Poznaliśmy 3 laureatów Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi

W sobotę, 11 października rozpoczęła się kolejna edycja Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. Ze wszystkich 68 prac zaprezentowanych na wystawie głównej, międzynarodowe jury wybrało zwycięską trójkę.

Poznaliśmy 3 laureatów Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi

Zdjęcie: materiały prasowe

18. Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi

Triennale Tkaniny w Łodzi to najstarsza i największa na świecie międzynarodowa wystawa promująca współczesną tkaninę artystyczną. W tym roku wydarzenie świętuje 50-lecie istnienia, a jego gospodarzem i organizatorem pozostaje niezmiennie Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Od początku swego istnienia łódzkie Triennale było wrażliwym „sejsmografem” przemian – zarówno w sztuce, jak i w świecie. Organizowane od połowy lat 70. stanowiło przestrzeń integracji artystów z różnych stron globu. Temat tegorocznego Triennale, „Dekonstrukcja/Rekonstrukcja”, odzwierciedla napięcia i przemiany współczesnego świata – zarówno w sferze społecznej, jak i kulturowej. To temat, który nie tylko nawiązuje do aktualnych problemów – redefinicji norm, systemów wartości czy tożsamości – ale również wpisuje się w szerszy dyskurs filozoficzny.

Podczas uroczystego otwarcia głównej wystawy „Dekonstrukcja/Rekonstrukcja”, odwiedzający mogli zapoznać się z 68 pracami przygotowanymi przez polskich i zagranicznych artystów. Tego samego dnia ogłoszono trzy zwycięskie prace, które wyłoniło międzynarodowe jury.

Laureaci 18. edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. Zdjęcie: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Złoty medal zdobyła Aziza Kadyri z Uzbekistanu za rzeźbę „Jej scena” (II). Artystka w swojej pracy potraktowała ciało w przestrzeni jako nośnik pamięci i niespełnionych marzeń. Osią narracji jest historia jej babci, która – aby sprostać oczekiwaniom społecznym – w latach 50. XX zrezygnowała z marzenia o karierze tradycyjnej tancerki ludowej w Uzbekistanie. Praca uwydatnia napięcie między ambicją jednostki a ograniczeniami patriarchalnych i socjalistycznych struktur epoki.

Aziza Kadyri, Jej scena (II), 2024. Zdjęcie: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Srebrny medal przyznano Polakowi, Łukaszowi Wojtanowskiemu za „Procesję Bożego Ciała (zieloną)”. Praca wykonana w technice batiku i haftu narodziła się z podziwu artysty dla procesji Bożego Ciała, formy celebracji religijnej korzystającej z bogactwa znakomitych tkanin liturgicznych.

Łukasz Wojtanowski, Procesja Bożego Ciała (zielona), 2023. Zdjęcie: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Brązowy medal powędrował do szwedzkiej artystki Charlott Markus, która na wystawie zaprezentowała pracę pt. „Przepierzenie #8 (chmury i ekrany dźwiękowe), Iteracja II”. W tej instalacji zasłony układają się w labirynt o falującym kształcie, który zaprasza widza do wejścia i zatracenia się w jego przestrzeni. Zasłony pochodzą z nieczynnego dziś budynku dawnego szpitala psychiatrycznego.

Charlott Markus, Przepierzenie #8 (chmury i ekrany dźwiękowe), Iteracja II, 2023. Zdjęcie: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Wszystkie prace można oglądać na wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi do 12 kwietnia 2026 roku. Ale Triennale Tkaniny to nie tylko wystawy, to również bogaty program wydarzeń towarzyszących, wśród których są m.in. spotkania z artystami, debaty, warsztaty i projekty edukacyjne. Szczegóły na stronie CMW: https://cmwl.pl/.

 

Zobacz też:

Czytaj więcej