Wystawa Aliny Szapocznikow w Ravensburgu. Na ekspozycji ponad 80 rzeźb i grafik

Od 15 marca do 6 lipca niemiecka publiczność będzie miała okazję odkryć fascynujący świat twórczości Aliny Szapocznikow, dzięki zorganizowanej w Muzeum Sztuki w Ravensburgu wystawie „Körpersprachen” (niem. Mowa ciała).

Wystawa Aliny Szapocznikow w Ravensburgu. Na ekspozycji ponad 80 rzeźb i grafik

Widok wystawy "Alina Szapocznikow: Körpersprachen" w Kunstmuseum w Ravensburgu, 2025. Zdjęcie: Wynrich Zlomke

Alina Szapocznikow w Kunstmuseum w Ravensburgu

Alina Szapocznikow (1926-1973) bez wątpienia jest jedną z najbardziej fascynujących i nowatorskich artystek XX wieku. W swoich pracach graficznych i rzeźbiarskich podejmowała temat ciała i kruchości ludzkiego istnienia.

Dzięki wnikliwej analizie i badaniom nad nowymi materiałami jak poliester, poliuretan oraz eksperymentowaniu z formą, znacząco przyczyniła się do rozwoju rzeźby. Do jej najbardziej znanych prac nalezą odlewy wrażliwych części ciała (najczęściej własnych), takich jak usta, piersi czy brzuchy.

Alina Szapocznikow dla ELLE w pracy nad swoim dziełem Grands Ventres, Querceta Quarries, IT, 1968, © VG Bild-Kunst, Bonn 2025, Archiwum Aliny Szapocznikow, dzięki uprzejmości The Estate of Alina Szapocznikow. Zdjęcie: Roger Gain

Wystawa „Alina Szapocznikow: Körpersprachen” w Kunstmuseum w Ravensburgu prezentuje ponad 80 rzeźb i rysunków Aliny Szapocznikow powstałych od połowy lat 50. do początku lat 70. Wystawa skupia się na pokazaniu odchodzenia artystki od tradycyjnych rzeźb figuralnych i ewolucję w kierunku „objets maladroits” („niezgrabnych przedmiotów”), określenia, którego artystka używała w odniesieniu do swoich późniejszych prac.

Alina Szapocznokow "Sculpture-lampe XI", 1970. T&C Collection. © VG Bild-Kunst, Bonn 20205. Dzięki uprzejmości The Estate of Alina Szapocznikow/Galerie Loevenbruck, Paryż/Hauser & Wirth. Zdjęcie: Fabrice Gousset

Alina Szapocznikow, "Goldfinger", 1965. Muzeum Sztuki, Łódź. © VG Bild-Kunst, Bonn 2025. Dzięki uprzejmości The Estate of Alina Szapocznikow/Galerie Loevenbruck, Paryż / Hauser & Wirth. Zdjęcie: Fabrice Gousset

Alina Szapocznikow "Bez tytułu", ok. 1971-72. Kolekcja prywatna, Paryż. C VG Bild-Kunst, Bonn 2025. Dzięki uprzejmości The Estate of Alina Szapocznikow/Galerie Loevenbruck, Paryż / Hauser & Wirth. Zdjęcie: Fabrice Gousset

***

Wystawa powstała we współpracy z Musée de Grenoble oraz dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie oraz Instytutu Polskiego w Düsseldorfie (Polnisches Institut Düsseldorf).

 

Zobacz też: 


Czytaj więcej