Na ścianach wiszą nowe rzeźby passiflory z pozłacanego odlewu aluminium, błyszcząc jasno na tle betonu. Zdjęcie: Jean-Michel Othoniel, www.othoniel.fr
Prace Jean-Michel Othoniela charakteryzują się niezwykłą lekkością i delikatnością. Othoniel wykorzystuje szkło, aby tworzyć zaskakujące formy, które zmieniają się pod wpływem światła i miejsca, w którym się je umieści. Poprzez eksperymenty z kształtem, kolorem i przezroczystością, artysta dąży do tego, aby jego emocjonalne prace wpłynęły na naszą wyobraźnię.
Wystawa "Under an Endless Light"
Natura w Finlandii jest bardzo obecna, szczególnie o tej porze roku, wszystko jest skąpane w świetle. Artysta chciał uchwycić wybuchową energię natury, dlatego na miejsce swojej indywidualnej wystawy wybrał muzeum im. Sary Hildén w Tampere w Finlandii. Muzeum zostało zbudowane w latach 70. XX wieku, a betonowa bryła z niskimi sufitami i panoramicznymi oknami, otoczona zielenią, stanowi idealne tło dla kompozycji Othoniela. Brutalistyczna architektura i jaskrawe instalacje artysty, które zwielokrotniają odbicia naturalnego światła.
Na wystawie zobaczymy prawie 90 dzieł. „Skonstruowałem to jako narrację, w której każdy pokój opowiada historię” – mówi Othoniel. Podróż po świecie artysty rozpoczyna się instalacją Wonder Block, stworzoną specjalnie na potrzebę tej wystawy. Lustrzane cegły ułożone są w 16 kolumn, każda w kolorze zieleni drzew na zewnątrz, ich wygląd stale się zmienia z porą dnia i światłem słonecznym filtrowanym przez sufit atrium.
Wystawa Jean-Michel Othoniel "Under an Endless Light". Zdjęcie: @ Jean-Michel Othoniel
Chciałem, żeby ludzie od razu zostali oślepieni, widząc odbicia w podłodze tego abstrakcyjnego lasu, w tym bardzo świetlistym pomieszczeniu, mówi Othonel. Szklane cegły zostały wykonane w Indiach, gdzie cegły są znakiem nadziei. Ludzie zbierają je w stosy, aż będzie ich wystarczająco dużo, aby zbudować dom.
Kwiaty, główny temat twórczości Othoniela, pojawiają się także na tej wystawie, począwszy od nowej serii passiflory i glicynii, malowanych na płótnach pokrytych płatkami białego złota. W sąsiednim pokoju abstrakcyjne obrazy chryzantem (podobne do obrazów wystawionych w Luwrze pięć lat temu) odbijają się w lustrzanych powierzchniach rzeźb w postaci „węzłów” ze stali nierdzewnej na podłodze. Na dole na ścianach wiszą nowe rzeźby passiflory z pozłacanego odlewu aluminium, błyszcząc jasno na tle betonu.
Seria kolorowych fontann ze szkła murano, każda wyjątkowa, osadzona jest na fundamencie z cegieł ze szkła bursztynowego. Co pół godziny fontanny bulgoczą przez pięć minut, wypełniając muzeum radosnymi dźwiękami.
Othoniel pokazuje także swoje charakterystyczne naszyjniki, w tym czerwono-biały z kolekcji muzeum, który wisi w widocznym miejscu w oknie, skąd roztacza się widok na duże drzewo w parku. Wystawę kończą szklane naszyjniki z koralików o różnych długościach i kolorach wiszące nad błyszczącą rzeką cegieł ze szkła akwamarynowego. Na zewnątrz dwa kolejne złote naszyjniki zwisają z gałęzi drzew, w pobliżu złotej rzeźby kwiatu lotosu, która obraca się wraz z wiatrem.
Wystawa w Tampere potrwa do 15 września 2024. Oprócz tego jeszcze w tym i następnym roku Othoniel będzie miał kilka ważnych wystaw w Brazylii, Chinach i Francji.
Wystawa Jean-Michel Othoniel "Under an Endless Light". Zdjęcie: sarahildenintaidemuseo.fi