsze ulega rozproszeniu przez kolorowe szkło. Drugie pozwala bezpośrednio oświetlić powierzchnie.
Lampa wisząca Thalea, FontanaArte. Zdjęcie: dzięki uprzejmości FontanaArte
Lampa stojąca Asia, Contardi
Dialog między światłem a materią, formą a technologią, którego efektem jest lampa Asia, ma korzenie na Wschodzie. Tak Federico Peri opisuje swój najnowszy projekt dla Contardi.
Inspirując się spiczastymi kapeluszami chińskich zbieraczy ryżu, dał mu czyste linie i silną osobowość. W wersji stołowej źródło światła umieszczono w przezroczystym szklanym stożku.
Lampa Asia, Contardi. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Contardi