Gra kontrastów
W samym sercu dorzecza rzeki Guadarrama imponująca współczesna, wolnostojąca willa ożyła dzięki interwencji projektanta Iñigo Iriarte. Wyzwanie, przed którym stanął, brzmiało – przekształcić imponującą architekturę w dom, który jest ciepły, uniwersalny i głęboko związany z naturą. „Główną misją było stworzenie domu, który odzwierciedla osobowość klientów i jednocześnie integruje się z otoczeniem”, wyjaśnia Iriarte. Od czarnej fasady, pokrytej metalowymi prętami, po wnętrza wykończone naturalnymi materiałami, cały projekt opiera się na ciągłym dialogu między kontrastami.
Kuchnia została zaprojektowana wokół rzeźbiarskiej wyspy z drewna, ceramiki i żelaza. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Nowy układ
Zmiana struktury wnętrza była kluczowa, ponieważ nowy układ koncentruje się wokół centralnego dziedzińca, który łączy kuchnię, jadalnię i salon w świetlisty pasaż. To właśnie w kuchni geometryczna wyspa stała się głównym bohaterem dzięki wyjątkowo oryginalnej formie, uzyskanej poprzez zastosowanie drewna, ceramiki i żelaza. Z kolei szafki ścienne zostały ukryte za tapicerowanymi glinianymi panelami. „Chcieliśmy, aby każda z przestrzeni miała swoją funkcję w codziennym życiu rodziny”, mówi projektant.
Czarna fasada, owinięta metalowymi prętami, wznosi się jak rzeźba. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Sztuka nie jest tylko dodatkiem
Materiały odgrywają istotną rolę: glina urozmaica powierzchnię, reguluje wilgotność i wizualnie łączy się z otoczeniem, podczas gdy naturalne drewno wprowadza wymiar emocjonalny, który łagodzi linie bryły architektonicznej. „Chcieliśmy, aby dom oddychał naturą”, mówi Iriarte. Sztuka wzmacnia emocjonalną narrację domu. Dzieła takie jak obraz Antonio Madre, rzeźby Zuriarraina lub żywe prace Egi.Ka współistnieją z meblami zaprojektowanymi na zamówienie, takimi jak rzeźbiarski stół opracowany wspólnie z Unai Gabilondo. „Sztuka nie jest dodatkiem – jest częścią emocjonalnej architektury przestrzeni”, mówi twórca tego wnętrza.
Masywna, monolityczna fasada głównego wejścia jest pokryta matową czernią i wtapia się w krajobraz. Czysta geometria bryły została podkreślona poziomymi liniami i ciągłymi powierzchniami. Wspornikowy taras na górnym piętrze podkreśla horyzontalność kompleksu i generuje cienie, które łagodzą madryckie upały. Zdjęcia: Daniel Schäfer.
Funkcjonalność i ciągłość wizualna
Górne piętro to prywatna część, w której znajduje się główna sypialnia z garderobą, kąciki zabaw dla dzieci a także gabinety do pracy. Dom został zaprojektowany tak, aby rozwijać się wraz z jego mieszkańcami. Basen podkreśla kształt willi, a jednocześnie stanowi radosną plamę kolorystyczną w ogrodzie.
Zewnętrzny komin zintegrowany z czarną ścianą wyznacza punkt spotkań, a także strefę przejściową pomiędzy wnętrzem domu a ogrodem. Jego stonowana, liniowa konstrukcja podkreśla bryłę elewacji. To przytulne i funkcjonalne miejsce spotkań jest idealne na nieformalne kolacje, spotkania lub po prostu cieszenie się ciszą i spokojem. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Spójna całość
„Ten dom jest jak kameleon, wyjątkowy i charyzmatyczny. Są w nim kontrasty i harmonia, elementy brutalistyczne i miękkie tapicerki, rzeźby wyłącznie ozdobne i rzeźby – meble. Ten dom jest jednocześnie wyrafinowany i głęboko ludzki”, podsumowuje Iriarte. Rezultatem jest spójny projekt, w którym architektura, wystrój wnętrz, sztuka i krajobraz są zintegrowane we wspólnej narracji. Dom, w którym każda decyzja, od najbardziej widocznej rzeźby po najbardziej intymny zakątek, służy idei: żyć dobrze, żyć pięknie.
Więcej detali z zakątków domu zaprojektowanego przez Iñigo Iriarte:
Wnętrze willi ozdabiają m.in. rzeźby Pablo Zuriarraina z podstawą z karbonizowanego drewna i elementami z dmuchanego szkła w różnych formatach. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Ceramiczne kandelabry zaprojektowane przez Yagoba Egizabala stoją na wyspie kuchennej zbudowanej według koncepcji studio Iñigo Iriarte. Czapla z brązu została zakupiona w Veluto. W tle wisi kolorowy obraz w formacie XXL namalowany przez Antonio Madre. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Marmurowe, metalowe i drewniane półki zostały zaprojektowane przez studio Iñigo Iriarte. Na jednej z nich stoi różowa metalowa rzeźba wykonana przez Corné Nuham dla Veluto. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Stół z drewna Unai Gabilondo zaprojektowany przez Iñigo Iriarte. Lampa sufitowa Nanómetro. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
W salonie na podwieszanym drewnianym regale stoi neonowa rzeźba stworzona przez Egi.ka. Kandelabry zostały zakupione na pchlim targu. Stoły modułowe wykonane z lustrzanego szkła i marmuru. Na pierwszym planie widać sofę z metalową podstawą i niestandardową tapicerką. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Metalowy stojak na rowery zostałzaprojektowany przez studio Iñigo Iriarte. Stół i krzesła są od Veluto. Lampa stołowa Atollo to projekt Vico Magistretti dla Oluce. Szklane elementy pochodzą od Veluto. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Aksamitny zagłówek oraz stół X.04 zostały zaprojektowany przez studio Iñigo Iriarte. Kinkiety z mosiężnym wykończeniem są od marki Veluto. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Umywalka została zaprojektowana przez studio Iñigo Iriarte i wykonana przez firmę Porcelanosa, baterie to marka Noken. W tle stoi rzeźba projektu Corné Nuham ze stali Corten. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Drewniana toaletka zaprojektowana przez studio Iñigo Iriarteświetnie wygląda w połączeniu z lustrem z Zara Home i siedziskiem od HK living. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Łazienka z mikrocementu z bateriami i wieszakami na ręczniki od CEA ITALIA. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Przed willą w ogrodzie znajduje się basen, a obok niego stoi rzeźba wykonana przez Veluto. Metalowy stół stojący na tarasie został zaprojektowany przez Iñigo Iriarte. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Wnętrze sypialni z meblami i zagłówkami zaprojektowanymi przez Iñigo Iriarte. Na regale stoi rzeźba KuBox projektu Ricarda Ramóna. Obraz w formacie XL został namalowany przez Malen Aguirre. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Metalowa czapla jest od Veluto. Drewniany i szklany totem zostały zaprojektowany przez Pabla Zuriarraina. Rzeźba **Harruts III** stoi na lustrzanej podstawie od Veluto. Zdjęcie: Daniel Schäfer.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Spain.
Zobacz także:
Dom, który jest jak terapia. Projektantka stworzyła w czterech ścianach kojący azyl
Zabytkową stodołę połączono z nowoczesną dobudówką. W środku wzrok przykuwa drewniany sufit