Udana renowacja starej rezydencji pod Sztokholmem

W idyllicznej XVIII-wiecznej posiadłości Eknäs Gård południowoafrykańska architektka Amé Venter stworzyła dom, który jest hołdem dla powściągliwej estetyki Skandynawii.

Autor Amy Bradford

Zdjęcia Emma Jude Jackson
Udana renowacja starej rezydencji pod Sztokholmem

Widok na zimowy ogród znajdujący się na rozległej posiadłości. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

Powrót  do korzeni

Dla architektki Amé Venter, założycielki studia AMÉ Architects z siedzibą w Kapsztadzie, zaprojektowanie wnętrza zabytkowego szwedzkiego domu było wyjątkowym doświadczeniem. „Moje południowoafrykańskie dziedzictwo nie jest czymś, do czego odnoszę się wprost w mojej pracy, ale to ono ukształtowało moją wrażliwość i intuicję”, mówi. „Moją bazą jest design południowoafrykański – odnoszę się z szacunkiem do rzemiosła, niedoskonałości, prostych form i materii. W Skandynawii światło jest bardziej stonowane, a odcienie są znacznie chłodniejsze niż te, z jakimi się wychowałam, ale przy tym projekcie musiałam sobie z tym poradzić”.

 

Willa w SkandynawiiWidok na jezioro. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Projekt, o którym mowa, to posiadłość Eknäs Gård położona na północny wschód od Sztokholmu. Została zbudowana pod koniec XVIII wieku i składa się z eleganckiego dworku z dwoma gościnnymi skrzydłami, otoczonego bujnymi ogrodami i z dostępem do wody. To miejsce było symbolem mistrzostwa szwedzkiej architektury, szybko stało się rajem dla artystów – wielu z nich uwieczniło jego piękno na płótnie. Niedawno Eknäs Gård zostało przekształcone się w stadninę, ale do dziś właśnie tu spotyka się sztuka i natura, a nowy właściciel zlecił studio Venter delikatną renowację całości.

 

Willa w SkandynawiiWidok na zabudowania od strony dziedzińca. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Wcześniej Venter zaprojektowała na południu Francji inny dom klienta , a on był pierwszą osobą, która powierzyła jej zarówno projektowanie wnętrz, jak i architektury. W przypadku tego historycznego szwedzkiego domu nie było prawie żadnego briefu. Projekt opierał się całkowicie na wzajemnym zaufaniu. „Chciałam odnieść się do tego miejsca z uważnością i uszanować kontekst — dziedzictwo domu, jego atmosferę i język architektoniczny”, wyjaśnia Venter. „Naprawdę pociągała mnie prostota przestrzeni oraz jej ponadczasowość i dusza. Nie chodziło o narzucanie stylu, tylko o ujawnienie istoty tego, czym dom już był”.

 

Willa w SzwecjiWidok na ogród zimowy. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Budynki były w dobrym stanie, więc postanowiono ich nie zmieniać, ale skupić się na wystroju i modernizacji obszarów zewnętrznych. „Chcieliśmy stworzyć połączenie między główną willą a ogrodem, co osiągnęliśmy poprzez stworzenie nowych basenów, tarasów wychodzących z domu i pięknej nowej oranżerii”, kontynuuje Venter, która współpracowała ze znanym szwedzkim architektem krajobrazu Ulfem Nordfjellem przy zmianie otoczenia domu. „Mieliśmy cudowną synergię i wiele się od siebie nauczyliśmy, mimo że pochodzimy z różnych światów i mamy różne wizje”, relacjonuje. Salon na świeżym powietrzu zdaje się niemal stapiać z naturą – znalazły się tu kanapy Minotti z kremową tapicerką, drewnem i elementami wikliny, a także zielone poduszki pasujące do liści. Również przeszklona oranżeria dyskretnie wpisuje się w styl posiadłości i pozostaje w zgodzie z jej tradycyjną architekturą.

 

Willa w Szwecji Widok na salon. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Wnętrza również potraktowano w bardzo subtelny sposób. „Dla mnie to, co wyróżnia Szwecję to spokój i niemal srebrzyste światło – czułam, że moja praca projektowa powinna być bardzo cicha i ugruntowana w tradycji tego miejsca”, wspomina Venter. „Cokolwiek zbyt odważnego i wyrazistego nie pasowałoby do tej przestrzeni. Chłodny szary odcień krajobrazu, kamienie, niebo i drewno mają barwy, które znalazły się we wnętrzu. Skupiliśmy się na patynie i przyjemnych w dotyku naturalnych materiałach: jest tu dużo postarzanego drewna, brązu, kamienia”.

 

Willa w SzwecjiStonowane kolory w hallu. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Współczesne i zabytkowe meble zostały ze sobą swobodnie zestawione, ale dobrano je z najwyższą starannością. „Każdy element musiał mieć swoje miejsce: są tu wyraziste obiekty, takie jak rzeźbiarskie stoły, ale chcieliśmy, aby każdy wyglądał tak, jakby znajdował się tutaj od zawsze. Podjęliśmy również świadomy wysiłek, aby zrównoważyć proporcje: nie każda ściana musiała być wypełniona, a czasami pustka w pomieszczeniu jest tym, co się sprawdza”.

 

Willa w SzwecjiWspółczesne przedmioty zostały zestawione z zabytkowymi meblami. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Venter podeszła do projektu bez pośpiechu: „Wcale nie jestem minimalistką, ale projektując każdy kolejny pokoj, zastanawiam się trzy, cztery razy, czy naprawdę potrzebujemy danego przedmiotu, czy też jest zbędny”. Rezultat jest pełen harmonii i autentyczny, a przestrzenie emanują pozytywną energią, ale nie są zatłoczone. „Pociągają mnie rzeczy, które nie tylko mają mocny efekt wizualny, ale opowiadają historię i zachęcają do emocjonalnego rezonansu”, podsumowuje projektantka. „W tym domu nie chodziło o wypełnianie pomieszczeń, ale o komponowanie ich w celu znalezienia równowagi”. 

 

Willa w SzwecjiArchitekt krajobrazu Ulf Nordfjell zaprojektował ogrody z wykorzystaniem rodzimej flory i elementów takich jak granit, stal i drewno, tworząc krajobraz, który szanuje lokalne środowisko. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiZbudowany w 1776 roku dwór Eknäs Gård znajduje się na malowniczej wyspie Lidingö pod Sztokholmem. Sąsiadują z nim dwa skrzydła dla gości. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiOranżeria jest nowym dodatkiem do nieruchomości projektu Amé Venter, która współpracowała z projektantem krajobrazu Ulfem Nordfjellem. Jej przeszklone przestrzenie płynnie wtapiają się w krajobraz. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiNiestandardowa sofa dzienna w oranżerii została zaprojektowana przez AMÉ Architects i znajduje się przed nowoczesnym kominkiem. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

Willa w SzwecjiW jadalni: stół Synapse projektu Massimo Castagna dla Henge i fotele Crown firmy Massproductions. Lampa wisząca Snowflake to zabytkowe dzieło Paavo Tynella, a rzeźba ścienna Silver Emulsion jest projektu Jamesa Kendalla Higginsa. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiBiurko projektu Vincenzo De Cotiis w głównej sypialni na tle grafiki Jeana-Michela Basquiata. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiGłówny apartament z francuskim fotelem w stylu Art Déco. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiLampy Hans-Agne Jakobsson Model B-195 stoją przy łóżku w apartamencie głównym. Pościel jest marki Le Cuona. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiZabytkowe krzesła Kangaroo projektu Pierre`a Jeannereta i stół Copal projektu Ewe Studio dodają salonowi ciepła. Rzeźba głowy byka jest wykonana przez Hervé Salgado z Galerie Patrick Fourtin. Grafika na ścianie to dzieło Struana Teague. Lampa podłogowa Liseron marki Liaigre. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Projektantka wnętrz Amé VenterProjektantka wnętrz Amé Venter w jadalni. Stół Carole jest projektu Michela Amara, a waza Kohiki została wykonana przez Shiro Tsujimurę. Lampa wisząca Gaia firmy Ochre. Na ścianie praca Jakoba Gasteigera z Richeldis Fine Art. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiCiepłe materiały wypełniają salon: brązowy stolik kawowy, szklano-stalowa lampa ścienna Magma i marmurowa lampa podłogowa Estela są projektu Ewe Studio. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiDzieła Andersa Leonarda Zorna (po lewej) i Petera Bearda (po prawej) wiszą po obu stronach drzwi w salonie. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiAntyczny gliniany byk stoi na regulowanym stole grzybkowym BCW firmy Blackman Cruz. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiW kuchni stary holenderski modernistyczny futon został obity nową tapicerką i ozdobiony poduszkami, użyto tkanin de Le Cuona i Pierre Frey. Krzesła barowe Cab zostały zaprojektowane przez Mario Belliniego dla Cassina. Wazon i drewniana taca pochodzą ze Studio Oliver Gustav. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Willa w SzwecjiKanapy Minotti na tarasie. Kolorach łączą się z krajobrazem. Marmurowy stół Altar #8 to dzieło Ewe Studio, a lampy podłogowe Monsieur Tricot zostały zaprojektowane przez Ilii Eckhardta dla Tribu. Zdjęcie: Emma Jude Jackson.

 

Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Middle East.

 

Zobacz także: 

Aranżacja stuletniej willi w stylu hiszpańskim

Otoczona starodrzewiem willa na Śląsku. Ocalający to, co dawne - projekt Olgi Kurek z AMOK Architecture

Rustykalna willa z pięknymi wnętrzami w kolorze koniaku i kasztanów

 

Czytaj więcej