Sneakersy – z boiska na pokazy mody
Wystawa w poznańskiej Pop Culture Gallery @ Stary Borwar przygotowana we współpracy z Design Museum w Londynie to gratka nie tylko dla miłośników sneakersów. Ekspozycja przybliży fenomen butów, które z przedmiotów użytkowych urosły do rangi kulturowych ikon i obiektów kolekcjonerskich. Na wystawie „Sneakers Unboxed: Studio to Street powered by PRM” trwającej od 10 paździenrika 2024 do 10 marca 2025, zaprezentowane zostaną archiwalne modele, limitowane edycje i kolekcjonerskie „białe kruki”. Sponsorem wystawy jest marka PRM.
- Celem tej wystawy jest przedstawienie transformacji obiektu użytkowego, codziennego, w obiekt pożądania i dzieło sztuki. Pokażemy, jak mocno sneakersy wpłynęły na rozmaite grupy społeczne, jak stały się kolekcjonerskim graalem – trzymanym w oryginalnym pudełku i nigdy nie noszonym. - mówi Wojtek Piotr Onak, kurator wystawy.
Ekspozycja ze sneakersami w Pop Culture Gallery. Zdjęcie: materiały prasowe
Ewolucja sneakersów
Pierwsza część wystawy w Pop Culture Gallery opowie o ewolucji sneakersów – od butów sportowych do modowych ikon. Z boisk i bieżni sneakersy zostały „przejęte” przez młodych ludzi i zaadaptowane jako element osobistego stylu, narzędzie wyrażania indywidualności. Zmianę statusu sneakersów szybko podchwyciły marki i zaczęły angażować do promocji celebrytów. Sneakersy pojawiły się też w ofercie największych projektantów i domów mody, m.in. Balenciaga czy Vivienne Westwood. Przykłady najbardziej pożądanych butów będzie można zobaczyć na poznańskiej wystawie.
Adidas NMD HU Pharrell Human Race Yellow, 2016. Zdjęcie: Ed Reeve
Druga część wystawy zatytułowana „Performance” skupi się na procesie projektowania sneakersów, gdzie wątki kulturowe przenikają się z innowacjami technologicznymi. Projektanci od dekad szukają rozwiązań pozwalających poprawić przyczepność, amortyzację i dopasowanie butów sportowych. Na wystawie zobaczymy najważniejsze punkty zwrotne w historii sneakersów: pierwsze Conversy z lat 20. XX wieku, pierwowzory butów do biegania New Balance, eksperymenty Nike z gofrową podeszwą, inteligentne samozawiązujące się modele Puma, i projekty barefoot eksplorujące naturalne właściwości anatomiczne ludzkiej stopy.
Helen Kirkum x Matthew Needham MN ED31 ØYEBLIKK,Central Saint Martins MA Graduate Collection, 2020. Zdjęcie: Ed Reeve
Sneakersy i ekologia
Trzecia część wystawy „Sustainability” przedstawi poszukiwania sposobów na ograniczenie negatywnych skutków masowej produkcji sneakesrów. Prezentowane na wystawie infografiki ukazują oszałamiającą skalę globalnej produkcji i wielkość rynku sneakersów. Kluczowe zagadnienia tej części ekspozycji to: nowe materiały, recycling i upcycling, ale też dążenie do zmian w świadomości konsumentów.
Air Max Bushwalker, 2008, proj. Alex Nash aka NASHMONEY. Zdjęcie: Ed Reeve
Symbolicznym zaproszeniem do tej rewolucji będzie specjalnie wydzielony punkt w galerii, gdzie będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów powstanie artystyczna instalacja.
Plakat promujący wystawę "Sneakers Unboxed: Studio to Street powered by PRM". Zdjęcie: materiały prasowe