Województwo łódzkie ma nowe logo. Wylała się na nie fala krytyki

Na początku lutego województwo łódzkie zaprezentowało swoje nowe logo. Identyfikacja wizualna, która w zamyśle twórców ma się odwoływać do folkloru województwa oraz twórczości Katarzyny Kobro, nie wszystkim przypadła do gustu.

Województwo łódzkie ma nowe logo. Wylała się na nie fala krytyki

Nowe logo województwa łódzkiego wg projektu dr Izabeli Jurczyk ze Studia Design. Zdjęcie: mat. pras.

Nowe logo województwa łódzkiego

Najnowsze logo województwa łódzkiego zaprojektowała dr Izabela Jurczyk (Design Studio / Instytut Projektowania Graficznego łódzkiej ASP). Architekturę logo stanowi linearna typografia połączona z figurami geometrycznymi: niebieskim prostokątem, żółtym trójkątem i czerwonym kwadratem.

Jak możemy przeczytać na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, nowy system identyfikacji wizualnej inspiruje się m.in. twórczością awangardową Katarzyny Kobro oraz folklorem ziemi łódzkiej. „Paleta barw została zainspirowana kolorystyką herbu województwa oraz kolorami występującymi w Kompozycjach Przestrzennych autorstwa Katarzyny Kobro”.

Nowe logo woj. łódzkiego. Zdjęcie: mat. pras.

Oprócz tego, każdej wykorzystanej w logo figurze geometrycznej i jej barwie została przypisana symbolika, o której możemy przeczytać na stronie UMWŁ:

„KWADRAT symbolizuje wiele różnych wartości, takich jak stabilność, uczciwość, a także bezpieczeństwo i pewność siebie. Jest odzwierciedleniem stałości, równowagi i regularności; TRÓJKĄT to symetria i równowaga, które czynią go doskonałym symbolem harmonii i równowagi w życiu. To figura reprezentująca połączenie ciała, umysłu i ducha, za to PROSTOKĄT jest symbolem procesu. Opisuje konkretne zadania i działania”.

A kolory? W zamyśle twórców poszczególne barwy wykorzystane w nowym logo oznaczają:

„CZERWIEŃ jako barwa żywa, dobrze widoczna, działająca pobudzająco. To kolor życia i silnych emocji; NIEBIESKI - symbol samodoskonalenia się i zasobów finansowych. Stymuluje nas do działania; ŻÓŁTY poprawia nastrój i zwiększa poczucie własnej wartości, pobudza do myślenia. Jest kolorem pewności siebie i optymizmu, dopełnia logo, dodając mu pozytywnego charakteru”.

Ale jeśli myślicie, że to koniec ukrytych znaczeń łódzkiego logo, to jesteście w błędzie. Istotnym elementem jest również litera „Ó”. Zapis tej litery odnosi się do centralnego położenia łódzkiego województwa nie tylko w Polsce, ale i Europie. Z kolei przecinające literę linie w założeniu mają symbolizować „dobrze skomunikowane autostrady i drogi szybkiego ruchu, logistykę (np. Terminal multimodalny Zduńska Wola – Karsznice), woj. łódzkie jako centrum rozwoju nauki i kultury z wszystkim jej ważnymi ośrodkami”.

Nowe logo woj. łódzkiego na czarnym tle. Zdjęcie: mat. pras.

Nowa identyfikacja wizualna województwa łódzkiego spotkała się z mieszanym odzewem zarówno internautów, jak i światem designu czy marketingu. Obserwując dyskusję toczącą się wokół łódzkiego logo, nietrudno odnieść wrażenie, że przeważają jednak negatywne głosy.

Chyba najdotkliwiej skrytykowano sygnet, czyli pojedynczy symbol graficzny wykorzystywany czasem zamiast pełnego logo. Nowy sygnet łódzkiego województwa opiera się na wspomnianej literze „Ó”. Gdy jego jako pierwszego zaprezentowano w mediach społecznościowych, internauci nie zostawili na nim suchej nitki, twierdząc, że jest zupełnie nieczytelny.

Sygnet nowego logo woj. łódzkiego. Zdjęcie: mat. pras.

Ponadto, przeciwnicy projektu powątpiewają, czy nowa identyfikacja wizualna będzie zrozumiała dla osób spoza Łodzi  – logo ewidentnie czerpie z tradycji sztuki awangardowej i to jest czytelne dla mieszkańców stolicy województwa, ale jeśli chodzi o elementy folkloru z regionów województwa łódzkiego, to wg przeciwników projektu, trudno jest się ich tu dopatrzeć.

 

Zobacz też: 

Czytaj więcej