Wielki powrót „Pięknej Rafaëli”
Boom na sztukę Tamary Łempickiej trwa. Pamiętną wystawę monograficzną artystki w Muzeum Narodowym w Lublinie odwiedziło aż 80 tys. osób. Obecnie na Zamku Lubelskim, już w ramach stałej ekspozycji, można oglądać kilkanaście prac Łempickiej. Oprócz tego, w tym roku w San Francisco odbyła się pierwsza w USA wystawa polskiej artystki.
Jeśli chodzi o rynek sztuki, popularność Tamary Łempickiej również nie gaśnie. Przełom nastąpił w 2020 roku, gdy w Christie’s sprzedano „Portret Marjorie Ferry” za rekordową kwotę 21 mln dolarów. Drugim najdrożej wylicytowanym obrazem Łempickiej pozostaje portret córki artystki - „Kizette II”. Dzieło Polki osiągnęło w 2023 roku zawrotną kwotę 14 mln dolarów. Podium zamyka „La Turnique Rose” sprzedany w Sotheby’s za 13.3 mln dolarów.
Tamara Łempicka "Portret Marjorie Ferry", 1932. Zdjęcie: Christie`s
Czy akt „La Belle Rafaëla” (1927), który w ten wtorek trafi na aukcję w Sotheby’s zmieni wygląd tej listy? Eksperci szacują, że może osiągnąć cenę nawet 12.2 mln dolarów, ale niewykluczone, że padnie rekord – mamy tu bowiem do czynienia z dziełem pod wieloma względami wyjątkowym.
Obraz przedstawia Rafaëlę – muzę i kochankę artystki, którą Łempicka ukazała w uwodzicielskiej pozie. Nagie ciało Rafaëli wijące się wśród czerwonej pościeli zostało podkreślone silnym, wręcz dramatycznym światłocieniem, charakterystycznym dla Łempickiej. To, co zwraca uwagę, to również fryzura modelki – buntowniczy i nowoczesny jak na owe czasy bob. „La Belle Rafaëla” to bez wątpienia jeden z najbardziej zmysłowych obrazów w arsenale Tamary Łempickiej. To również dzieło pionierskie: w długiej tradycji przedstawiania kobiecych aktów dominowała perspektywa męska – tu jednak możemy spojrzeć na kobiece ciało z perspektywy drugiej kobiety!
Tamara Łempicka "La Belle Rafaëla", 1927. Zdjęcie: Sotheby`s
Romans Łempickiej i „pięknej Rafaeli” trwał mniej więcej rok. W tym czasie artystka stworzyła 6 wielkoformatowych obrazów przedstawiających jej młodą kochankę oraz liczne szkice. Później Łempicka chętnie wracała do „La Belle Rafaëla”, tworząc kolejne wersje aktu – ostatni, niedokończony, nad którym artystka pracowała przez ostatnie miesiące życia, znajduje się w zbiorach Muzeum Lubelskiego (do końca czerwca 2025 można go zobaczyć w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze w ramach wystawy „Lata 20., Lata 30.”).
Tamara Łempicka "La Belle Rafaëla III", 1980, obraz niedokończony. Zdjęcie: Muzeum Narodowe w Lublinie