Powrót do korzeni
Dla architektki Amé Venter, założycielki studia AMÉ Architects z siedzibą w Kapsztadzie, zaprojektowanie wnętrza zabytkowego szwedzkiego domu było wyjątkowym doświadczeniem. „Moje południowoafrykańskie dziedzictwo nie jest czymś, do czego odnoszę się wprost w mojej pracy, ale to ono ukształtowało moją wrażliwość i intuicję”, mówi. „Moją bazą jest design południowoafrykański – odnoszę się z szacunkiem do rzemiosła, niedoskonałości, prostych form i materii. W Skandynawii światło jest bardziej stonowane, a odcienie są znacznie chłodniejsze niż te, z jakimi się wychowałam, ale przy tym projekcie musiałam sobie z tym poradzić”.
Widok na jezioro. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Projekt, o którym mowa, to posiadłość Eknäs Gård położona na północny wschód od Sztokholmu. Została zbudowana pod koniec XVIII wieku i składa się z eleganckiego dworku z dwoma gościnnymi skrzydłami, otoczonego bujnymi ogrodami i z dostępem do wody. To miejsce było symbolem mistrzostwa szwedzkiej architektury, szybko stało się rajem dla artystów – wielu z nich uwieczniło jego piękno na płótnie. Niedawno Eknäs Gård zostało przekształcone się w stadninę, ale do dziś właśnie tu spotyka się sztuka i natura, a nowy właściciel zlecił studio Venter delikatną renowację całości.
Widok na zabudowania od strony dziedzińca. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Wcześniej Venter zaprojektowała na południu Francji inny dom klienta , a on był pierwszą osobą, która powierzyła jej zarówno projektowanie wnętrz, jak i architektury. W przypadku tego historycznego szwedzkiego domu nie było prawie żadnego briefu. Projekt opierał się całkowicie na wzajemnym zaufaniu. „Chciałam odnieść się do tego miejsca z uważnością i uszanować kontekst — dziedzictwo domu, jego atmosferę i język architektoniczny”, wyjaśnia Venter. „Naprawdę pociągała mnie prostota przestrzeni oraz jej ponadczasowość i dusza. Nie chodziło o narzucanie stylu, tylko o ujawnienie istoty tego, czym dom już był”.
Widok na ogród zimowy. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Budynki były w dobrym stanie, więc postanowiono ich nie zmieniać, ale skupić się na wystroju i modernizacji obszarów zewnętrznych. „Chcieliśmy stworzyć połączenie między główną willą a ogrodem, co osiągnęliśmy poprzez stworzenie nowych basenów, tarasów wychodzących z domu i pięknej nowej oranżerii”, kontynuuje Venter, która współpracowała ze znanym szwedzkim architektem krajobrazu Ulfem Nordfjellem przy zmianie otoczenia domu. „Mieliśmy cudowną synergię i wiele się od siebie nauczyliśmy, mimo że pochodzimy z różnych światów i mamy różne wizje”, relacjonuje. Salon na świeżym powietrzu zdaje się niemal stapiać z naturą – znalazły się tu kanapy Minotti z kremową tapicerką, drewnem i elementami wikliny, a także zielone poduszki pasujące do liści. Również przeszklona oranżeria dyskretnie wpisuje się w styl posiadłości i pozostaje w zgodzie z jej tradycyjną architekturą.
Widok na salon. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Wnętrza również potraktowano w bardzo subtelny sposób. „Dla mnie to, co wyróżnia Szwecję to spokój i niemal srebrzyste światło – czułam, że moja praca projektowa powinna być bardzo cicha i ugruntowana w tradycji tego miejsca”, wspomina Venter. „Cokolwiek zbyt odważnego i wyrazistego nie pasowałoby do tej przestrzeni. Chłodny szary odcień krajobrazu, kamienie, niebo i drewno mają barwy, które znalazły się we wnętrzu. Skupiliśmy się na patynie i przyjemnych w dotyku naturalnych materiałach: jest tu dużo postarzanego drewna, brązu, kamienia”.
Stonowane kolory w hallu. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Współczesne i zabytkowe meble zostały ze sobą swobodnie zestawione, ale dobrano je z najwyższą starannością. „Każdy element musiał mieć swoje miejsce: są tu wyraziste obiekty, takie jak rzeźbiarskie stoły, ale chcieliśmy, aby każdy wyglądał tak, jakby znajdował się tutaj od zawsze. Podjęliśmy również świadomy wysiłek, aby zrównoważyć proporcje: nie każda ściana musiała być wypełniona, a czasami pustka w pomieszczeniu jest tym, co się sprawdza”.
Współczesne przedmioty zostały zestawione z zabytkowymi meblami. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Venter podeszła do projektu bez pośpiechu: „Wcale nie jestem minimalistką, ale projektując każdy kolejny pokoj, zastanawiam się trzy, cztery razy, czy naprawdę potrzebujemy danego przedmiotu, czy też jest zbędny”. Rezultat jest pełen harmonii i autentyczny, a przestrzenie emanują pozytywną energią, ale nie są zatłoczone. „Pociągają mnie rzeczy, które nie tylko mają mocny efekt wizualny, ale opowiadają historię i zachęcają do emocjonalnego rezonansu”, podsumowuje projektantka. „W tym domu nie chodziło o wypełnianie pomieszczeń, ale o komponowanie ich w celu znalezienia równowagi”.
Architekt krajobrazu Ulf Nordfjell zaprojektował ogrody z wykorzystaniem rodzimej flory i elementów takich jak granit, stal i drewno, tworząc krajobraz, który szanuje lokalne środowisko. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Zbudowany w 1776 roku dwór Eknäs Gård znajduje się na malowniczej wyspie Lidingö pod Sztokholmem. Sąsiadują z nim dwa skrzydła dla gości. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Oranżeria jest nowym dodatkiem do nieruchomości projektu Amé Venter, która współpracowała z projektantem krajobrazu Ulfem Nordfjellem. Jej przeszklone przestrzenie płynnie wtapiają się w krajobraz. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Niestandardowa sofa dzienna w oranżerii została zaprojektowana przez AMÉ Architects i znajduje się przed nowoczesnym kominkiem. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
W jadalni: stół Synapse projektu Massimo Castagna dla Henge i fotele Crown firmy Massproductions. Lampa wisząca Snowflake to zabytkowe dzieło Paavo Tynella, a rzeźba ścienna Silver Emulsion jest projektu Jamesa Kendalla Higginsa. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Biurko projektu Vincenzo De Cotiis w głównej sypialni na tle grafiki Jeana-Michela Basquiata. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Główny apartament z francuskim fotelem w stylu Art Déco. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Lampy Hans-Agne Jakobsson Model B-195 stoją przy łóżku w apartamencie głównym. Pościel jest marki Le Cuona. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Zabytkowe krzesła Kangaroo projektu Pierre`a Jeannereta i stół Copal projektu Ewe Studio dodają salonowi ciepła. Rzeźba głowy byka jest wykonana przez Hervé Salgado z Galerie Patrick Fourtin. Grafika na ścianie to dzieło Struana Teague. Lampa podłogowa Liseron marki Liaigre. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Projektantka wnętrz Amé Venter w jadalni. Stół Carole jest projektu Michela Amara, a waza Kohiki została wykonana przez Shiro Tsujimurę. Lampa wisząca Gaia firmy Ochre. Na ścianie praca Jakoba Gasteigera z Richeldis Fine Art. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Ciepłe materiały wypełniają salon: brązowy stolik kawowy, szklano-stalowa lampa ścienna Magma i marmurowa lampa podłogowa Estela są projektu Ewe Studio. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Dzieła Andersa Leonarda Zorna (po lewej) i Petera Bearda (po prawej) wiszą po obu stronach drzwi w salonie. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Antyczny gliniany byk stoi na regulowanym stole grzybkowym BCW firmy Blackman Cruz. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
W kuchni stary holenderski modernistyczny futon został obity nową tapicerką i ozdobiony poduszkami, użyto tkanin de Le Cuona i Pierre Frey. Krzesła barowe Cab zostały zaprojektowane przez Mario Belliniego dla Cassina. Wazon i drewniana taca pochodzą ze Studio Oliver Gustav. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Kanapy Minotti na tarasie. Kolorach łączą się z krajobrazem. Marmurowy stół Altar #8 to dzieło Ewe Studio, a lampy podłogowe Monsieur Tricot zostały zaprojektowane przez Ilii Eckhardta dla Tribu. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Middle East.
Zobacz także:
Aranżacja stuletniej willi w stylu hiszpańskim
Rustykalna willa z pięknymi wnętrzami w kolorze koniaku i kasztanów