Sugestywny, miękki brąz
Tak kolor Mocha Mousse został określony w informacji prasowej, ma on odwoływać się do naszego pragnienia komfortu, bo nawiązuje do barwy smakowitej czekolady, kawy i kakao. Najważniejsze zdjęcie w komunikacie to zresztą zdjęcie deseru, który wygląda na aksamitny i rozpływający się w ustach. Czy kolor, który dobrze kojarzy się naszemu podniebieniu, przeniknie do otoczenia? Natalia Malarska, założycielka wyróżnionego na liście AD100 2025 La Folie Studio, tak podsumowuje obecność Mocha Mousse na piedestale: „Być może wybór koloru roku 2025 podyktowany jest światem, który nas teraz otacza – potrzebujemy bezpieczeństwa i taki też jest ten kolor – bezpieczny. Z całą przyjemnością użyję go jako przytulnego, przyjemnego dla oka tła dla bardziej wyrazistych elementów. Mojego serca jednak do projektowania nie podrywa i być może adekwatnie do swojej nazwy, powinien zostać głównie tam, gdzie jego miejsce, tj. w kawie…”
Dlaczego wpisuje się w trendy
Nie mamy wątpliwości, że Mocha Mousse idealnie wpasowuje się w modę na wnętrza utrzymane w kolorach ziemi i beżach. Do tego wydaje się stworzony – zobaczymy go zapewne na tapicerkach, ścianach i ich fragmentach, jako wykończenie mebli wykonywanych na zamówienie. Świetnie będzie czuł się w otoczeniu beżu, stonowanej zieleni, a także wielu mocniejszych odcieni brązu. Coraz częściej słyszy się głosy dotyczące tego, że wszystko na świecie staje się o wiele mniej kolorowe (to osobny, ale bardzo ciekawy temat) i wybranie Mocha Mousse to potwierdza.
Kolor roku Mocha Mousse a moda
Czy znacie już terminy quiet luxury (cichy luksus) lub styl old money (stare pieniądze)? Opisują style ubierania się, który opierają się na klasyce, prostocie i (najczęściej) stonowanych kolorach. Ważne jest w nich też wybieranie najwyższej jakości materiałów i perfekcja wykończenia. Wspomniane wyżej określenia nie odnoszą się w zasadzie do żadnego trendu, bo są ich zaprzeczeniem – chodzi w nich o ponadczasowość i klasykę. Marki przywoływane à propos quiet luxury to Loro Piana, Brunello Cucinelli czy Max Mara. I one kolory zbliżone do Mocha Mousse już dawno stosowały. Kolor Mocha Mousse błyskawicznie pojawi się w sieciówkach, które styl quiet luxury i old money od dawna lansują nazywając go trendem (pomijają też element jakości tkanin i starannego wykończenia...).
Natychmiast ruszyła sprzedaż najnowszych gadżetów. są też notesy! Zdjęcie: materiały prasowe Pantone.
Dlaczego właśnie Pantone?
To nie jest jedyna firma, która opracowała ustandaryzowany wzornik kolorów, ani pierwsza, która nadała kolorom nazwy. Dlaczego to właśnie Pantone stał się autorytetem w tej dziedzinie? Eksperci Pantone ds. kolorów z Pantone Color Institute przeczesują świat w poszukiwaniu nowych inspiracji kolorystycznych. Działania „łowców trendów kolorystycznych” to dokumentowanie zjawisk z różnych dziedzin i szukanie twórczych postaci – designerów, projektantów mody, ale też artystów lansujących kolory i ich odcienie. Jak odbywają się wybory? Pantone organizuje w jednej z europejskich stolic tajne spotkania przedstawicieli grup zajmujących się standardami kolorystycznymi w różnych krajach. Po dwóch dniach prezentacji i debat wybierają oni kolor – gwiazdę kolejnego roku.
Jak to się zaczęło
Dawno, dawno temu firma Pantone była zwykłą firmą poligraficzną i działała pod inną nazwą. Pracujący w niej od lat 50-tych ub. wieku Lawrence Herbert, technik drukarski i chemik z wykształcenia, zauważył powtarzający się problem. Klienci zamawiający druk, np. plakatów, nie umieli precyzyjnie określić kolorów. Syn Lawrenca Herberta, Richard opowiedział po latach, że próbką koloru był czasem odcięty kawałek krawata! W 1963 roku Lawrence opracował rozwiązanie, czyli Pantone Matching System. To był sposób na standaryzację reprodukcji kolorów, by kopie drukowane idealnie odpowiadały oryginałom, niezależnie od urządzenia drukującego. Pantone uzyskał poparcie producentów farb dla swojego standardu kolorów, najpierw w Stanach Zjednoczonych, a później w Europie i Azji. Pantone Color Institute działa od 1986 roku, a w 1994 po raz pierwszy oferuje przewodnik po trendach kolorystycznych dla przedsiębiorców.
Propozycja tkanin, które dobrze zagrają z Mocha Mousse. Zdjęcie: materiały prasowe Pantone.
Jak się wiedzie poprzednim „kolorom roku”?
Różnie! Nie przyjmują się z taką samą siłą. Kolor roku 2013 – Emerald, czyli szmaragdowa zieleń rzeczywiście pojawił się w przestrzeniach i mnóstwo kawiarnie objawiało się nam po metamorfozach z kanapami właśnie w tym odcieniu, oczywiście aksamitnymi. Viva Magenta z roku 2023, czyli czerwień z domieszką niebieskiego, też była wyjątkowo wdzięczna i sprawdziła się w przestrzeniach użyteczności publicznej i we wnętrzach prywatnych. Pierwszym kolorem, ogłoszonym w 1999 roku, był Cerulean Blue – po polsku pięknie zwany modrym. Nie zrobił ponadczasowej kariery na wielką skalę.
Zobacz także:
AD100 2025 - lista najważniejszych architektów i projektantów z Polski i ze świata
Nowe prace współczesnych artystów w zbiorach Pawilonu Czterech Kopuł we Wrocławiu
Ikona dizajnu lat 80. w nowej odsłonie. Yrjö Kukkapuro odtworzył swoje eksperymentalne krzesło