Z jednego brzegu Wisły na drugi można przejść w 6 minut. Most pieszo-rowerowy w Warszawie otwarty

Łączy Śródmieście z Pragą. Z jednego brzegu na drugi można przejść w 6 minut, a rowerem przejechać w 2. Po dwóch latach od rozpoczęcia prac otwarty został most pieszo-rowerowy w Warszawie - najdłuższy most pieszo-rowerowy w Polsce.

Z jednego brzegu Wisły na drugi można przejść w 6 minut. Most pieszo-rowerowy w Warszawie otwarty

Most ma 452 m. Przeprawa połączyła Bulwary Wiślane z Pragą-Północ na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Zdjęcie: Cezary Warś, um.warszawa.pl

Most ma być nowym symbolem Warszawy. Budowa trwała dwa lata. 28 marca po przeprawie po przeprawie  przeszli i przejechali na rowerach pierwsi użytkownicy.

Najdłuższy most w Polsce i jeden z najdłuższych na świecie

Most pieszo-rowerowy został zaprojektowany przez warszawską pracownię Schuessler Plan – na podstawie pracy magisterskiej Małgorzaty Dembowskiej – napisanej pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.  

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.

Stalowy most pomalowano farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Most ma długość 452 m i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki lub odpocząć na drewnianych siedziskach.

Trwa osobny przetarg na wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej. Równolegle jest też projektowana przebudowa ulicy Okrzei. Całe otoczenie ul. Okrzei ma uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określający funkcje i wygląd poszczególnych ulic. Będzie tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe – szersze i wygodne chodniki oraz mała architektura.

Zastanawiasz się, jak spędzisz świąteczny weekend w Warszawie? Wybierz się na spacer kładką.


Czytaj więcej