Unikaty od Jana Ankiersztajna
Artysta obecny w słynnej galerii Rossany Orlandi w Mediolanie, a także w Objekt Gallery w Warszawie. Tworzy unikatowe obiekty dizajnu kolekcjonerskiego, ręcznie formowane z aluminium o szlachetnym stopie 1050. Praca nad każdym stolikiem, misą czy krzesłem jest bardzo czasochłonna, ale właśnie modelowanie materiału i dbałość o szczegóły dają Janowi najwięcej satysfakcji. Wywodzi się ze znanej poznańskiej rodziny architektów, sam także zaczynał od studiowania tej dziedziny, ale ukończył Design Academy w Eindhoven na kierunku contextual design. Łączy tradycyjne techniki z nowatorskimi, a jego brutalistyczne prace cieszą się coraz większym uznaniem na świecie.
Aluminum Coffee Table, projekt i wykonanie Jan Ankiersztajn. Zdjęcie: Krzysztof Rejek
Studio Ganszyniec Warszawa
Jako projektantka Maja Ganszyniec wierzy w ponadczasowość – zamiast gonić za coraz to nowymi trendami, stara się projektować rzeczy, które mają szansę przetrwać wiele lat. W 2013 roku założyła Studio Ganszyniec, specjalizujące się w projektowaniu mebli i produktów – jest też właścicielką niezależnej marki meblowej Nurt. W 2024 roku odwiedzający prestiżowe targi Salone del Mobile w Mediolanie mogli oglądać meble Paged w jej aranżacjach. My pokazujemy zaprojektowaną przez nią lampę o zaskakującej formie.
Lampa Ogi Table, projekt Maja Ganszyniec. Zdjęcie: Ilum
Krystian Kowalski Warszawa
Jeden z najbardziej doświadczonych i rozpoznawalnych w Polsce projektantów wzornictwa przemysłowego. Wywodzi się z rodziny artystów. Ukończył Royal College of Art w Londynie i warszawską ASP. Współtworzył Kompott Studio, był dyrektorem kreatywnym w Tylko, a od 2013 roku prowadzi własną pracownię, ostatnio projektując fotel „Woo” dla IWC, kolekcję „Grace” dla Mdd, lampę „Supermoon” dla Labra, a także meble dla Comforty i Noti czy klamki dla marki Austeria. Jego racjonalne, często organiczne formy mebli mają ponadczasowy charakter. Projektant kładzie nacisk na wykorzystywanie materiału w sposób zrównoważony, ceni pracę warsztatową z modelami 3D.
Supermoon, projekt Krystian Kowalski. Zdjęcie: Labra
Aleksandra Zawistowska Amsterdam
Architektka po Politechnice Warszawskiej, w pandemii podjęła studia w Studio for Immediate Spaces w Sandberg Institute. Dziś pod marką Szkło.Studio tworzy funkcjonalne rzeźby – kieliszki, wazony i kolekcjonerskie obiekty prezentowane na międzynarodowych wystawach. Ostatnio po wyprawie na koło podbiegunowe stworzyła rzeźby inspirowane arktycznym krajobrazem dla Centrum Aktywności Twórczej? w Ustce [MMP1] (część Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej). Wyróżniona tytułami New Talent 2023 podczas wystawy Object Rotterdam. Pracuje w hutach w Holandii, Krakowie i Czechach. Ręcznie modeluje szkło wydmuchiwane przez rzemieślników, otwarta na niespodziewane, zaskakujące efekty.
Kieliszki Spiky, proj. Aleksandra Zawistowska. Zdjęcie: Aleksandra Zawistowska
Aleksandra Żeromska Walencja
Najwięcej uwagi poświęca ceramice i szkłu. Rozgłos zdobyła jako pierwsza Polka wśród projektantów prestiżowej hiszpańskiej firmy Lladro. Stworzyła dla niej bajkowe porcelanowe figurki „Imaginary Flowers” i „Unusual Friends”, żyrandol „Seasons” oraz serwis do kawy „Kawki”. Na Maison & Objet 2024 zaprezentowała ceramiczne duszki „The Forest Spirits”, opracowane dla firmy Bosa.
Dzbanek do kawy projektu Aleksandry Żeromskiej. Zdjęcie: Alicja Lesiak
Jan Garncarek Warszawa
Najlepiej znany jest z projektów żyrandoli, kinkietów i lamp stołowych z mosiądzu, marmuru, trawertynu czy ręcznie formowanego szkła. Z tych samych szlachetnych materiałów tworzy także stoły, meble do siedzenia, parawany oraz dodatki do wnętrz. Jako ważny impuls w rozwoju swojej marki wskazuje dziesięć modeli oświetlenia stworzonych do apartamentu, który prezentowaliśmy w pierwszym numerze „AD” Polska.
Monika Patuszyńska Warszawa
Na koncie ma unikatowe obiekty z porcelany. Po ukończeniu Wydziału Ceramiki i Szkła ASP we Wrocławiu poznała pracę projektanta w fabryce. Z uratowanych form przemysłowych tworzy nowe, pozwalając żywiołowi porcelany się prowadzić. Adoruje niedoskonałości i nierówne powierzchnie. Pracuje we własnym studiu, ale też w czasie rezydencji w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Liczne wystawy indywidualne i zbiorowe oraz publikacje przyniosły jej uznanie na świecie. Najnowsza ekspozycja „Hold me Tight” otwarła działalność warszawskiej Objekt Gallery.
Oskar Zięta Wrocław
Stworzył technologię deformacji stali FiDU, która odsłania wciąż nowe możliwości – nie tylko w meblarstwie, lecz również dekoracji wnętrz. Ostatnio dowiodła tego „Iglica”, druga po „Nawie” rzeźba plenerowa Oskara Zięty we Wrocławiu. Obok niej 2024 rok przyniósł architektowi także prestiżowe prezentacje na targach Salone del Mobile w Mediolanie i INDEX Saudi Arabia w Rijadzie oraz londyńską wystawę „Through process to progress”, łączącą sztukę, technologię i dizajn.
Stołek PLOPP. Projekt: Zieta Studio. Zdjęcie: Materiały prasowe
Daniel Kołodziejczak Mediolan
Mocny debiut mijającego roku. Pierwszą kolekcję mebli „Antechamber” (Przedpokój) projektant pokazał pod marką StudioDanielK wraz z Dianą Arce w ramach wystawy „Alcova” podczas targów Salone del Mobile w Mediolanie. Nowa kolekcja „Joia” została pokazana jesienią w Nowym Jorku. Wyraziste formy łączące stal, kamień i drewno odnoszą się do klasycznego włoskiego stylu, modernizmu rodem z Brazylii i sztuki projektowania biżuterii. Tym bowiem zajmował się wcześniej w wielkich francuskich domach mody po studiach w Danii, Holandii i Anglii.
Kolekcja Antechamber Daniela Kołodziejczaka. Projekt: StudioDanielK. Zdjęcie: Paolo Abate