Duchowa i uzdrawiająca moc sztuki
Kolekcja Atotô stworzona przez Pedro Galaso nawiązuje do praktykowanej przez artystę religii Ubanda, która łączy w sobie wpływy spirytyzmu, katolicyzmu i religii afrykańskich. Nazwa kolekcji rzeźb oznacza pozdrowienie jednego z bogów Ubandy – Obaluaiê.
Na kolekcję Atotô składa się pięć wiszących rzeźb, stolików ozdobionych słomą oraz ceramicznych rzeźb, których fragmenty pokrywa 24-karatowe złoto. Każdy z elementów kolekcji został własnoręcznie wykonany przez Pedro Galaso i powstał jako afirmacja dwóch sił, które mają dla artysty największe znaczenie: koncentracji i duchowości.
Kolekcja Atotô. Zdjęcie: Gabriel Japa
Kolekcja Atotô. Zdjęcie: Gabriel Japa
Kolekcja Atotô. Zdjęcie: Gabriel Japa
Koncentrację Pedro Galaso wyraził przez pracę w glinie. Pomysł na wykorzystanie gliny do uwolnienia wewnętrznych napięć i emocji podsunął artyście terapeuta. Z kolei leczniczą moc duchowości Pedro Galaso wyraził między innymi przez wykorzystanie słomy, która w formie słomianego nakrycia głowy jest jednym z atrybutów boga Obaluaiê. Według religii Ubanda, za pomocą słomianego kapelusza, bóg Obaluaiê potrafi leczyć nawet najpoważniejsze rany i choroby. Natomiast złoto, które pojawia się w rzeźbach Brazylijczyka reprezentuje dobroczynną naturę Obaluaiê.
Kolekcja Atotô. Zdjęcie: Gabriel Japa
Pedro Galaso wśród swoich prac. Zdjęcie: Gabriel Japa
Kolekcja Atotô. Zdjęcie: Gabriel Japa
Zobacz też:
- Totemy inspirowane "Tańcami Polskimi" Zofii Stryjeńskiej
- Rzeźba czy lampa? Seria Rafa Ceramic Ewy Baraniewskiej
- W archiwach znaleźli zdjęcie zabawki z 1946 roku. Po latach starań udało się ją odtworzyć