Design that Educates Awards to międzynarodowy konkurs, który wskazywać ma najlepsze pomysły i realizacje o wyraźnym aspekcie edukacyjnym. Jak tłumaczą organizatorzy z gliwickiej fundacji LAKA, to projekty, które wyróżnia potencjał zmiany naszych zachowań – a tym samym świata – nawet jeśli proces ten miałby przebiegać stopniowo i w sposób subtelny. W jury tegorocznej, siódmej już edycji, znaleźli się wybitni eksperci, m.in. Toyo Ito, Doriana Fuksas, Rainer Mahlamäki, założyciel i redaktor naczelny portalu ArchDaily David Basulto oraz polski architekt Peter Kuczia, jeden z pomysłodawców konkursu.
– Wiele nagród z dziedziny architektury czy dizajnu docenia i promuje „piękno” projektów. W przypadku Design Educates Awards chcieliśmy pójść o krok dalej. Nie zależy nam wyłącznie na estetycznych i dopracowanych technicznie projektach – oczekujemy czegoś, co oferuje prawdziwą wartość dodaną. Chcemy korzyści o długoterminowym znaczeniu, które uwzględniają rosnącą złożoność naszego życia, zarówno obecnie, jak i w przyszłości – tłumaczy Kuczia.
Biblioteka Oodi w Helsinkach (proj. ALA Architects). Zdjęcie: Kuvio
Najciekawsze projekty wybrano w trzech kategoriach: Architectural design, Product design i Universal design. W ten sposób doceniono m.in. prototypownię Instytutu Zaawansowanej Architektury Katalonii (IAAC), zrealizowaną przez studentów przy użyciu robota, centrum edukacyjne Komera dla młodych kobiet w Rwinkwavu w Rwandzie (proj. BE_Design), biustonosz „U·Bra” dla kobiet po mastektomii czy pawilon Crclr Hut w Berlinie (proj. Beta Realities) pomyślany jako „w pełni demontowalny bank materiałów wielokrotnego użytku”.
Centrum edukacyjne dla młodych kobiet w Rwinkwavu (proj. BE_Design). Zdjęcie: Bruce Engel
Grand Prix zdobyła biblioteka Oodi w Helsinkach (proj. ALA Architects). Budynek, który „na nowo definiuje przestrzeń publiczną jako żywą platformę edukacyjną” powstał na stulecie niepodległości Finlandii. Podzielono go na trzy strefy zajmujące kolejne kondygnacje: publiczny i pełen aktywności parter, stanowiący przedłużenie placu przed budynkiem, zlokalizowaną na ostatnim, drugim piętrze bibliotekę z malowniczym widokiem na miasto oraz usytuowaną pomiędzy przestrzeń wielofunkcyjną, z pracowniami warsztatowymi i laboratoriami edukacyjnymi.
Prototypownia Instytutu Zaawansowanej Architektury Katalonii (IAAC). Zdjęcie: Adrià Goula
Nagrody Design Educates Awards 2025 zostały wręczone 19 września podczas międzynarodowej konferencji Architecture in Foyer, zorganizowanej przez Politechnikę Warszawską. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. prof. Thomas Schroepfer z Singapuru, prof. Roger Riewe z Grazu, Hadi Teherani z Hamburga oraz prof. Thomas Auer z renomowanej firmy Transsolar. – Ogromną przyjemnością było dla nas powitać międzynarodową społeczność AiF w Warszawie. Politechnika Warszawska to idealne miejsce, gdzie nauka, praktyka i różnorodność kulturowa spotykają się w jednym miejscu – mówiła Ewelina Gawell, współkuratorka i gospodyni warszawskiej edycji. Po uhonorowaniu zwycięskich projektów otwarto także wystawę nagrodzonych prac i zaprezentowano towarzyszącą tegorocznej edycji publikację książkową.
Kuratorzy wydarzenia AiF w Warszawie: Ewelina Gawell i Peter Kuczia. Zdjęcie: AiF Warsaw
Fragment wystawy prezentującej tegorocznych laureatów Design that Educates Awards. Zdjęcie: AiF Warsaw Zdjęcie: AiF Warsaw
Laureaci konkursu Design that Educates Awards 2025. Zdjęcie: AiF Warsaw
Zobacz też:
- „W zrównoważonym rozwoju nie chodzi o technologię, lecz o projekt architektoniczny”. Mario Cucinella w rozmowie z AD
- Liu Jiakun: najważniejsze realizacje zdobywcy Pritzkera
- Stiuki na żelbecie, czyli o odbudowie zabytków