Z ziemi i ze światła – design meksykański

Meksykański dizajn to palimpsest. Dziedzictwo rdzennych mieszkańców przenika się z wpływami kolonialnymi, też już historycznymi, a projektanci kreślą formy jutra. Z dojrzałością i odwagą zabierają głos w globalnym dyskursie o stylu, kulturze oraz odpowiedzialności twórczej.

Z ziemi i ze światła – design meksykański

FERNANDO LAPOSSE wykorzystuje rośliny endemiczne do tworzenia przedmiotów użytkowych i zarazem dekoracyjnych. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Fernanda Laposse.

Świat poszukuje autentyczności i głębi, a tego w Meksyku nie brakuje. – Głęboko osadzeni w naszej kulturze i jednocześnie otwarci na współpracę i eksperymenty, możemy kształtować globalną tożsamość, której sami jesteśmy częścią – mówi Daniel Valero. Podobnie jak inni ważni projektanci młodego i średniego pokolenia świadomie czerpie z przeszłości swojego kraju. Nie chodzi tu jednak o nostalgię ani tym bardziej o działania etnograficzne. Głęboka więź z ziemią, rzemieślnicze mistrzostwo, które widać w prekolumbijskich zabytkach, oraz żywy puls dzisiejszych metropolii to zjawiska od siebie odległe, ale na równi inspirujące twórców. Stare techniki wytwórcze znajdują zupełnie współczesne zastosowania, a ręcznie wykonane przedmioty budzą zrozumiały zachwyt, na czym (także materialnie) oprócz projektantów korzystają lokalni rękodzielnicy oraz dostawcy odpowiedzialnie pozyskiwanych materiałów. – Każdy obiekt, który mówi o ciągłości, jest zarazem aktem ponownego odkrycia określonej wartości – stwierdza Daniel Valero. – Prawdziwy dizajn wykracza poza chwilę obecną – potwierdza Gloria Cortina. – Umożliwiamy i prowadzimy dialog między przestrzenią, historią i odbiorcą – dodaje. Ta rozmowa wciąż się rozwija. Bo przyszłość meksykańskiego dizajnu leży w akceptacji lokalnych korzeni – technik, materiałów, symboli oraz historii – przy jednoczesnym otwarciu na globalne refleksje projektowe. 

 

ODNOWA PRZEZ PROJEKTOWANIE – Fernando Laposse

Rzemiosło, aktywizm i  dizajn łączą się w  służbie środowiska oraz lokalnych społeczności. Absolwent prestiżowej londyńskiej Central Saint Martins znany jest z tworzenia obiektów z naturalnych materiałów, takich jak liście kukurydzy, sizal czy trukwa. Jego najbardziej rozpoznawalnym dziełem jest Totomoxtle – fornir  powstający z barwnych liści meksykańskiej kukurydzy, który nie tylko promuje pracę miejscowych rzemieślników (przedstawicieli rdzennej ludności kraju), ale także wspiera bioróżnorodność i zachowanie rodzimych odmian tej rośliny. Prace Laposse’a prezentowano na międzynarodowych wystawach, m.in. na Triennale di Milano czy w Design Museum w Londynie, trafiły też do znakomitych kolekcji muzealnych w V&A i SFMOMA. (na zdjęciu głównym)

 

WSPÓŁCZESNE RYTUAŁY – EWE Studio 

Age Salajõe, Manuel Bañó i Héctor Esrawe (na zdjęciu ze stołkami z serii „Memoria”) w kolektywie EWE Studio rozwijają dizajn bliski sztuce użytkowej. Swoją oryginalną myśl projektową, radykalnie współczesną w formie, ściśle wiążą z meksykańskim dziedzictwem rzemieślniczym. Tworzą limitowane edycje obiektów o  czytelnej funkcji mebla do siedzenia, stolika, postumentu lub lampy, ale w niezwykle rzeźbiarskiej postaci. Inspirację czerpią z prekolumbijskich rytuałów religijnych i mitologii swojego kraju, a także ze specyfiki naturalnych materiałów. Współpracując z lokalnymi rzemieślnikami, eksplorują tradycyjne techniki obróbki drewna, kamienia, metalu i szkła, aby w ten sposób znaleźć nowoczesny język wyrazu. Swoje prace ewe Studio prezentowało na prestiżowych wystawach międzynarodowych, takich jak Zona Maco i Design Miami, gdzie pokazało m.in. lampy „Magma”. 

 

ewestudio_colorportrait_highresolution_rgb_photoby © alejandro ramírez orozcoAge Salajõe, Manuel Bañó i Héctor Esrawe z kolektywu EWE Studio (na zdjęciu ze stołkami z serii „Memoria”). Zdjęcie: Alejandro Ramírez Orozco. 

 

magmabrownsmall4_photoby © alejandro ramírez orozcoLampy „Magma” kolektywu EWE Studio. Zdjęcie: Alejandro Ramírez Orozco. 

 

 

DUCHOWA TOPOGRAFIA MEKSYKU – Mestiz

Studio Daniela Valero rozwija własną opowieść o  tożsamości. Projektant czerpie z dzieciństwa spędzonego w  północnych regionach kraju. Jak podkreśla, ukształtowało go tamtejsze tempo życia oraz otoczenie pełne ręcznie wykonanych przedmiotów codziennego użytku. Tradycje Aridoameryki (dzisiejszego pogranicza Meksyku i  USA) oraz Mezoameryki (ziem ciągnących się od środkowego Meksyku po Przesmyk Panamski) przekłada na dzisiejszy język formy. Valero podkreśla, że kieruje się ideą synkretyzmu – harmonijnego współistnienia zróżnicowanych wizji i technik – która przenika zarówno jego refleksje twórcze, jak i relacje z lokalnymi rzemieślnikami. Twórczość Valera to pełen szacunku dialog, łączący potrzebę ciągłości z zamiłowaniem do eksperymentowania.

 

m caracol 00-3 © leandro bulzzano„CARACOL TABLE”, rzeźbiarski stół zainspirowany formami kolonialnego baroku oraz meksykańską fauną, DANIEL VALERO wykonał we współpracy ze snycerzem Donem Javierem. Zdjęcie:  Leandro Bulzzano. 

 

mzt_2 © leandro bulzzanoFOTELE „CHIRIMOYO” mają kuliste nóżki wzorowane na owocu czerymoi i oparcia wyplecione z liści palmowych. Zdjęcie:  Leandro Bulzzano. 

 

FILOZOFIA PAMIĘCI – Gloria Cortina

Twórczość Glorii Cortiny wymyka się prostym kategoryzacjom, balansując na styku sztuki, dizajnu kolekcjonerskiego oraz filozoficznej refleksji nad czasem. Jej obiekty, jak sama mówi, nie powstają na chwilę, a raczej mają pomóc we wspominaniu wielu chwil. Artystka postrzega projektowanie jako narzędzie komunikacji – intelektualnej oraz emocjonalnej, a każde dzieło jako rozmowę, która powoli rozwija się i nabiera głębi. Inspiracje Cortina czerpie z mitologii, przyrody, architektury, ale to ludzi wskazuje jako swą największą fascynację. Wierzy, że współczesny meksykański dizajn staje się przestrzenią dla nowej definicji luksusu – zakorzenionego w rzemiośle, wspartego odwagą tworzenia ponadczasowych narracji, niosącego istotne znaczenia. 

 

gc © josé margaleff-Projektantka Gloria Cortina. Zdjęcie: José Margaleff.

 

n&s © alexandra fariasSZAFKA „NORTH AND SOUTH” wyróżnia się zdobieniami (tu w wersji mosiężnej), zainspirowanymi przez ptasie pióra. Zdjęcie: Alexandra Farias.

 

gu © michael calderwoodSTOLIK „THE GOLDEN UNIVERSE” z polerowanym blatem ze złocistego obsydianu jest niczym barwne zwierciadło. Zdjęcie: Michael Calderwood.

 

EMOCJONALNA NARRACJA – Joel Escalona

To jeden z najbardziej wyrazistych głosów współczesnego meksykańskiego dizajnu. Jego prace są świadectwem głębokiej refleksji nad rolą przedmiotów w ludzkim życiu. Łącząc wykształcenie z zakresu wzornictwa przemysłowego oraz sztuki współczesnej, Joel Escalona tworzy obiekty, które balansują między użytecznością a poetyką formy. Dizajn postrzega jako manifest, w którym funkcjonalność powinna się łączyć z wyzwaniem technologicznym oraz wymiarem symbolicznym. Bada napięcie między ruchem a emocją i stara się tworzyć rzeczy praktyczne, zarazem zdolne poruszyć odbiorcę na głębszym poziomie. Swe prace prezentuje w trakcie międzynarodowych wydarzeń zarówno wzorniczych (Salone del Mobile), jak i artystycznych (Art Basel).

 

/joel escalona — 2022 — 02  photo © mariana achachJoel Escalona ze stołkiem „NOVIEMBRE”. Zdjęcie: Mariana Achach.

 

the dark elegance of abstract black solid wood captured by escalona, still stand no102 - image by © joel escalona studio„MODERN TOTEM” wyróżniają graniaste krawędzie i spękana struktura opalanego drewna. Zdjęcie: Jjoel Escalona Studio. 

 

laws of motion by joel escalona for breuer photo  © mariana achach-Fotel „ACCELERATION” cechuje się łagodną prostotą form. By joel escalona for breuer photo. Zdjęcie: Mariana Achach.

 

Zobacz także: 

Cocksedge: Ciekawiła mnie niewidzialność

To będzie premiera roku. Innowacyjne kolekcje płytek Opoczno na Warsaw Home 2025

Wystawa „Regeneracja” – po Brukseli i Strasburgu przyszedł czas na Warszawę

 

 

 

Czytaj więcej