Takie płytki do łazienki i kuchni będą najmodniejsze! O najnowszych tendencjach prosto z Hiszpanii mówią nam badaczki trendów

„W projektach współczesnych wnętrz łączą się elementy z różnych epok. Bogactwo wielu tradycji przeplata się z motywami etnicznymi i modernizmem, proponując jedyną w swoim rodzaju podróż w czasie” – mówi Lutzía Ortiz, badaczka trendów przy OTH w Castellón. Podczas tegorocznych targów Cevisama w Walencji razem z Aną Benavente zaprezentowała najnowsze tendencje w wykorzystywaniu płytek ceramicznych. Przegląd najmodniejszych płytek do kuchni i łazienki.

Takie płytki do łazienki i kuchni będą najmodniejsze! O najnowszych tendencjach prosto z Hiszpanii mówią nam badaczki trendów

Najnowsze płytki ceramiczne marki Harmony. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Hiszpania obok Włoch i Polski jest największym producentem płytek ceramicznych w Europie. Ma w tym zakresie najdłuższe, bo sięgające średniowiecza tradycje. Już w XII wieku za sprawą Maurów zaczęto tam wytwarzać pierwsze dekoracyjne kafle pokryte jednokolorowym szkliwem. Z czasem pojawiały się kolejne techniki zdobnicze, w których specjalizowały się poszczególne regiony Półwyspu Iberyjskiego.

Dziś większość fabryk znajduje się w prowincji Castellón nieopodal Walencji i to w tym historycznym mieście już od czterdziestu lat organizuje się targi ceramiczne Cevisama. Tegoroczna, jubileuszowa edycja, która odbyła się pod koniec lutego, stała się okazją do podsumowań, ale też zaprezentowania nadchodzących tendencji w dziedzinie wzornictwa. Podczas towarzyszącej wydarzeniu konferencji przedstawiły je projektantki Lutzía Ortiz i Ana Benavente z OTH (Obserwatorium Trendów w Środowisku Zabudowanym), które jest wspólną inicjatywą trzech hiszpańskich instytutów: AIDIMME, specjalizującego się w technologii drewna, AITEX, zajmującego się przemysłem włókienniczym, i ITC, odpowiadającego za ceramikę.

domu Llo w Valdemorillo koło Madrytu

Elewacje domu Llo w Valdemorillo koło Madrytu (proj. OOIIO Arquitectura) obłożono płytkami w odcieniach terakoty, które nawiązują do koloru występujących tu ziem. Architekci zdecydowali się na dwa rodzaje prostokątnych kafli z kolekcji „Terre” marki Aparici: Rosso i Ice. Zdjęcie: Javier de Paz García

Jak tłumaczyły, ewolucja kierunków projektowych w branży płytkarskiej od zawsze była wypadkową sezonowych mód i nowych możliwości technologicznych. Rozwój druku cyfrowego pozwolił na przykład w początkach XXI wieku na tworzenie niezwykle realistycznych wykończeń, odwzorowujących powierzchnie z drewna, kamienia czy metalu. Dziś, dzięki ostatnim innowacjom, kafle mogą być coraz większe i coraz cieńsze, co otwiera możliwość wykorzystania ich także w takich dziedzinach, jak choćby przemysł meblarski.

Café Got w hotelu Kimpton Vividora w Barcelonie

Wykorzystywanie tradycyjnych wzorów z różnych epok i kultur to jeden z dominujących trendów w ceramice. W projekcie Café Got w hotelu Kimpton Vividora w Barcelonie architekci z El Equipo Creativo zainspirowali się klimatem pobliskiej Barri Gòtic. Na ścianach zielone płytki z geometrycznym mauretańskim motywem, wyprodukowane na zamówienie przez Cevica Lab. Zdjęcia: One Represent Agency

Zdaniem badaczek z OTH w najbliższej przyszłości popularnością wciąż cieszyć się będą płytki nawiązujące do naturalnych materiałów, zwłaszcza te, które ukazują ich piękną niedoskonałość, a także kafle najbardziej minimalistyczne, o czystych barwach i prostych, geometrycznych wzorach.

Na przeciwległym biegunie znajduje się ceramika odwołująca się do przeszłości, przetwarzająca tradycyjne motywy z różnych epok i kultur, oraz płytki, które autorki zaliczyły do kategorii LuxVersal. To głównie wielkoformatowe slaby o wysokim połysku, imitujące marmur, granit i inne kamienne powierzchnie z efektowym użyłkowaniem.

Płytki do łazienki i kuchni: najnowsze trendy

Emotion Ceramics

Jedna z najnowszych kolekcji firmy Emotion Ceramics. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Equipe Cerámicas

Płytki marki Equipe Cerámicas. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Baldocer

Ceramika z kolekcji firmy Baldocer. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Apavisa Porcelánico

Seria płytek marki Apavisa Porcelánico. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

El Molino

Jedna z nowości w ofercie El Molino. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Fabresa

Marka Fabresa zaprezentowała m.in. kolekcję prostokątnych płytek o nieregularnej powierzchni. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Gayafores

Płytki hiszpańskiej marki Gayafores. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Cevica

Płytki marki Cevica. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Realonda

Jedna z kolekcji marki Realonda. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Aparici

Wielkoformatowe slaby marki Aparici. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Cobsa

Ułożone w jodełkę płytki firmy Cobsa. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Mainzu

Nowe kolekcje ceramiki Mainzu. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Equipe Cerámicas

Jedna z nowości w ofercie Equipe Cerámicas. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Fabresa

Płytki ceramiczne marki Fabresa. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Cicogres

Imitująca naturalny kamień nowa ceramika od Cicogres. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Decocer

Nowość w ofercie marki Decocer: charakterystyczne płytki o łukowych brzegach. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Keraben Grupo

Nowe kolekcje Keraben Grupo. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Mayólica

Jedna z najnowszych propozycji marki Mayólica. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Mainzu

Płytki marki Mainzu. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Museum Surfaces

Slaby z efektownym użyłkowieniem marki Museum Surfaces. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Equipe Cerámicas

Płytki Equipe Cerámicas. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Gayafores

Ceramika firmy Gayafores. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Cevica

Jedna z nowych kolekcji marki Cevica. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

Zobacz też:

 

 

 

 


Czytaj więcej