Tkanina jako nośnik treści i znaczenia. Wystawa „Common threads” we wrocławskim OP ENHEIM

Już od 23 października we wrocławskim OP ENHEIM będzie można oglądać nowatorskie prace artystów z Polski, Rumunii i byłej NRD, tworzących tkaniny artystyczne. Tytuł wystawy „Common threads” nawiązuje do wspólnych wątków w sztuce włókna powstałej od powojennego okresu lat 60. aż do dnia dzisiejszego.

Tkanina jako nośnik treści i znaczenia. Wystawa „Common threads” we wrocławskim OP ENHEIM

Wystawa "Common threads", 23.10-24.11.2024. Zdjęcie: materiały prasowe

Wspólne sploty – wystawa tkaniny artystycznej

Tematyka kilkudziesięciu prac wyselekcjonowanych przez kuratorkę Claudię Kudinovą podkreśla znaczenie tytułowych „wspólnych splotów”, zarówno w sztuce polskich przedstawicieli i przedstawicielek tkaniny artystycznej – Zofii Butrymowicz, Jolanty Owidzkiej, Wojciecha Sadleya i Małgorzaty Żerwe – jak i pochodzących z Rumunii – Ritzi i Petera Jacobich, Klary Biro Jeczy i Magdy Ziman, oraz niemieckiej twórczyni Christy Jeitner. Wspólne sploty dotyczą nie tylko zastosowania materiałów i technik, ale również wspólnych warunków, w jakich powstawały te formy artystyczne w krajach należących przed rozpadem ZSRR do tzw. bloku wschodniego.

Zofia Butrymowicz, Bukiety, 1963,wełna, len, 125 x 151 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

Wykorzystując tkaninę artystyczną – a więc medium, które po wojnie dążyło do zerwania z wizerunkiem tradycyjnej, ludowej sztuki dekoracyjnej, wspomniane twórczynie i twórcy potrafili skutecznie podważać postulaty socrealizmu obowiązujące w sztuce tamtych czasów, przede wszystkim malarstwie.

- W ten sposób – zauważa kuratorka Claudia Kudinova – używając specyficznych materiałów, technik, form i kolorów, sztuka włókna stworzyła przestrzeń dla estetycznych interwencji i eksperymentów z modernistycznymi tendencjami abstrakcyjnymi.

Jolanta Owidzka, Radość, 1978, wełna, len, sizal, miedź, 156 x 230 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

Wojciech Sadley, Pontyfix Maximus, 1976, naturalne włókna, 250 x 100 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

Jednak prezentowana wystawa wychodzi poza tak pojmowany modernistyczny kontekst, koncentrując się na „wspólnych splotach”, nowatorskim podejściu do sztuki włókna, które łączy powojenną twórczość artystów i artystek z Europy Wschodniej. Nacisk na bezpośrednie, zmysłowe doświadczanie dzieła jest istotnym elementem awangardowego podejścia do sztuki włókna, która wyzwoliła się od folklorystycznych i dekoracyjnych konotacji.

Wystawę „Common threads” realizowana we współpracy Op ENHEIM z berlińską Galerie Volker Diehl będzie można oglądać do 24 listopada. W dniu otwarcia, 23 października, wstęp na wystawę będzie bezpłatny, a galeria będzie czynna do godziny 20:00.

Ritzi i Peter Jacobi, Owalna poduszka, 1968–69, włosie kozie, włosie końskie, sizal, 110 x 80 x 70 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

 

Ritzi i Peter Jacobi, Mobilna tkanina, 1968/69, żywica poliestrowa, bawełna, włókno kokosowe, włosie kozie, sizal, 180 x 40 x 30 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Fot. Marcus Schneider. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

 

 

 


Czytaj więcej