Wystawa „Secret Language” w Gunia Nowik Gallery. Prace czterech artystek uwikłane w język

Na wystawie „Secret Language” w warszawskiej Gunia Nowik Gallery prezentowane są prace czterech artystek mieszkających w Berlinie: Vanessy Disler (ur. w Toronto), Hannah Sophie Dunkelberg (ur. w Bonn), Ewy Partum (ur. w Grodzisku Mazowieckim) oraz Vanessy Safavi (ur. w Lozannie). Dla wszystkich wspólnym tematem stały się sposoby komunikacji. Zrozumienie i niezrozumienie, które może wywołać język. 

Wystawa „Secret Language” w Gunia Nowik Gallery. Prace czterech artystek uwikłane w język

Vanessa Disler, Hannah Sophie Dunkelberg, Ewa Partum, Vanessa Safavi, "Secret Language", 2024. Wystawa w Gunia Nowik Gallery w Warszawie. Zdjęcie: Katarzyna Legendź

Wystawę zwiedzać można w Gunia Nowik Gallery w Warszawie do 22 czerwca (od wtorku do soboty w godzinach 12 – 18). 

Projekt „Secret Language” porusza tematykę komunikacji, zrozumienia i nieporozumień w języku, który raz może być piękną poezją, a kiedy indziej stać się źródłem nienawiści. W pracach wszystkich artystek na różne sposoby wykorzystywane są tekst i kody. Twórczynie sięgają po litery, systemy i diagramy.

Hendrike Nagel o „Secret Language”

Wystawie towarzyszy esej historyczki sztuki i kuratorki Hendrike Nagel, który pozwala zgłębić temat podejmowany przez artystki.

Jak pisze Nagel: „Sekretny język może być językiem zrodzonym z braku i ciszy. Z bolesnej konieczności mówienia. Szukania swojego głosu. Może być to język, który musi potwierdzać swoją obecność w nieobecności. Który musi zająć przestrzeń, odzyskując dla siebie swoje ciało, swoje usta. Zarówno jako symbol mowy, jak i symbol autonomii ciała. Może to być język, który konstytuuje się jako głos przeciw uprzedmiotowieniu. Język bawiący się ideą tautologii, której ostatecznie się przeciwstawia, nie chcąc wzmacniać istniejących stereotypów. Może to być język, który nie jest ani czarny, ani biały. Który dodaje głębi i wprowadza niuanse. Wskazuje błędy klasyfikacyjne. Może to być język, który pozwala sobie jedynie na bycie własną fantazją. Który niszczy podziały, klas, kodeksów, retoryki i przepisów. Może to być język, który zawsze stara się nie być ani logiczny, ani racjonalny, ani linearny. Który nie wierzy w prawdę i rozum. Który nie jest uprzedmiotowiony i uogólniony. Może być subiektywnością, której nigdy nie uda się posiąść, pojąć ani rozpoznać. Jego wyobraźnia może być niewyczerpana, pełna indywidualnych konstytucji. Może zapętlić się w sobie. Może być obiegowym sposobem protestu.”

Vanessa Disler, Hannah Sophie Dunkelberg, Ewa Partum, Vanessa Safavi, "Secret Language", 2024. Wystawa w Gunia Nowik Gallery w Warszawie. Zdjęcie: Katarzyna Legendź

Vanessa Disler, Hannah Sophie Dunkelberg, Ewa Partum, Vanessa Safavi, "Secret Language", 2024. Wystawa w Gunia Nowik Gallery w Warszawie. Zdjęcie: Katarzyna Legendź

Vanessa Disler, Hannah Sophie Dunkelberg, Ewa Partum, Vanessa Safavi, "Secret Language", 2024. Wystawa w Gunia Nowik Gallery w Warszawie. Zdjęcie: Katarzyna Legendź

Vanessa Disler, Hannah Sophie Dunkelberg, Ewa Partum, Vanessa Safavi, "Secret Language", 2024. Wystawa w Gunia Nowik Gallery w Warszawie. Zdjęcie: Katarzyna Legendź

Vanessa Disler, Hannah Sophie Dunkelberg, Ewa Partum, Vanessa Safavi, "Secret Language", 2024. Wystawa w Gunia Nowik Gallery w Warszawie. Zdjęcie: Katarzyna Legendź

Vanessa Disler, Hannah Sophie Dunkelberg, Ewa Partum, Vanessa Safavi, "Secret Language", 2024. Wystawa w Gunia Nowik Gallery w Warszawie. Zdjęcie: Katarzyna Legendź

O artystkach 

Vanessa Disler 

Urodzona w 1987 roku w Vancouver.  Praktyka Disler koncentruje się głównie na malarstwie, eksplorując tematy abstrakcji, autorstwa i sygnatury w ramach modernistycznych. Jej podejście integruje elementy feminizmu i psychoanalizy, używając malarstwa do przetwarzania osobistych i subiektywnych doświadczeń. Jej portfolio obejmuje malarstwo gesturalne i rzeźby ze stali, często włączając motywy i symbole z pamięci kulturowej i osobistej historii.

Hannah Sophie Dunkelberg

Urodzona w 1987 roku w Bonn. Rzeźbiarka, studiowała na HfBK, Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Hamburgu i ukończyła studia na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie, UDK, gdzie studiowała u Manfreda Pernice. Spawanie, kucie i lakierowanie swoich prac wykonuje sama, a jej pracochłonna praktyka obejmuje użycie narzędzi przemysłowych i technik produkcyjnych. Zabawa kształtami i kolorami oraz wpływ popkultury stoją w kontraście z często ciężkimi, zimnymi materiałami (stal, aluminium, plastik). Interesuje ją relacja między tym, co realne a abstrakcyjne, a meble i inne domowe obiekty i materiały służą jako punkt wyjścia do eksperymentów. Mieszka i pracuje w Berlinie.

Ewa Partum

Urodzona w 1945 roku w Grodzisku Mazowieckim. Jest pionierką sztuki konceptualnej i feministycznej w Europie Środkowej i Wschodniej. Jej twórczość obejmuje interwencje w ciele, kino eksperymentalne, fotomontaże, instalacje i poezję wizualną. Wykształcenie zdobyła w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 70. początkowo badała językowe aspekty sztuki konceptualnej. Jej sztuka podejmowała dialogi z tradycyjnymi kanonami i tematyką feministyczną, podkreślając oryginalność kobiet i ograniczenia nakładane na kobiecą wolność. Jej prowokacyjne serie umieszczały jej nagą postać w kluczowych przestrzeniach miejskich, wyzywając normy społeczne. W latach 1972-77 prowadziła Galerię Adres w Łodzi, prezentującą i dokumentującą artystów konceptualnych. Od 1983 roku mieszka w Berlinie, koncentrując się na archiwizacji swojej twórczości i współzarządzaniu "muzeum ewy partum". Jej sztuka była prezentowana na ważnych wystawach i znajduje się w renomowanych kolekcjach na całym świecie, w tym w MoMA i Tate Modern. Mieszka i pracuje w Berlinie.

Vanessa Safavi

Urodzona w Lozannie. W 2003 roku studiowała w École Cantonale d`Art de Lausanne (ECAL), gdzie uzyskała dyplom z sztuk wizualnych. Rezydencje artystyczne wyznaczały kolejne etapy jej kariery. Oprócz działalności artystycznej, pracowała jako rejestratorka w Sekretariacie Stanu ds. Migracji w Bernie (2008-2010), co wpłynęło na jej badania nad kwestiami terytoriów, kolonizacji i przepływów migracyjnych. W 2018 roku podjęła studia na Uniwersytecie Sztuki i Wzornictwa w Genewie (HEAD), uzyskując tytuł magistra. Od lat 2010 Vanessa Safavi cieszy się uznaniem krytyków w Szwajcarii i za granicą. Wyróżniona w 2012 roku Nagrodą Illy, a następnie w 2019 roku Nagrodą Irène Raymond, jej prace są regularnie prezentowane w galeriach w Berlinie, Brukseli, Atenach, Londynie i Zurychu.


Czytaj więcej