Jak w nietypowy sposób wykorzystać płytki ceramiczne? Najpiękniejsze realizacje Tile of Spain Awards

Ceramika jest częścią hiszpańskiego dziedzictwa. Jak można ją dziś na nowo interpretować, uwzględniając najnowsze tendencje, pokazują architekci nagrodzeni w tegorocznym konkursie Tile of Spain Awards.

Jak w nietypowy sposób wykorzystać płytki ceramiczne? Najpiękniejsze realizacje Tile of Spain Awards

Dom wakacyjny w Puntiró na Majorce, proj. Ripoll Tizón. Zdjęcie: José Hevia

Tak jak drewno króluje w tradycjach wnętrzarskich krajów Północy, tak płytki ceramiczne dominują na południu Europy. Nic dziwnego. Są bardzo praktyczne. Gładkie, szkliwione powierzchnie na posadzkach i ścianach zapewniają przyjemny chłód, ale pozwalają też utrzymać przestrzeń w czystości. Na Półwysep Iberyjski sztuka pokrywania glinianych naczyń i płytek szkliwem z dodatkiem tlenków żelaza dotarła za pośrednictwem arabskim i z czasem rozpowszechniła się na całym kontynencie, ale to w Hiszpanii najwcześniej powstawały spektakularne budowle bogato dekorowane tym materiałem, by wymienić tylko Alhambrę w Grenadzie czy Wielki Meczet w Kordobie. Dziś Hiszpania wciąż przoduje w niestandardowym wykorzystaniu ceramiki. To tam od przeszło dwóch dekad odbywa się też konkurs Tile of Spain Awards na najciekawsze realizacje z użyciem lokalnych płytek ceramicznych. Jury XXII edycji tworzyły architektki: Carme Pinós, Inma Bermúdez i Susana Babiloni, Gracia Cardona, redaktorka naczelna portalu Diariodesign oraz Jesús Olivares z biura Cor Architecture + Design.

W kategorii architektonicznej główną nagrodę zdobyła pracownia Ripoll Tizón za projekt domu wakacyjnego w Puntiró na Majorce. Sześcienną bryłę zwieńczono pulpitowym dachem pokrytym tradycyjnymi półkolistymi dachówkami arabskimi. Podobne ceramiczne elementy wykorzystano w środku w roli termoizolacji wentylowanego poddasza. Przy okazji tworzą one na suficie efektowną kompozycję. Ich ciepły odcień koresponduje z belkami z surowego betonu i tynkowanymi na biało ścianami. Całość uzupełniają detale z naturalnego drewna i płytki ceramiczne w kolorze terakoty umieszczone przy włącznikach, kontaktach i otworach wentylacyjnych.

Dom wakacyjny w Puntiró

Dom wakacyjny w Puntiró na Majorce, proj. Ripoll Tizón. Zdjęcie: José Hevia

Dom wakacyjny w Puntiró

Dom wakacyjny w Puntiró na Majorce, proj. Ripoll Tizón. Zdjęcie: José Hevia

Dom wakacyjny w Puntiró

We wnętrzach Domu w Puntiró (proj. Ripoll Tizón) wykorzystano głównie produkty firmy Ceràmica Ferrés. Zdjęcie: José Hevia

Dom wakacyjny w Puntiró

Na suficie widać typowe dla regionu półkoliste kształtki arabskie. Zdjęcie: José Hevia

Dom wakacyjny w Puntiró

Dom wakacyjny w Puntiró na Majorce, proj. Ripoll Tizón. Zdjęcie: José Hevia

Dom wakacyjny w Puntiró

Dom wakacyjny w Puntiró na Majorce, proj. Ripoll Tizón. Zdjęcie: José Hevia

W kategorii projektów wnętrzarskich zwyciężył Agustín Gor Gómez z biura grx Arquitectos. Zaaranżował mieszkanie o powierzchni 240 metrów kwadratowych w historycznym centrum Granady i podzielił je na dwa mniejsze, niezależne od siebie. – W swoich realizacjach zawsze stosuję ceramikę: w różnych formatach, kolorach i wykończeniach. To część hiszpańskiego dziedzictwa. Czuję się zobowiązany, aby wciąż na nowo ją interpretować i pokazywać ze współczesnej perspektywy. Tym razem zdecydowałem się na kwadratowe, matowe płytki marki Cerámicas Vilar Albaro w kolorach białym i szarym – mówi. Projektant wyłożył nimi wszystkie nowo wprowadzone, łukowo zakrzywione ściany, które dynamizują przestrzeń i nadają jej spójny, wyrazisty charakter.

W apartamentach w Granadzie

W apartamentach w Granadzie (proj. Agustín Gor Gómez) przestrzeń podzielono łukowo zakrzywionymi ścianami, część wykonana jest z tafli szkła, część wyłożona kwadratowymi płytkami 10 na 10 cm. Zdjęcie: Imagen Subliminal

Apartamenty w Granadzie

Apartamenty w Granadzie, proj. Agustín Gor Gómez. Zdjęcie: Imagen Subliminal

Apartamenty w Granadzie

Apartamenty w Granadzie, proj. Agustín Gor Gómez. Zdjęcie: Imagen Subliminal

Apartamenty w Granadzie

Apartamenty w Granadzie, proj. Agustín Gor Gómez. Zdjęcie: Imagen Subliminal

Apartamenty w Granadzie

Apartamenty w Granadzie, proj. Agustín Gor Gómez. Zdjęcie: Imagen Subliminal

Apartamenty w Granadzie

Apartamenty w Granadzie, proj. Agustín Gor Gómez. Zdjęcie: Imagen Subliminal

Apartamenty w Granadzie

Apartamenty w Granadzie, proj. Agustín Gor Gómez. Zdjęcie: Imagen Subliminal

Podobne rozwiązanie Studio Animal wprowadziło w aranżacji mieszkania przy plaza del Niño Jesús w Madrycie, za które zdobyło wyróżnienie w tej kategorii. Autorzy podzielili wnętrze na strefy: prywatną i wspólną, rozdzielając je wąskim blokiem łazienek ukrytych za falistą ścianą. Z sypialni do salonu i pozostałych części domu można się dostać jedynie przez łazienki, które w całości, wraz z wewnętrzną stroną półkolistych drzwi, wyłożono mozaiką. – Poranne przejście przez tę „chmurę” to dla mieszkańców rodzaj rytuału. Mogą się tu odprężyć i przygotować na nadchodzący dzień – tłumaczy Javier Jiménez Iniesta, prowadzący Studio Animal.

Mieszkanie w Madrycie

W mieszkaniu przy plaza del Niño Jesús w Madrycie strefy wspólne oddziela od sypialni ciąg łazienek nieznacznie wyniesionych ponad poziom podłogi. Zdjęcie: José Hevia

Mieszkanie w Madrycie

Ściany łazienek w mieszkaniu przy plaza del Niño Jesús w Madrycie wykończono mozaiką (Hisbalit), z której ułożono także posadzkę. Zdjęcie: José Hevia

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie, proj. Studio Animal. Zdjęcie: José Hevia

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie, proj. Studio Animal. Zdjęcie: José Hevia

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie, proj. Studio Animal. Zdjęcie: José Hevia

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie, proj. Studio Animal. Zdjęcie: José Hevia

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie

Mieszkanie przy plaza del Niño Jesús w Madrycie, proj. Studio Animal. Zdjęcie: José Hevia

Więcej znajdziecie w najnowszym numerze magazynu AD Polska.

Zobacz też:


Czytaj więcej