Atelier z widokiem
Widokiem z 30. piętra zachwyca – ponad dachami Paryża można podziwiać malownicze zachody słońca. "Moje mieszkanie... więc ma charakter manifestu", zwierza się projektant wnętrz Alexandre Deshayes. Jego głównym problemem na początku projektowania tego wnętrza była architektura z lat 70-tych, którą opisuje jako "pozbawioną historii, funkcjonalności i bez wyrazu". Architekt początkowo miał trudności ze znalezieniem inspiracji na aranżację. W końcu porównał układ przestrzeni z XIX-wiecznymi dwupoziomowymi pracowniami artystów. Były pomyślane w taki sposób, że w cześci dolne znajdowała się pracowania, a w górnej sypialnia i łazienka.
Znajdujemy się na 30. piętrze, z którego widok na panoramę Paryża jest wyjątkowy. Liczne okna wpuszczają mnóstwo światła. W głębi: współczesna sofa Pillow Sofa (Muller Van Severen), inspirowana latami 80. i mniej popularna niż bardziej znane modele z tego samego okresu. Wokół zabytkowego stolika kawowego Tulip, stołek Berger autorstwa Charlotte Perriand (Cassina) i stołek Senoufo z lat 60-tych. Zdjęcie: Agathe Tissier.
Wyrafinowane podejście
Alexandre Deshayes całkowicie przerobił układ wnętrza. Wszystko, co można było usunąć, zlikwidował, pozostawiając jedynie konstrukcję nośną. Na dole projektant stworzył wejście z toaletą dla gości i zrezygnował z korytarza, aby stworzyć dużą, otwartą część dzienną składającą się z salonu i kuchni. Tę ostatnią można otwierać lub zamykać dzięki dużemu składanemu szklanemu przepierzeniu. Na piętrze stworzył duży podest, na którym zainstalował biuro. W głównej sypialni przeniósł ściany garderoby, aby ustawić łóżko naprzeciwko wieży Eiffla. Następnie stworzył coś, co nazywa jednostką łazienkową: „Mogłem zaplanować dwie łazienki, ale zdecydowałem się na jedno duże pomieszczenie z wanną i prysznicem, w którym można maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Inspiracja pochodzi z Japonii: siadasz, myjesz się, a potem bierzesz kąpiel...".
Wycięte okna tworzą ponadwymiarowy witraż, który wpuszcza słońce przez cały dzień. Zdjęcie: Agathe Tissier.
Biel i światło
W tym podniebnym mieszkaniu ważną rolę odgrywa naturalne światło. Ten element to cecha charakterystyczna wszystkich projektów Alexandre`a Deshayesa, a tutaj wykorzystuje ją w pełni dzięki mobilnym ściankom działowym oraz szklanym przegrodom, które przepuszczają światło do pomieszczeń w głębi. „Stosuję też dużo bieli – mówi – ponieważ przy dużej ilości światła jest to najlepszy sposób, aby dać promieniom słońca pełne pole do popisu o każdej porze dnia. Gdy niebo staje się różowe lub pomarańczowe, biel tworzy spokój.
W tym dwupoziomowym mieszkaniu jest mało mebli lub są one zintegrowane z białymi ścianami. Wszystkie meble mają swoją funkcją: papierowe lampy Isamu Noguchi zmiękczają światło, podczas gdy żyrandole Mullera Van Severena redukują je do najprostszej formy. Jest też modułowa, współczesna sofa, również autorstwa Mullera Van Severena, inspirowana latami 80. i stosunkowo mało znana. W kuchni znajduje się mały, prosty stół autorstwa Pierre`a Chapo, a w salonie drewniane kubiki firmy A.S.L. jako stoliki kawowe. Ich twórcy inspirowali się planami filmowymi i studiami fotograficznymi. „Mogą one być używane do wszystkiego i dobrze pasują do idei warsztatu, która przenika projekt".
Kuchnia otwiera się i zamyka całkowicie dzięki szklanym drzwiom w formie akordeonu, co stanowi praktyczne oddzielenie pomieszczeń podczas gotowania lub używania stołu jako drugiego biura. Zabudowa kuchenna została wykonana na zamówienie z drewna, lustra i marmuru Arabescato. Marmur ciągnie się między urządzeniami, od blatu roboczego po kredens i aż po krańce ściany i podłogi. Lampy sufitowe 1 i 3 (Muller Van Severen). Zdjęcie: Agathe Tissier.
Wybór materiałów
Schody wykonane są z metalu, bez centralnego słupka, ale ze stalową balustradą. W kuchni zastosowano marmur Arabescato w połączeniu z drewnem i lustrem. Dolna szafka jest inspirowana starymi kredensami. Zabytkowy parkiet pochodzi z drugiej ręki i ciąganie się przez całą kuchnię i salon, co optycznie powiększa przestrzeń.
Stół T40 z kaczymi nogami Pierre Chapo i krzesła J77 (Hay). Mosiężna lampa wisząca (Alexandre Deshayes). Lustro to pamiątka rodzinna. Zdjęcie: Agathe Tissier.
Stary parkiet pochodzi ze studia tanecznego. Kuchenka (Lacanche). Krany (Waterworks). Lampy sufitowe 1 i 3 (Muller Van Severen) nad blatem kuchennym. Zdjęcie: Agathe Tissier.
Szklane drzwi prowadzą z salonu na korytarz. W tle schody ze stalową balustrad . Na pierwszym planie fotel Ghost autorstwa Paoli Navone (Gervasoni) i postument Applebox (ASL Paris). Przed szklanymi drzwiami znajduje się stołek (IKEA), a za szybą zabytkowa lampa syryjska z dmuchanego szkła.
Zdjęcie: Agathe Tissier.
Klatka schodowa za dnia jest oświetlona naturalnym światłem, a w nocy trzema lampami sufitowymi 1,2 i 3 autorstwa Muller Van Severen (Valerie Object). Zdjęcie: Agathe Tissier.
Gabinet można łatwo przekształcić w sypialnię dla gości lub dzieci. Dwie lampy Tolomeo autorstwa Michele De Lucchi stoją na drewnianym stole pokrytym powlekanym płótnem, wykonanym na zamówienie przez Alexandre`a Deshayesa. Za nimi lampa podłogowa Akari BB3-33S autorstwa Isamu Noguchi (wszystkie trzy Artemide). Zdjęcie: Agathe Tissier.
W sypialni zamontowano zabytkowy grzejnik. Stolik nocny to stolik kawowy przywieziony z Maroka. Obok lampa podłogowa (BTC Original). Karnisz na miarę (Caravane Paris). Zasłony i pościel (Merci). Zdjęcie: Agathe Tissier.
Drzwi do sypialni są wykonane z ryflowanego szkła, aby wpuścić światło do korytarza. Obok sekretarzyka autorstwa Pierre`a Paulina (Paulin, Paulin, Paulin) znajduje się krzesło Colette Gueden, znalezione na pchlim targu w Saint-Ouen. Zdjęcie: Agathe Tissier.
Dwie małe, staromodne umywalki z Corianu Ottocento (Agappe) zanurzają nas w świat XIX-wiecznej pracowni artysty. Tapware (Waterworks). Lampa sufitowa AIM autorstwa Ronana i Erwana Bouroullec (Flos). Zdjęcie: Agathe Tissier.
Alexandre Deshayes zaprojektował łazienkę jako jednostkę kąpielową, z prysznicem we włoskim stylu i japońskim onsenem. Jest wyłożona płytkami systemowymi (Dtile) z efektem marmuru Arabescato na półce. Wanna Ottocento (Agape). Krany (Waterworks). Ręczniki (Merci). Zdjęcie: Agathe Tissier.
Widok z lotu ptaka na salon i miasto w pomarańczowym świetle zachodzącego słońca. Zdjęcie: Agathe Tissier.
Po lewej wieża Montparnasse, po prawej wieża Eiffla. Zdjęcie:: Agathe Tissier.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AF France.
Zobacz też: