Specyficzna część Londynu
Jeśli pojedziesz trochę na północ od centrum Londynu, trafisz do Hampstead, dzielnicy w gminie Camden, która szczyci się kilkoma kultowymi modernistycznymi budynkami wyróżniającymi się pośród XVIII-wiecznego wiejskiego krajobrazu. Hampstead było jednym z pierwszych obszarów miasta, który został utworzony na mocy ustawy o planowaniu przestrzennym z 1968 roku. Jednym z najsłynniejszych budynków mieszkalnych w tej zielonej dzielnicy jest Isokon, prototyp na miarę nowoczesnego miejskiego życia, zbudowany na początku lat 30. XX wieku. Jakieś trzy dekady później budowa postępowych powojennych projektów ponownie nabrała tempa. Południowoafrykański architekt Ted Levy z pracowni Ted Levy, Benjamin & Partners zaprojektował wówczas grupę dziewięciu domów, w tym pięć kamienic.
Sofa ze zintegrowanym odtwarzaczem płyt została wykonana na zamówienie. Paleta kolorów ziemi nawiązuje do oryginalnej boazerii z sosny brazylijskiej. Zdjęcie: Felix Speller.
Decyzja o kompleksowej renowacji
Domy były sporadycznie odnawiane na przestrzeni lat, a w ich wnętrzach nie zachował się prawie żaden modernistyczny element. Tylko jeden budynek wciąż kryje w sobie wiele pamiątek i nienaruszonych detali z czasów swojego powstania – to „Pine Heath”. Młoda rodzina kupiła czteropiętrowy dom w zabudowie szeregowej i początkowo zleciła architektowi Louisowi Hagen Hallowi jedynie przeprojektowanie kuchni i łazienek. Hagen Hall i jego klienci zdecydowali jednak, że prawdziwy potencjał domu wydobędzie dopiero kompleksowa renowacja. „Nasze pierwsze spotkanie odbyło się w Canyon House w Primrose Hill, przy okazji innego projektu, nad którym wówczas pracowałem. Pierwsze posiedzenie przerodziło się w sesję szkicowania, a pomysły zaczęły spływać już pierwszego dnia. Było jasne, że kreatywnie i koncepcyjnie nadajemy na tych samych falach”, wspomina Hagen Hall.
Nowa oś wizualna zapewnia widok z salonu na kuchnię. Nad stołem w jadalni wisi lampa z papieru ryżowego Akari zaprojektowana przez Isamu Noguchi. Zdęcie: Felix Speller.
Funkcjonalność przede wszystkim
Układ pomieszczeń z lat 60. został na tych 224 metrach kwadratowych powierzchni mieszkalnej w dużej mierze zachowany, a Hagen Hall skupił się na nowych osiach wizualnych i komunikacji pomiędzy pomieszczeniami. Wymienił stare drzwi na sięgające od podłogi do sufitu drzwi chowane w ścianach, aby umożliwić widok na tyły domu. Najważniejsza była funkcjonalność, także oczywista okazała się konieczność stworzenia przestrzeni do przechowywania. Architekt wykorzystał oryginalne drewniane panele wykonane z południowoamerykańskiej sosny brazylijskiej. Znakomita większość stolarki, która została rozmieszczona na czterech piętrach i na małym zaadaptowanym poddaszu, została wykonana z bejcowanego forniru wiśniowego, który jest łudząco podobny do oryginału.
Jadalnia znajduje się nad salonem i jest połączona z kuchnią. Zdjęcie: Felix Speller.
"Nie chcieliśmy tworzyć repliki, ale współczesną odpowiedź na oryginalną tkankę".
Louis Hagen Hall
Stolik kawowy wykonany z przyciemnianego szkła został dostosowany specjalnie do przestrzeni mieszkalnej. Zdjęcie: Felix Speller.
Zachowanie oryginalnej tkanki
„Intencją od samego początku było zachowanie języka projektowania z lat 60. bez popadania w nadmierną imitację”, mówi Louis Hagen Hall. „Nie chcieliśmy tworzyć repliki ani retro scenografii, ale współczesną odpowiedź na oryginalną architekturę”. Dzięki wprawnej ręce architektowi udało się wydobyć dawny blask budynku. Nie przekształcił go w muzeum, ale w przyszłościowy dom dla młodej rodziny.
Ukośne drewniane panele wykonane z brazylijskiej sosny są oryginalne i pochodzą z lat 60. Zdjęcie: Felix Speller.
Mid-century z nowoczesnymi elementami: blat nowej kuchni jest wykonany ze stali nierdzewnej, a szafki ścienne są wyposażone w przesuwane szklane drzwi. Zdjęcie: Felix Speller.
Niestandardowe żaluzje zapewniają prywatność nad zlewem. Zdjęcie: Felix Speller.
Pomimo ukośnego planu piętra, we wnętrzu jest dużo światła dziennego. Zdjęcie: Felix Speller.
W łazience kwadratowe płytki w jasnym kolorze uzupełniają boazerię. Zdjęcie: Felix Speller.
Paleta kolorów domu jest ograniczona do drewna i naturalnych barw, pościel i zasłony także są w ciepłym odcieniu złamanej bieli. Zdjęcie: Felix Speller.
W sypialni wyróżnia się akcent ze stali nierdzewnej w postaci nocnej lampki Framas T-light. Zdjęcie: Felix Speller.
W pokoju dziecięcym drewniana zabudowa pod oknem to praktyczna półka. Zdjęcie: Felix Speller.
W łazience wanna jest otoczona wnęką wyłożoną kafelkami. Zdjęcie: Felix Speller.
Na prośbę właścicieli Louis Hagen Hall zaprojektował małą wnękę do pracy na poddaszu. Zdjęcie: Felix Speller.
Na poddaszu zmieściło się również miejsce do spania dla gości. Zdjęcie: Felix Speller.
Miejska dżungla na tarasie na dachu z masywnym betonowym stołem. Zdjęcie: Felix Speller.
„Pine Heath” to jedna z pięciu kamienic zbudowanych przez południowoafrykańskiego architekta Teda Levy’ego w latach 60. w londyńskiej dzielnicy Hampsted. Zdjęcie: Felix Speller.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Germany.
Zobacz także:
Dom Ray i Charlesa Eamesów w Los Angeles. Z miłości do wygody, natury i piękna
„Dom Przesłonięty”, czyli nowoczesna willa w lesie. Animuszu dodaje jej fasada z lamelkami
Kiedy artysta projektuje budynki – Dom Fiordów w Vejle