Wystawa prac Poli Dwurnik w Krupa Gallery we Wrocławiu
Pola Dwurnik znana jest z odważnego podejścia do narracji malarskiej i portretu. Artystka umiejętnie opowiada za pomocą obrazu o relacjach emocjonalnych i społecznych. W swojej solowej wystawie „Nowa choreografia Alcyny”, którą od 15 listopada będzie można oglądać we wrocławskiej Krupa Gallery, Dwurnik analizuje złożoną relację człowieka ze zwierzętami, proponując nową wizualną interpretację tej relacji, odrzucającą antropocentryzm i uprzedmiotowienie zwierząt.
Pola Dwurnik, “Nowa choreografia Alcyny: Rozdział 4, Alcyna ze słoniami w sukni z borsuków za Richardem Avedonem”, olej na płótnie, 227,5x292cm, 2024, fot. Daniel Ożga, dzięki uprzejmości artystki
Pomocna w tym okazuje się powracającą w twórczości artystki fikcyjna postać Alcyny z eposu rycerskiego Ludovica Ariosta. Niegdyś zła czarownica i władczyni egzotycznej wyspy, na najnowszych obrazach artystki przeistacza się we współodczuwającą i uważną członkinię zwierzęcej wspólnoty.
Prezentowane na wystawie prace są emanacją wewnętrznej przemiany artystki, która odchodzi od tradycyjnych, konserwatywnych wyobrażeń o zwierzętach, które do tej pory uosabiały ludzkie cechy i opowiadały ludzkie historie. „Nowa choreografia Alcyny” oddaje im głos.
Pola Dwurnik, "Alcyna z trzema lisami (autoportret)", olej na płótnie, 61x89cm, 2024, fot. Daniel Ożga, dzięki uprzejmości artystki
Wystawa we wrocławskiej Krupa Gallery czerpie inspiracje z historii malarstwa, fotografii i literatury. Dwurnik śmiało przekształca klasyczne motywy, tworząc własny język wizualny, pełen nowych znaczeń i metafor. „Nowa choreografia Alcyny” to blisko 30 dzieł Poli Dwurnik wykonanych w różnych technikach – od monumentalnych obrazów olejnych, przez kolaże i gwasze po formy rzeźbiarskie. Większą jej część stanowią nowe prace powstałe w 2024 roku. Prezentacji towarzyszy instalacja dźwiękowa skomponowana przez Daniela Ożgę.
Dla odbiorców znających twórczość Poli Dwurnik, „Nowa choreografia Alcyny” to świetna okazja do przyjrzenia się ewolucji jej sztuki. Z kolei dla nowych widzów, wystawa będzie doskonałym wprowadzeniem do świata artystki, pełnego złożonych znaczeń i nowych kontekstów.
Motywy zwierzęce na obrazach Poli Dwurnik
Dobrym przykładem jest monumentalne płótno „Ostatni rozdział: Suche trawy” nawiązujący do krajobrazów Anselma Kiefera i pejzażu Vincenta van Gogha „Pole pszenicy z krukami” (1890). Na pierwszy rzut oka na obrazie widzimy drogę wśród traw i zbóż, ale wystarczy się lepiej przyjrzeć, by zauważyć, że kłosy i polne rośliny to tak naprawdę głowy nosorożców, lisów, jaszczurek, zajęcy i innych zwierząt. Ponad nimi szeleszczą na wietrze, niczym badyle ostu, chude szyje żyraf.
Pola Dwurnik, „Nowa choreografia Alcyny: Ostatni rozdział: Suche trawy za Anselmem Kieferem”, olej na płótnie, 228x292,5cm, 2024, fot. Daniel Ożga, dzięki uprzejmości artystki
Na wystawie nie zabraknie również chętnie podejmowanego przez Polę Dwurnik motywu lisa. Na szczególną uwagę zasługuje obraz „Lis nr 4”, który przedstawia, w dużym przybliżeniu lisią twarz – artystka przygląda się lisiej mimice tak, jak portretuje się ludzi: z uważnością i czułością.
Pola Dwurnik, "Lis nr 4", olej na płótnie, 100x73cm, 2024, fot. Daniel Ożga, dzięki uprzejmości artystki
Otwarcie wystawy „Nowa choreografia Alcyny” w Krupa Gallery we Wrocławiu nastąpi 15 listopada 2024. Wystawa potrwa do 14 lutego 2025 roku.
Zobacz też:
- Muzeum Współczesne Wrocław. Historia, godziny otwarcia, bilety, zbiory
- Helen Cafe we Wrocławiu. Miejsce spotkań wypełnione roślinami
- 5 najpiękniejszych polskich ogrodów botanicznych. Tu odpoczniesz od miejskiego zgiełku