Wspólne sploty – wystawa tkaniny artystycznej
Tematyka kilkudziesięciu prac wyselekcjonowanych przez kuratorkę Claudię Kudinovą podkreśla znaczenie tytułowych „wspólnych splotów”, zarówno w sztuce polskich przedstawicieli i przedstawicielek tkaniny artystycznej – Zofii Butrymowicz, Jolanty Owidzkiej, Wojciecha Sadleya i Małgorzaty Żerwe – jak i pochodzących z Rumunii – Ritzi i Petera Jacobich, Klary Biro Jeczy i Magdy Ziman, oraz niemieckiej twórczyni Christy Jeitner. Wspólne sploty dotyczą nie tylko zastosowania materiałów i technik, ale również wspólnych warunków, w jakich powstawały te formy artystyczne w krajach należących przed rozpadem ZSRR do tzw. bloku wschodniego.
Zofia Butrymowicz, Bukiety, 1963,wełna, len, 125 x 151 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM
Wykorzystując tkaninę artystyczną – a więc medium, które po wojnie dążyło do zerwania z wizerunkiem tradycyjnej, ludowej sztuki dekoracyjnej, wspomniane twórczynie i twórcy potrafili skutecznie podważać postulaty socrealizmu obowiązujące w sztuce tamtych czasów, przede wszystkim malarstwie.
- W ten sposób – zauważa kuratorka Claudia Kudinova – używając specyficznych materiałów, technik, form i kolorów, sztuka włókna stworzyła przestrzeń dla estetycznych interwencji i eksperymentów z modernistycznymi tendencjami abstrakcyjnymi.
Jolanta Owidzka, Radość, 1978, wełna, len, sizal, miedź, 156 x 230 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM
Wojciech Sadley, Pontyfix Maximus, 1976, naturalne włókna, 250 x 100 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM
Jednak prezentowana wystawa wychodzi poza tak pojmowany modernistyczny kontekst, koncentrując się na „wspólnych splotach”, nowatorskim podejściu do sztuki włókna, które łączy powojenną twórczość artystów i artystek z Europy Wschodniej. Nacisk na bezpośrednie, zmysłowe doświadczanie dzieła jest istotnym elementem awangardowego podejścia do sztuki włókna, która wyzwoliła się od folklorystycznych i dekoracyjnych konotacji.
Wystawę „Common threads” realizowana we współpracy Op ENHEIM z berlińską Galerie Volker Diehl będzie można oglądać do 24 listopada. W dniu otwarcia, 23 października, wstęp na wystawę będzie bezpłatny, a galeria będzie czynna do godziny 20:00.
Ritzi i Peter Jacobi, Owalna poduszka, 1968–69, włosie kozie, włosie końskie, sizal, 110 x 80 x 70 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM
Ritzi i Peter Jacobi, Mobilna tkanina, 1968/69, żywica poliestrowa, bawełna, włókno kokosowe, włosie kozie, sizal, 180 x 40 x 30 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Fot. Marcus Schneider. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM