Teatralny przegląd na marzec. 11 nowych spektakli, które warto zobaczyć

Soczyste komedie i sztuki kipiące emocjami - wszystko to znajdziemy w marcowym repertuarze teatrów. Na co warto się wybrać? Oto 11 spektakli nowych i tych, które premierowo będzie można zobaczyć już za moment.

 Teatralny przegląd na marzec. 11 nowych spektakli, które warto zobaczyć

Kadr ze spektaklu "Czego nie widać", Teatr Komedia w Warszawie. Zdjęcie: Dawid Stube

W marcu na deskach teatralnych w wielu polskich miastach zobaczymy znakomite premiery i wiele nowości, które niedawno pojawiły się w repertuarach. Wybraliśmy spośród nich kilka propozycji. Interesująco zapowiadają się także premiery kinowe w marcu i nowości w bibliotece platformy Netflix. 

Teatr Komedia w Warszawie

"Czego nie widać" Michaela Frayna, reż. Piotr Cieplak

23 lutego swoją premierę w Teatrze Komedii miał spektakl "Czego nie widać". To mistrzowska farsa ojca gatunku Michaela Frayna w reżyserii Piotra Cieplaka. Kipiąca komizmem sztuka brytyjskiego dramatopisarza wraca na scenę Teatru Komedia po 36 latach! 

W spektaklu poznajemy perypetie prowincjonalnej, objazdowej grupy teatralnej przygotowującej się do premiery przedstawienia. Podczas pracy wszystko idzie nie tak. Scenografia się wali, z drzwi wypadają klamki, aktorzy nie pamiętają tekstu. Twórcy prą jednak w bólach i nadziei, że również tym razem się uda. Walczą o coś więcej niż spektakl, bo teatr to przecież nie przedsiębiorstwo, a przedsięwzięcie życia.

- To świat małych spraw, drobnych, upierdliwych dramatów. I to są właśnie sprawy ludzi. Dlatego nie śmiejemy się z bohaterów, my im współczujemy. Ale ich katastrofy są tak naprawdę wyzwalające, oni triumfują. Ta sztuka, oprócz tego, że bardzo dobrze napisana i śmieszna, jest po prostu "pojednująca" - opowiada reżyser.

W spektaklu występują: Eliza Borowska, Sławomir Grzymkowski/Tomasz Sapryk, Oskar Hamerski, Adam Ferency, Anna Smołowik/Justyna Kowalska, Rafał Zawierucha, Lidia Sadowa, Agnieszka Skrzypczak, Maciej Czerklański.

Spektakle: 17 i 18 marca 

"Czego nie widać", Teatr Komedia w Warszawie. Zdjęcie: Dawid Stube, www.teatrkomedia.pl

Teatr Narodowy w Warszawie

"Król Lear" Williama Szekspira, reż. Grzegorz Wiśniewski

24 lutego odbyła się premiera wielkiego traktatu o naturze ludzkiej – szekspirowskiego Króla Leara w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, z Janem Englertem w roli tytułowej. Tragedia uchodzi za jedno ze szczytowych osiągnięć europejskiego teatru. „Tematem Króla Leara jest rozkład i upadek świata” – pisał Jan Kott, ale głębia myśli i siła emocji tego dramatu skłaniają do wielorakich interpretacji. Może to najodważniejsze badanie, któremu Szekspir poddał naturę ludzką. Spektakl przeznaczony jest dla widzów dorosłych.

Król Brytanii postanawia podzielić swoje królestwo między córki, by uwolniły go od trosk i trudów. Decyzję poprzedza jednak pytaniem: która z was kocha mnie najbardziej? Czy może oczekiwać szczerości? Czy szczerość może do siebie przekonać? Czy można oddać władzę, zachowując posłuszeństwo poddanych? I czy można zrozumieć własną starość?

W spektaklu występują: Jan Englert, Hubert Paszkiewicz, Robert Jarociński, Piotr Piksa, Marcin Przybylski, Karol Pocheć, Ireneusz Czop, Jan Frycz, Mateusz Rusin, Przemysław Stippa, Robert Czerwiński, Mateusz Kmiecik, Danuta Stenka, Ewa Konstancja Bułhak, Dominika Kluźniak.

Spektakle: 15, 16, 17 marca

"Król Lear", Teatr Narodowy w Warszawie. Zdjęcie: Marta Ankiersztejn, www.narodowy.pl

STUDIO teatrgaleria w Warszawie

"Piękny początek", reż. Rob Wasiewicz

Spektakl Roba Wasiewicza inspirowany filmami katastroficznymi zaprosi publiczność do wspólnych rozważań nad twórczym potencjałem katastrofy. Premierę zaplanowano na 8 marca.

Twórcy "Pięknego początku" przyglądają się wątkom z filmów takich jak „Armageddon”, „Titanic” „Twister” i „Interstellar”, które napędzają narracje katastroficzne. Filmy te wykorzystują suspens przed wydarzeniem, by opowiedzieć historie romansów, mezaliansów i bohaterstwa „Piękny początek” to próba powołania obrazów niemożliwych i rozbijających stare konwencje, inspirowanych scenami, które mogły się wydarzyć poza kadrem i bez świadków.

W spektaklu występują: Jupiter, Edmund Krempiński, Maja Pankiewicz, Marcin Pempuś, Monika Świtaj.

Premiera 8 marca, następne spektakle: 9, 10, 16, 17, 23, 24 marca.

Próby do spektaklu "Piękny początek", STUDIO teatrgaleria w Warszawie. Zdjęcie: Sisi Cecylia, www.teatrstudio.pl

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie

"Człowiek z papieru. Antyopera na kredyt", reż. Jakub Skrzywanek

Co dziś stałoby się z Agnieszką, bohaterką „Człowieka z marmuru”, legendarną wojującą artystką, która walczyła o sprawiedliwość i prawdę? Czy dalej walczyłaby o wykluczonych, czy korzystałaby z tego, co przyniosła jej transformacja? 

W „Człowieku z papieru…” twórcy pytają o to, jak to jest żyć w Polsce, kiedy naprawdę nie ma się nic. Jakie konsekwencje przyniosła nam wiara w zindywidualizowane mity i narracje, które stały się powszechne w latach 90.?

W spektaklu występują: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Olga Rusin (gościnnie), Ewa Skibińska, Oskar Stoczyński 

Premiera warszawska: 23 marca 2024 r., Scena Duża Teatru Powszechnego w Warszawie. Następne spektakle: 24, 26, 27 marca. 

Próby do spektaklu "Człowiek z papieru. Antyopera na kredyt", Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Zdjęcie: Marianna Kulesza, www.powszechny.com

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

"Śmieszy cię to?", reż. Michał Buszewicz

„Śmieszy cię to?” to nawiązujący do klasyki gatunku – brytyjskiej farsy opartej o serię nieporozumień – portret rodzinny Jonesów. Stanley, Mira, Paul i Caroline od lat z coraz większym trudem wytrzymują ze sobą pod jednym dachem. Rodzinne podobieństwo sprawia jednak, że szukają podobnych rozwiązań – każde z nich postanawia uciec od pozostałej trójki… w to samo miejsce: do hotelu Better, którego doskonała obsługa przez niemożliwą do wytłumaczenia pomyłkę umieszcza całą rodzinę w jednym pokoju.

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Występują w nim: Karolina Bednarek, Magdalena Kaszewska, Maciej Kobiela, Paweł Kos, Mirosława Olbińska, Rozalia Rusak, Sławomir Sulej.

Premiera: 8 marca. Następne spektakle: 9, 10, 14, 15 marca

Teatr Polski w Poznaniu

"Delivery heroes. Bohaterowie na wynos", reż. Konrad Marek Cichoń

„Delivery Heroes. Bohaterowie na wynos” to spektakl skoncentrowany wokół doświadczenia bycia kurierem – dostawcą jedzenia oraz relacji użytkowników i pracowników aplikacji oferującej usługi dostarczania produktów klientom wprost pod ich drzwi.

Kurierzy zostają wciągnięci w szalone wyzwanie. Do wygrania są ogromne pieniądze – trzeba jedynie z pełnym entuzjazmem zaangażować się w coraz to bardziej absurdalne zadania proponowane przez organizatorów. Świat pracy, aplikacji i prywatność zaczynają zlewać się w jedną, nierozróżnialną od siebie całość.

W spektaklu występują: Mariusz Adamski,Alan Al-Murtatha, Piotr B. Dąbrowski, Adrian Delikta, Barbara Krasińska, Denis Kudijenko, Maria Kuśmierska, Jakub Papuga, Mandar Purandare, Monika Roszko, Aleksandra Samelczak, Kornelia Trawkowska

Premiera: 1 marca

"Delivery heroes. Bohaterowie na wynos", Teatr Polski w Poznaniu. Zdjęcie: Materiały prasowe, www.teatr-polski.pl

Opera Wrocławska

"Manekiny" Zbigniewa Rudzińskiego, reż. Kamila Siwińska

"Manekiny" to kameralna opera autorstwa Zbigniewa Rudzińskiego (1935-2019). Kompozytor oparł libretto na prozie Brunona Schulza (1892-1942). Za pierwowzór literacki posłużyły mu opowiadania ze zbioru Sklepy cynamonowe wydane w 1933 roku: Manekiny, Traktat o manekinach albo Wtóra Księga Rodzaju, Traktat o manekinach. Ciąg dalszy oraz Traktat o manekinach. Dokończenie.

"Manekiny" Rudzińskiego zostały wystawione po raz pierwszy w Operze Wrocławskiej w 1981 roku. Opera została zamówiona przez Roberta Satanowskiego – ówczesnego dyrektora Państwowej Opery we Wrocławiu – który sam objął kierownictwo muzyczne we współpracy dyrygenckiej z Lucjanem Laprusem. Reżyserem spektaklu był Marek Grzesiński, scenografię stworzył Janusz Wiśniewski, a kostiumy zaprojektowała Irena Biegańska.

Obecna inscenizacja jest realizowana przez Kamilę Siwińską, dla której dodatkową inspiracją do stworzenia nowej formy spektaklu jest jeden z niewielu zachowanych dowodów na istnienie licznej społeczności żydowskiej w Grodzisku Mazowieckim. Jest to fotografia autorstwa Manachema Kipnisa z 1925 roku. Opis na odwrocie odbitki głosi: „Chasydzkie wesele w Grodzisku. Na dworze cadyka w Grodzisku, na weselu córki rebego. Tysiące chasydów czeka na zewnątrz. Słynny wariat Brudasz wygłasza przed wszystkimi zebranymi swoje mądrości”.

Jeśli przy okazji tej premiery planujecie dłuższy pobyt w stolicy Dolnego Śląska - polecamy 6 miejsc, które warto odwiedzić we Wrocławiu.

W operze występują: Tomasz Rudnicki, Liliana Jędrzejczak, Aleksandra Malisz, Barbara Bagińska, Eliza Kruszczyńska, Jędrzej Tomczyk, Aleksander Zuchowicz.

Premiera: 1 marca. Następne spektakle: 2 i 3 marca

Zdjęcie: Materiały prasowe, www.opera.wroclaw.pl

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego, reż. Maja Kleczewska

Tajemnicą "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego jest przede wszystkim sposób jego oddziaływania, bo na Weselu – jak ujął to dowcipnie niegdyś Jan Błoński – polska publiczność nigdy się nie nudzi. Z zawartym w dramacie Wyspiańskiego wizerunkiem narodu zgadzali się niemal wszyscy: socjaliści, nacjonaliści, demokraci i konserwatyści. A przecież Wesele przedstawia społeczny i klasowy konflikt, trwający i wciąż się odnawiający, niemożliwy do zażegnania, wielorako antagonizujący pole polityki – podszyty gniewem, wściekłością, poczuciem krzywdy i pragnieniem zemsty.

Warto wybrać się do Krakowa, by przeżyć niezwykłą teatralną przygodę i przy okazji zobaczyć kilka miejsc z naszego subiektywnego przewodnika - Kraków na weekend. 

W spektaklu wystąpią m.in. Mateusz Bieryt, Martyna Krzysztofik, Juliusz Chrząstowski (gościnnie), Marta Waldera, Dorota Godzic, Tomasz Augustynowicz, Wojciech Skibiński, Jerzy Światłoń, Antek Sztaba / Adam Wietrzyński, Wojciech Dolatowski, Mateusz Janicki, Rafał Szumera, Tomasz Międzik/ Marcin Sianko, Sławomir Rokita, Agnieszka Judycka, Karolina Kazoń, Lidia Bogaczówna

Premiera: 16 marca

Zdjęcie: Materiały prasowe, www.teatrwkrakowie.pl

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

"Padało" Enda Walsh, reż. Anna Gryszkówna

Spektakl, który zdobył niemal wszystkie najważniejsze teatralne nagrody roku 2023 – od nagrody zespołowej dla wszystkich wykonawców na Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu po Grand Prix Boskiej Komedii i Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Na początku była książka, w której Mateusz Pakuła zawarł pisaną w formie dziennika kronikę umierania swego ojca. Jeden z najciekawszych polskich dramaturgów i najbardziej oryginalnych reżyserów postanowił jednak nie zamykać tej historii i poddał ją próbie sceny. Rozpisał narrację na pięciu fantastycznych aktorów, a ci dali jej nowy, dla wielu nieoczekiwany wymiar.

Autorem sztuki „Padało” jest urodzony w Dublinie Enda Walsh, jeden z najpopularniejszych i najczęściej nagradzanych współczesnych dramatopisarzy europejskich. Dramat miał swoją prapremierę w budynku starego więzienia w Cork w roku 2017. W rolę Lizy i Tamtej Lizy wcieliły się wówczas siostry Walsh.

W spektaklu występują: Iwona Budner, Natalia Krystowska

Premiera: 1 marca. Następne spektakle: 2 i 3 marca

Zdjęcie: Jacek Martini-Kielan, www.laznianowa.pl

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

Ku światłu (Alla luce) Michele Santeramo, reż. Roberto Bacci

Spektakl „Ku światłu (Alla luce)” jest koprodukcją Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Jego polska prapremiera odbędzie się w Katowicach 1 marca 2024 r. na Scenie w Malarni, a premiera wrocławska – w Studiu Na Grobli 8 marca 2024 r.

Sztuka autorstwa Michele Santeramo przenosi nas w świat niepokojącej gry niedomówień, niebezpieczeństw i rozczarowań. Reżyser Roberto Bacci w ascetyczny i sugestywny sposób odsłania kolejne karty, których być może wolelibyśmy nigdy nie widzieć… No właśnie, czy widzenie jest darem, czy może jednak przekleństwem?

W spektaklu występują: Aleksandra Fielek, Jakub Fret, Dariusz Maj, Michał Piotrowski, Marcin Szaforz

Premiera: 1 marca. Następne spektakle: 2 i 3 marca

Zdjęcie: Materiały prasowe, www.teatrslaski.art.pl

Teatr Gdynia Główna

"Kardiosystem" - scenariusz i reżyseria Ewa Ignaczak

W Gdyni 8 i 9 marca premierowo będzie można zobaczyć spektakl "Kardiosystem", zainspirowany powieścią „Kraboszki” Barbary Piórkowskiej (Wydawnictwo Marpress) i esejem poświęconym pamięci Matki Rafała Matusza. Pierwszy tekst jest zapisem opresji gwałtu medycznego, a następnie zdrowienia z poważnej choroby, drugi – hołdem oddanym ciężkiej pracy lekarzy i synowskiej miłości.

Serce Akademii bije schowane gdzieś w piwnicach budynku. Na powierzchni działa tylko bezduszny system maszyn podtrzymujących życie i widać rurki kroplówek. W szpitalnej scenerii rozgrywa się straszny i śmieszny jednocześnie sparing o życie, w którym biorą udział ledwo trzymająca się na nogach, lecz zdeterminowana, by wyzdrowieć, pacjentka oraz naznaczona widokiem wnętrza wielu już ludzkich ciał - pani chirurg. Między kobietami jest wielka przepaść, a składają się na nią: wykształcenie, wiek, zasobność portfela, wrażliwość oraz sposób patrzenia na świat, sytuacja osobista i rodzinna i na koniec – najważniejsze – stan zdrowia.

W spektaklu występują: Hanna Miśkiewicz, Małgorzata Polakowska

Premiera: 8 i 9 marca


Czytaj więcej