Subtelny luksus w zrewitalizowanym wiktoriańskim domu w Belfaście

Renowacji tego starego, irlandzkiego domu podjęło się studio HUTCH design. W rezultacie, powstała przestrzeń pełna spokojnego luksusu, nacechowana elegancją, naturalnymi materiałami i subtelnymi odcieniami.

Autor Nicolas Milon

Zdjęcia Helen Cathcart
Subtelny luksus w zrewitalizowanym wiktoriańskim domu w Belfaście

Dom wiktoriański w Belfaście. Projekt: studio HUTCH design. Zdjęcie: Helen Cathcart. Stylizacja: Sarah Birks

Typowy wiktoriański dom

Otoczony drzewami, zbudowany na początku XX wieku, 120-letni dom sięgający epoki wiktoriańskiej, góruje nad okolicą. Jego bryła z czerwonej cegły zawiera wszystkie charakterystyczne cechy dla czasu, z którego pochodzi: wysokie kominy, łukowe okna, fasadę z ozdobnymi gzymsami i drewniane okienne ramy.

Przez właścicieli z lat 50. dom został podzielony na trzy osobne apartamenty, całkowicie zmieniono jego plan i usunięto wiele oryginalnych, wiktoriańskich detali. „Odziedziczyliśmy niewspółmiernie małe i ciasne pomieszczenia, ciemne korytarze i niskie sufity” – opowiada architekt i dekorator Craig Hutchinson. „Potem wszystko zostało pomnożone przez trzy – trzy kuchnie, trzy salony, trzy pary drzwi wejściowych”. Opuszczony, 380–metrowy dom był w tak złym stanie, że zespół HUTCH design musiał zacząć dosłownie od zera. Aby stworzyć nowy przepływ przestrzeni, przeprowadzono istotne zmiany w strukturze: usunięto ściany działowe i zrobiono okna na piętrach.

Śmiała renowacja apartamentu w Saragossie 

Kolory farby Bone i Stone (Bauwerk Colour), wybrane ze względu na ich teksturę i głębię, tworzą spokojną atmosferę, a subtelne pociągnięcia pędzla przyciągają światło. Za dużą sofą stoi lampa podłogowa (Oscar Piccolo). Przed nią znajduje się stół Paris od Vogel Studio (thehousebymah.com), sześcian z marmuru alto (Porter) zaprojektowany przez HUTCH design oraz krzesła Pierre`a Jeannereta. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Przytulna atmosfera

Na początku należało zająć się remontem dachu, wymianą stropów, podłóg i okien, odbudową trzech kominów, przesunięciem balkonu, rozbiórką budynków gospodarczych na tyłach podwórka i oczyszczeniem tynku. „Musieliśmy przywrócić budynkowi jego główną funkcję – miejsca zamieszkania trzyosobowej rodziny, żyjącej we współczesnym świecie. Całkowita renowacja miała na celu stworzenie otwartej przestrzeni, z prywatnymi, przytulnymi strefami, oraz wystarczającą ilością miejsca do przechowywania.

Od wejścia wkraczamy do dużego pomieszczenia, które obejmuje cały parter: salon na dwóch poziomach, jadalnię i centralny punkt – kuchnię. Na antresoli nad salonem znajduje się biuro, z którego można obserwować co dzieje się na dole – to praktyczny pomysł, zwłaszcza pod kątem pilnowania dzieci. Przez duże, przesuwne okna, ubrane w 7 – metrową lnianą zasłonę, wpada dużo naturalnego światła, które ożywia bogatą w tekstury przestrzeń, emanującą ciepłem i wygodą.

Dzięki dużym oknom, salon jest wypełniony naturalnym światłem słonecznym. Biblioteczka z kominkiem (HUTCH design) łączy jasne drewno i naturalny kamień. 7 - metrowe zasłony rozpraszają światło dnia i otaczają pomieszczenie delikatnym blaskiem. We wnętrzu znalazła się też lampa wisząca (Michael Anastassiades) i dywan (Beni Ouarain). Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Miks stylów i wielkości

Projektując spektakularną przestrzeń, korespondującą z przywróconą wiktoriańską stylistyką, Craig Hutchinson stawia na nowoczesną i minimalistyczną wizję, którą równoważą sztukaterie, malowane listwy przypodłogowe czy kafelki w głównej łazience. Subtelne obłości nadają wnętrzu bardziej współczesny charakter, tak jak łuki, sklepienia, okrągła kabina prysznicowa, rozpraszające światło dzienne świetliki i antresole. Schody, które przeniesiono na zewnątrz domu, stworzyły przestrzeń dla półpiętra, które pełni funkcję korytarza prowadzącego do pokoi oraz spokojnego miejsca relaksu z marmurowym stolikiem kawowym i dywanem z długim włosiem. To spokojne pomieszczenie jest inspirowane pracą Vincenta Van Duysena i jego koncentracją na materiałach i detalach. Na podłogach wykorzystano naturalny dębowy parkiet, oraz – na piętrze - zabezpieczone białym olejem deski w wiktoriańskim stylu. Pomiędzy subtelnym minimalizmem, a zaprojektowanymi pod wymiar meblami, takimi jak biblioteczka nad kominkiem w salonie, HUTCH design ponownie tworzy wnętrze w charakterystycznym dla siebie stylu, stanowiącym połączenie skandynawskiej współczesności z tradycją minionych czasów.

Na minimalistycznych ścianach pojawiają się odniesienia do epoki wiktoriańskiej: sztukaterie, malowane listwy i zestawienie dwóch kolorów na ścianach małego salonu. Wnętrze tworzy spokojny dialog pomiędzy krzesłem Steltman Chair Gerrita Rietvelda z jasnego drewna, stołem Paris, o zaokrąglonych kształtach (Vogel Studio) i szwedzkim dywanem (Cappelen Dimyr). Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Gra tekstur i światła 

Podczas gdy, użyte w projektach na wymiar marmury Rosa Antico, Crema Diana i Viola oraz naturalny kamień tworzą minimalistyczną aranżację, meble i dekoracje łączą kultowe elementy wzornictwa z XX i XXI wieku: stół Paris z Vogel Studio, siedzisko Loop z lat 50. autorstwa Willy’ego Guhla, krzesło Wiggle Franka Gehry’ego, krzesła Pierre’a Jeannereta, fotel Roly-Poly Faye Toogood, krzesło Steltman Chair Gerrita Rietvelda i stół Note z czarnego dębu Edwarda Collinsona… Dodatkowo uzupełnione dziełami ceramików i obrazami irlandzkiego artysty Louisa le Bocquy.

Gospodarze postawili na odważny wybór obrazów, rzeźb i mebli od lokalnych i międzynarodowych rzemieślników: „W całym domu przyjęliśmy spójną estetykę, włączając w nią neutralne, kojące odcienie i paletę prostych tkanin o ciekawej fakturze”. Motywem przewodnim, który potwierdza holistyczne podejście do architektury HUTCH design, jest dyskretny i ponadczasowy luksus oraz domowa atmosfera pełna spokoju i światła.

Krzesło Paper Chair autorstwa Davida Horana (Béton Brut) odbija się w lustrzanym cokole. Na środku kominek, który łączy paloną stal i marmur Breccia brun noir. Drewniane rzeźby (Jamie Gaunt Designs) oraz ceramika autorstwa Jono Smarta uzupełniają aranżację. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Geometryczne krzesło Steltman Chair Gerrita Rietvelda. Na ścianie ceramiczny obraz Dereka Wilsona. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Dwupoziomowy salon widziany z perspektywy kuchni. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Kuchnia wykonana jest z jasnego drewna, które współgra z teksturowaną farbą na ścianach (Bauwerk Colour). Po lewej stronie znajduje się krzesło Wiggle Franka Gehry`ego. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Aby stworzyć atmosferę spokoju i harmonii, wybrano kolory farby wapniowe Bone i Stone (Bauwerk). Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Z półpiętra na wysokości linii drzew, widać biuro na antresoli. Oryginalna podłoga została odnowiona i pokryta naturalnym olejem o kremowo-białym odcieniu. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

W biurze na antresoli szklana barierka niemalże zlewa się z otoczeniem. Przy biurku Kidney Desk (Fred Rigby) znajduje się fotel z plecionką. Okna zostały całkowicie odnowione, zgodnie z historycznym wzorem. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Przesunięte na zewnątrz domu schody, uwolniły przestrzeń na półpiętrze ze stołem kawowym z marmuru Crema (HUTCH design) i dywanem z długim włosiem (Cappelen Dimyr). Na ścianie znajduje się kinkiet z brązu autorstwa artysty Matthew Coxa. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

W studni świetlnej zawieszono ręcznie wykonaną wiszącą lampę Beata Light Large, wykonaną z naturalnych włókien (Pinch Design). Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Biurko wykonane z jasnego drewna. Lampa wisząca Beata Light Large (Pinch Design). Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Do głównej sypialni na piętrze prowadzą podwójne drzwi. Pościel to By Mölle. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

 

W głównej łazience, znajduje się wykonana z marmuru Rosa Antico (Porter) szafka pod umywalkę (HUTCH design). Armatura o złotym wykończeniu tworzy czysty i elegancki kontrast z drewnem, jasnym kamieniem i ścianami (Bauwerk Colour). Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Okrągły prysznic w łazience dla dzieci. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

Widok z ogrodu na salon. Zdjęcie: Helen Cathcart / Stylizacja: Sarah Birks

 

Materiał oryginalnie ukazał się w AD FR


Czytaj więcej