Modernizacja Galerii Pod Plafonem we Wrocławiu
Dolnośląska Biblioteka Publiczna mieści się w zabytkowej Kamienicy Pod Złotą Palmą na wrocławskim rynku. Budynek, objęty ochroną konserwatorską, kryje w swoich murach wyjątkowe elementy artystyczne, takie jak plafon zaprojektowany pół wieku temu przez architekta Macieja Kujawskiego i pomalowany przez jego żonę Annę Szpakowską-Kujawską, a także ceramiczne kompozycje ścienne „Chmury”. Charakterystyczna posadzka i detale architektoniczne dopełniają całości.
Największe wrażenie bez wątpienia robi plafon powstały w PRL-u. Brązowe postacie z dużymi, niebieskimi oczami miały symbolizować trudną codzienność, z kolei unoszące się, niebieskie sylwetki – marzenia i wolność. Właśnie ten kontrast i dualizm stał się dla Grzegorza Kłody myślą przewodnią projektu – architekt zestawił tradycję z nowoczesnością w duchu harmonijnego współistnienia sztuki oraz funkcji.
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Jednym z największych wyzwań było pogodzenie dwóch skrajnych założeń. Galeria – dzięki ascetycznej aranżacji – powinna stanowić neutralne tło dla prezentowanych dzieł, pozwalając sztuce wybrzmieć w pełni. Z kolei recepcja, stanowiąca serce i wizytówkę instytucji, powinna emanować reprezentacyjnym charakterem. Rozwiązanie przyniosło wdrożenie technologii parametrycznej – na wskroś nowoczesnej, a równocześnie niezwykle elastycznej w kontekście aranżacji i formy.
Inspirację czerpano bezpośrednio z miękkich, organicznych form wspomnianego plafonu. Jego dynamiczne linie oraz symboliczne znaczenie zostały twórczo przeniesione na układ wnętrz, mebli i detali. Dzięki temu udało się stworzyć nową warstwę aranżacyjną, która oddaje hołd historycznej przestrzeni, jednocześnie wyróżniając się innowacyjnym podejściem.
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Meble, zaprojektowane w oparciu o zasady projektowania parametrycznego, przypominają rzeźby o płynnych, miękkich kształtach. Subtelnie współgrają z plafonem i ceramicznymi „Chmurami”, a ich forma w pełni odpowiada wymogom funkcjonalności: pełnią rolę lad, siedzisk, półek czy stanowisk informacyjnych. Użycie sklejki brzozowej nie jest przypadkowe – jej ciepła barwa nawiązuje do brązowych postaci z plafonu, budując estetyczną spójność między przeszłością a teraźniejszością.
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zdjęcie: Wojciech Januszewski, Tutek Media
Zobacz inne projekty Grzegorza Kłody:
- Biblioteka w podziemiach warszawskiego metra. Zobacz, jak będzie wyglądać pierwsza metroteka
- Wnętrza Biblioteki w Kraśniku nagrodzone za granicą. Sale podzielono ze względu na typy osobowości
- Projekt biblioteki w Bełżycach. Inspiracją minimalistycznego budynku była otwarta książka