Instalacja polskiej artystki w Victoria & Albert Museum! „The Ripple Effect” niesie ważne przesłanie

Victoria & Albest Museum w Londynie zaprosił do współpracy polską artystkę Alicję Patanowską. Wykonana przez nią instalacja „The Ripple Effect”, składającą się z 2 tysięcy ceramicznych kafli zwraca uwagę na wpływ, jaki ma wydobycie miedzi na środowisko. Praca powstała w ramach polsko-brytyjskiej inicjatywy kulturalnej UK/Poland Season 2025.

Instalacja polskiej artystki w Victoria & Albert Museum! „The Ripple Effect” niesie ważne przesłanie

Alicja Patanowska podczas pracy nad "The Ripple Effect". Zdjęcie: Jakub Celej/IAM

Instalacja Alicji Patanowskiej w V&A w Londynie

Głównym celem UK/Poland Season 2025 jest ożywienie dialogu, pogłębienie współpracy oraz umocnienie więzi artystycznych i społecznych Polski i Wielkiej Brytanii. Program polsko-brytyjskiej inicjatywy obejmuje kilkadziesiąt wydarzeń z obszaru filmu, teatru, sztuk wizualnych, designu i muzyki w różnych miastach obu krajów.

Jednym z projektów, które powstały w ramach UK/Poland Season 2025 jest instalacja „The Ripple Effect” stworzona przez Alicję Patanowską dla Victoria & Albert Museum w Londynie. Dzieło polskiej artystki będzie można oglądać w zielonym sercu V&A, czyli ogrodzie im. Johna Madejskiego (The John Madejski Garden) od 13 września do 19 października 2025.

Zdjęcie: Jakub Celej/IAM

Instalacja „The Ripple Effect” o wymiarach 6 x 7 metrów ma organiczny kształt i została podzielona na dwie strefy: górną, przypominającą ławkę, zapraszającą do siedzenia, leżenia, dotykania kafli (doświadczanie sensoryczne) i kontemplacji, oraz dolną: subtelnie nachyloną, po której nieustannie spływa strumień wody z fontanny.

Cała instalacja składa się z aż dwóch tysięcy kafelków. Każdy kafelek został uformowany z cylindrów rzucanych na koło garncarskie, które artystka następnie rozciągnęła, nacięła i uformowała ręcznie. Faliste rowki są odciskami jej palców pozostawionymi na glinie, co podkreśla ludzki i sensoryczny wymiar tworzenia.

Zdjęcie: Jakub Celej/IAM

W swoim dziele Alicja Patanowska zastanawia się nad tym, jakie konsekwencje społeczne i ekologiczne niesie ze sobą każdy akt wydobycia zasobów naturalnych. Niezwykle niską wydajność wydobycia miedzi i ogromną skalę zanieczyszczeń oraz odpadów, jaki ów proces generuje został odzwierciedlony przez proporcję niebieskich kafelków do miedzianych – tych ostatnich jest zaledwie osiem.

Zdjęcie: Jakub Celej/IAM

Co ciekawe, intensywnie niebieski odcień kafelków artystka uzyskała poprzez dodanie odpadów miedzi bezpośrednio do gliny. Łącząc eksperymenty z materiałami rzemieślniczymi z refleksją nad kryzysem klimatycznym, Alicja Patanowska wskazuje na potencjał rzemiosła jako praktyki zakorzenionej w uważności, trosce o środowisko i szacunku do materiałów. Woda, obecna w instalacji fizycznie i symbolicznie (przywoływana w kolorze płytek) – to z jednej strony znak siły witalnej ożywiającej materię, a z drugiej – element zanieczyszczony, przechwycony przez przemysł.

- Praca Alicji w poetycki sposób ucieleśnia jej troskę o materię, naturę i wodę. „The Ripple Effect” zachęca odwiedzających do zatrzymania się i zastanowienia nad konsekwencjami, wymownie angażując się w temat odpadów materiałowych i wyobrażając sobie ich przyszłość – mówi Carrie Chan, kuratorka V&A Contemporary Programme.

Zdjęcie: Jakub Celej/IAM

 

Zobacz też: 

Czytaj więcej