Wielowiekowa rezydencja
Istnieją miejsca, które strzegą wielowiekowych tradycji przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Tak jest w przypadku historycznej rezydencji w Alzo di Pella, w prowincji Novara, z której okien roztacza się widok na jezioro Orta oraz miejscowości Gozzano i Omegna. Projekt renowacji XIX-wiecznej willi o powierzchni ponad 700 metrów kwadratowych był wielkim wyzwaniem. Celem było przywrócenie dawnego blasku rezydencji, należącej przez 150 lat swojego istnienia do tej samej rodziny, związanej z okolicą od końca XVI wieku. Działalność tej poważanej familii została udokumentowana już w XVII wieku – jej członkowie byli aktywni w sektorze handlowym i kredytowym. Szczególnie interesujące są działania charytatywne na rzecz lokalnej społeczności, takie jak założenie w 1903 r. pierwszego tutejszego przedszkola „La Famiglia Alzese”, które działało przez cały XX wiek. Dopiero kilka lat temu dom został nabyty przez obecnych właścicieli, którzy podjęli się jego starannej renowacji. Projekt został powierzony architektowi Pierangelo Pavesi’emu, który współpracował przy nim ze studiem NOITRE i Guidetti Arredamenti, podczas gdy pracownia Di Mano in Mano była zaangażowana w renowację mebli.
Elegancka XIX-wieczna willa nad jeziorem Orta. Zdjęcie: Srena Eller.
W stylu willi można dopatrzeć się wpływów neoklasycystycznych z XVIII wieku, chociaż została ona wzniesiona w XIX wieku. Najbardziej widać je w prostokątnym i symetrycznym planie piętra, który zapewnia bezpośredni widok na wyspę San Giulio. Potwierdzeniem tego geometrycznego rygoru jest astrolabium (prosty pomiarowy przeziernikowy przyrząd astronomiczny używany niegdyś w nawigacji) – symboliczny i dekoracyjny element, wyróżniający się na centralnej steli dachu. „Początkowym zamysłem było odrestaurowanie domu przy zachowaniu jak największej wierności oryginałowi, z poszanowaniem jego historii. Jednak renowacja miała również na celu przeniesienie domu w XXI wiek z jego innowacjami: udogodnieniami, systemami ogrzewania i klimatyzacją, windą i tak dalej. Na koniec najważniejsze było, by skok technologiczny był widoczny i odczuwalny, ale nie naruszał autentyczności tych wnętrz”, mówi architekt Pavesi.
Jasny hol wejściowy wita gości fotelem Ghost marki FIAM i imponującym żyrandolem ze szkła Murano. Zdjęcie: Serena Eller.
Odkrywanie pięknych podstaw
Projekt obejmował gruntowną konserwatorską renowację, która zakładała odzyskanie wszystkich oryginalnych fresków. „To było właściwie nasze najważniejsze zadanie. Wszystkie pokoje na parterze i pierwszym piętrze – w tym łazienki – były nimi pokryte, ale nie wszystkie zachowały się w dobrym stanie. To właśnie freski były najważniejsze w naszych wysiłkach”, kontynuuje Pavesi. Kolejnym kluczowym aspektem było odrestaurowanie zabytkowych mebli, które są strażnikami historii. Jednym przykładów prac renowacyjnych jest kuchnia z oryginalnymi płytkami Vietri, które zostały pieczołowicie odnowione i wykorzystane w nowym blacie. Wiele zabytkowych mebli nadal zdobi herb domu, który jest również widoczny na elewacjach zewnętrznych.
W salonie stoi stół Blevio marki Molteni&C, a na nim czerwone wazony Fazzoletto marki Venini oraz fotel i krzesło Giorgetti. Zdjęcie: Serena Eller.
Naturalne światło odegrało kluczową rolę w definiowaniu przestrzeni. „Chcieliśmy podkreślić tę jasność. Dom jest doskonale zorientowany wzdłuż osi północ-południe i wschód-zachód, a wewnętrzną dystrybucję światła wspiera kilka specjalnie stworzonych iluminatorów, które doświetlają również pomieszczenia dotychczas pozbawione dostępu do naturalnego światła. Celem było niezakłócanie źródeł światła zbędnymi przeszkodami”, dodaje architekt.
W obszernym holu z freskami znajdują się designerskie meble: sofy marki B&B Italia, stół Alanda marki B&B Italia oraz fotel Ghost marki FIAM. Zdjęcie: Serena Eller.
Z freskami w tle
Willa, zgodnie z oryginalnym planem, otwiera się przed odwiedzającymi dużym ośmiokątnym holem wejściowym, który prowadzi bezpośrednio do głównego salonu połączonego z jadalnią. To pomieszczenie w całości pokryty jest freskami, przedstawiającymi trzy tematy: alegorię czterech pór roku, romantyczną scenkę z dwojgiem kochanków zostawiających sobie tajne liściki oraz serię symbolicznych postaci, których znaczenie nie zostało jeszcze rozszyfrowane. Freski pobudzają wyobraźnię i opowiadają historie z innych czasów. Na tym poziomie znajduje się również kuchnia ze stołem na sześć osób, pokój muzyczny i główny gabinet. To ostatnie pomieszczenie zdominowane jest przez imponujący ozdobiony wzorem szachownicy kominek z centralnym żeliwnym panelem pomalowanym na czerwono. Ten element emanuje aurą tajemniczości.
Główna sypialnia została ozdobiona freskiem przedstawiającym dwie młode kobiety. Łóżko i szafki nocne są marki Lema, a stół i fotel pochodzą z kolekcji marki Maxalto. Zdjęcie: Serena Eller.
Na pierwszym piętrze znajdują się apartamenty gościnne z garderobą, łazienką i balkonem z panoramicznym widokiem na jezioro. W skrzydle rodzinnym mieści się główna sypialnia ozdobiona dużym zielono-beżowym freskiem przedstawiającym dwie panny karmiące gołębie. Kolejne pomieszczenia na tej kondygnacji to duża garderoba, gabinet, dwie łazienki i jeszcze jedna sypialnia. Na drugim piętrze znajdują się za to dwa kolejne pokoje gościnne z łazienkami, sala fitness i sauna.
Narożnik salonu z zabytkowym kominkiem i antycznym lustrem, w którym odbijają się freski. Zdjęcie: Serena Eller.
Wprowadzenie nowoczesnych technologii
Projekt wymagał skomplikowanych interwencji w celu zapewnienia komfortu i funkcjonalności. „Głównym wyzwaniem technicznym były problemy związane z konstrukcją budynku: sklepienia pomieszczeń nadal opierały się na drewnianych deskach i słomie, pochodzących z drugiej połowy XIX wieku...” Drugie piętro wymagało prac wzmacniających konstrukcję, a wprowadzenie ogrzewania, chłodzenia, elektryczności, wody i internetu wymusiło szczególnie złożone rozwiązania techniczne. Wstawienie windy, bez wpływu na klatkę schodową lub freski na sklepieniu, również nastąpiło po bardzo rozważnie podejętych decyzjach projektowych. „System fotowoltaiczny, dozwolony tylko w obszarach bocznych, a nie na głównym dachu, został zrealizowany przy użyciu paneli w kolorze bordowym, zgodnych z wymaganiami estetycznymi określonymi przez konserwatora”, wyjaśnia architekt.
Każdy zakamarek rezydencji odsłania zabytkowe freski. Ławki znajdujące się w okrągłym holu zostały wykonane na zamówienie. Zdjęcie: Serena Eller.
Materiały wybierano w taki sposób, by zachować spójność całości i aby harmonijnie komponowały się z zachowanymi elementami. Paleta kolorów została zainspirowana freskami. „Wybraliśmy materiały jak najbardziej zbliżone do oryginałów, miedzy innymi pochodzące z pobliskich kamieniołomów płyty granitowe. Dominujące kolory fresków w każdym z pomieszczeń ukierunkowały wybór kolorów ścian”.
Pokój telewizyjny został wyposażony w elegancką sofę firmy Bonaldo, a także wzbogacony ścienną dekoracją inspirowaną naturą. Zdjęcie: Serena Eller.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Italia.
Zobacz także:
Urok prostoty – stylowy minimalizm na południu Włoch