Jedno spojrzenie na ten dom wystarczy, aby zamarzyć o dniach relaksu, spotkań z przyjaciółmi i wygrzewaniu się na słońcu. Wrażenie robi jego oryginalny układ skoncentrowany wokół trzech dziedzińców: „Pierwszy nawiązuje do życia toczącego się na wiejskim placu w cieniu drzew. Drugi, przypomina impluvium, czyli w domu rzymskim prostokątny basen w posadzce atrium, a trzeci ogród warzywny – pełen aromatycznych roślin, taki jak kiedyś w klasztorach”, mówią projektanci z Twobo, studia odpowiedzialnego za ten projekt w Gironie.
Greckie i rzymskie ruiny Empúries, „w których architektura pojawia się jako ślad, pustka i związek z miejscem”, są jednym z głównych odniesień w projekcie. Zdjęcie: José Hevia.
Zewnętrzne portyki tworzą niezbędną strukturę zapewniającą cień, aby zagwarantować komfortową temperaturę. Zdjęcie: José Hevia.
Pokoje ozmieszczone są wokół dziedzińców, w niezależnych pawilonach, lekkich, których konstrukcja zapewnia cyrkulację powietrza. „Jest to architektura, której przyświeca duch wędrówki i nawiązując do mobilności” – wyjaśniają twórcy tej koncepcji. „Ten dom zbudowany jest z większej ilości powietrza niż materii, dzięki zastosowaniu lekkich elementów: ceramicznych krat, szkła, stali i drewna, które tworzą architekturę bryzy, cieni, światła, drzemek i śmiechu” – śmiało stwierdzają autorzy projektu.
Kolorowe płytki nadają przestrzeni zabawny charakter. Zdjęcie: José Hevia.
Teb dom naprawdę został zaprojektowany, by się nim dzielić i cieszyć. Zamieszkują go historyk sztuki i reżyser, którzy poznali pracę studia, kiedy z ich usług korzystali ich znajomi. „ Dla inwestorów ten budynek mam być drugim domem, w którym będą spędzali czas z rodziną i przyjaciółmi. Poprosili nas, by stworzyć dom okalający stół na świeżym powietrzu, witający przybyszy”, opowiada ekipa Twobo.
Nad umywalką i żółtym blatem rozciąga się widok na stół. Kran z kolekcji Nu firmy Roca. Zdjęcie: José Hevia.
W efekcie końcowym widać nie tylko inspiracje greckimi i rzymskimi willami znajdującymi się w pobliskim Empúries, ale też słynnymi eksperymentalnymi kalifornijskimi domami typu Case Study i kojarzoną z nimi wizją nowoczesnego życia. Dzięki tym konotacjom dom w Gironie jest absolutnie wyjątkowy. Wielką rolę odegrała także nieskrępowana wyobraźnia i wiedza architektów z Twobo. Na zaniedbanym terenie wzniesiono niebanalny dom – zarówno pod względem projektu, jak i wykończenia.
Tabela została stworzona ad hoc na potrzeby projektu. Zdjęcie: José Hevia.
„Ten dom skłania do przebywania na zewnątrz. Można powiedzieć, że jest to prawie dom na świeżym powietrzu, z grillem, stołem i zacienionymi miejscami do siedzenia. Faktyzcmie, aby przejść z jednego pawilonu do drugiego, trzeba przejść przez dziedzińce i wyjść z pomieszczeń” – podsumowują projektanci z Twobo. „Chodzi o to, by poczuć bliskość wody, roślinności i bryzy. Architektura sprzyja temu, bo jest transparentna, zastosowano też wiele szkła, połączono wnętrze z zewnętrzem”.
Żaluzje tworzą „skórę”, która reguluje temperaturę i dostęp światła. Zdjęcie: José Hevia.
Teren, na którym znajduje się dom, był wcześniej nieużytkiem, a materiały wykorzystane do konstrukcji domu mają nadać mu charakter. Wcześniej nie było tu prawie nic. „Materiały mają odnosić się do wrażeń dotykowych, do tego, co znajduje się tu w zasięgu ręki ”, wyjaśniają przedstawiciele biura. Z tego powodu użyto kawałków gliny z Cerámica Ferrés, tradycyjnej fabryki dachówek znajdującej się kilka kilometrów dalej.
Minimalistyczna kuchnia wykonana jest ze stali nierdzewnej. Zdjęcie: José Hevia.
Mimo pozornej surowości, w domu nie brakuje ciepła. Sama architektura tworzy przytulny mały, zamknięty w ramy świat, ponieważ trzy dziedzińce są otoczone charakterystyczną ścianą z surowego betonu. Chroni to przestrzeń przed północnymi wiatrami i ciekawskimi spojrzeniami, jednocześnie kadrując najpiękniejsze widoki, które można zobaczyć w starannie zaplanowanych w murze otworach.
Lampa autorstwa Preben Fabricius & Jørgen Kastholm, Nordisk Solar. Zdjęcie: José Hevia.
Sofa została wykonana na zamówienie. Zdjęcie: José Hevia.
Drewniane sufity dodają ciepła całości. Zdjęcie: José Hevia.
Główny dom ma dwie kondygnacje. Zdjęcie: José Hevia.
Obudowany na niebiesko komin jest nawiązaniem do zewnętrznego grilla, który ma podobny kształt i kolor. Zdjęcie: José Hevia.
Biblioteka i przestrzeń magazynowa. Zdjęcie: José Hevia.
Okna tej sypialni wychodzą na portyk otaczający basen. Zdjęcie: José Hevia.
Widok na sypialnię z łazienką w tle. Zdjęcie: José Hevia.
Główna sypialnia. Zdjęcie: José Hevia.
Duże drzewo górujące nad dziedzińcem. Zdjęcie: José Hevia.
Łazienka jest otwarta na zewnątrz. Zdjęcie: José Hevia.
Widok z kuchni na basen i jadalnię na świeżym powietrzu. Zdjęcie: José Hevia.
Tak wygląda główny dom z zewnątrz. Zdjęcie: José Hevia.
Dom ma powierzchnię 300 metrów kwadratowych. Zdjęcie: José Hevia.
Ceramiczne kraty, drewniane panele, stalowe konstrukcje i duże szklane obudowy to materiały, które definiują konstrukcję. Zdjęcie: José Hevia.
Otwory w betonowej ścianie kadrują widoki. Zdjęcie: José Hevia.
Wewnątrz naturalnego basenu znajdują się rośliny. Zdjęcie: José Hevia.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Spain.
Zobacz także:
Plac Centralny w Warszawie: rozplanowanie zieleni przypominało tu grę w statki
Futurystyczne osiedle mieszkaniowe w Meksyku inspirowane wieżą Babel
Anish Kapoor zaprojektował stację metra w Neapolu. Inspiracją była m.in. „Boska Komedia” Dantego